زیرگذر دومنظوره آمستردام، الهام‌بخش شهرهای بزرگ

به گزارش ایسنا،‌ این تونل که روزانه حدود ۱۵ هزار مسافر از داخل آن تردد می‌کنند توسط معمار هلندی به نام Benthem Crouwel ساخته شده و از دو بخش تشکیل شده که محل عبور پیاده ها را از دوچرخه سواران جدا می کند.

بخش تیره تر که از آسفالت جاذب صدا و میله های فلزی تشکیل شده مخصوص عبور دوچرخه سواران و بخش روشن تر که با آثار هنری روی ۸۰ هزار کاشی آبی پوشیده شده محل عبور عابران پیاده است.

عابران و مسافران نه تنها از این تونل که اواخر سال ۲۰۱۵ افتتاح شده برای تردد استفاده می کنند بلکه می‌توانند از تماشای نقاشی‌های فوق‌العاده روی دیواری های آن لذت ببرند. طراحی روی این کاشی‌ها به شدت از نقاش کاشی روتردام «Cornelis Boumeester» الهام گرفته است.

به علاوه لامپ های رنگ روشن و ال ای دی برای نورپردازی انتخاب شده که در امتداد لبه برآمده پیاده رو کشیده شده اند. در واقع سطح مسیر پیاده‌روی به طرز آشکاری از جاده دوچرخه‌سواری بلندتر است که به عابران احساس امنیت بدهد. کنار مسیر دوچرخه‌سواری را نرده‌های فولادی نصب کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی “کولوسال”، با توجه به ساختار بتنی و طول زیاد تونل، نصب نرده و این نوع روکش‌ها به بهبود آسایش کاربران کمک می‌کند و نصب پوستر و آگهی روی نرده‌ها امکان‌پذیر نیست زیرا ساختار باز نرده‌ها مانع نوشتن آگهی روی آن‌ها می‌شود. 

نکته جالب توجه دیگر در مورد این تونل آن است که اگرچه عرض آن به اندازه‌ایست که برای عبور خودرو کافیست اما هیچ خودرویی اجازه ورود به آن را ندارد.

جزئیاتی از راه‌اندازی اولین مدرسه با بهره‌وری سبز در پایتخت
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا