تامین کاتالیست‌های صنایع نفت و فولادسازی با تولید ۲۰ کاتالیست استراتژی

به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت با مشارکت بخش خصوصی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال ۱۳۸۳ شروع به فعالیت کرد و تا کنون در زمینه‌های تحقیق و تولید انواع کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنعت فولاد و نیز طراحی و اجرای واحدهای GTL (تولید نفت مصنوعی) گام‌های موثری برداشته است. 

محققان این شـرکت بـه منظور دسـتیابی بـه تکنولوژی تبدیـل گاز طبیعی بـه میعانات نفتـی یـا GTL بـا انجام تحقیقـات گسـترده موفق بــه کسب ایــن دانش فنی شدند و در همین راستا پایلوت تولید یک تا سه بشکه میعانات نفتی در روز در کارخانه این شرکت راه‌اندازی شد. این فرایند دارای مزایای فراوانی بوده کـه از آن جملـه می‌توان بــه محصول نفتی چون بنزین و دیزل بدون سولفور اشاره کرد.

کاتالیست‌ها مهمترین مواد در چرخه فرآیندهای پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها هستند و این محققان در تحقیقات خود به دانش فنی تولید بیش از ۲۰ نوع کاتالیست دست یافتند، به گونه‌ای که این شرکت با تکیه بر دانش فنی خود، به عنوان مرجع اصلی تولید و تامین کاتالیست برای مجتمع‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادی کشور مطرح است؛ چراکه توانسته است بخش بزرگی از نیاز بازار کشور را برطرف کند.

محصولات این شرکت دانش‌بنیان مربوط به تولید کاتالیست‌های صنعت نفت است و در این راستا علاوه بر تکمیل کاتالیست‌های چرخه فرآیند تولید گاز سنتز در واحد تولید هیدروژن مجتمع‌های پالایشگاهی، نسبت به تکمیل زنجیره کاتالیست‌های مورد استفاده در فرآیند تولید اوره و آمونیاک مجتمع‌های پتروشیمی و کاتالسیت‌های مورد استفاده در واحد آهن‌سازی مجتمع‌های فولادسازی و همچنین کاتالیست‌های فرآیند تولید متانول مجتمع‌های پتروشیمی اقدام کرده است.

مدیرعامل کروز: با قدرت به تولید ادامه می دهیم
هم اکنون بخوانید

کاتالیست‌های زنجیره تولید متانول، زنجیره تولید آمونیاک و اوره، زنجیره تولید هیدروژن، صنایع فولاد، عملیات حرارتی و نورد سرد و کاتالیست‌های دارای فلزات گرانبها از جمله دستاوردهای این شرکت به شمار می‌رود.

از ۲۰ نوع کاتالیست تولید شده ۴ نوع کاتالیست دارای کاربرد در صنایع فولادسازی، ۲ نوع کاتالیست دارای کاربرد در صنایع سخت‌کاری فولاد و ۱۴ نوع کاتالیست با کاربرد در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی است. در حال حاضر پتروشیمی رازی و شیراز و همچنین فولاد خوزستان از مصرف‌کنندگان کاتالیست‌های تولیدشده این شرکت هستند، ضمن آنکه این محققان بیش از ۲۱ قرارداد تولید و تامین نیاز کاتالیست‌های صنعت فولاد را منعقد کرده و بیش از ۱.۵ میلیون لیتر کاتالیست احیای مستقیم آهن تولید و تحویل صنایع شده است.

۵۰ تا ۶۰ درصد کاتالیست مورد نیاز صنایع فولاد و ۷۰ درصد کاتالیست‌های مصرف شده در بخش پتروشیمی‌ها از این شرکت دانش‌بنیان خریداری شده است و چشم‌انداز این شرکت تولید سالانه ۱۳۰۰ تن کاتالیست مورد نیاز صنایع فولاد است و درصدد هستند تا سال ۱۴۰۴ حداقل ۸۵ درصد کاتالیست‌های فولادی مورد نیاز کشور را تولید کنند که این میزان بالغ بر ۱۷ میلیون دلار (بیش از ۶۸۰ میلیارد ریال) می‌شود.

به گفته این محققان با تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع فولاد و نفت و گاز به میزان ۹ میلیون دلار در سال از خروج ارز جلوگیری شده است و در بخش پتروشیمی نیز تاکنون ۴۵۰ تن از کاتالیست‌های تولیدشده این شرکت بارگذاری شده است که این میزان جلوگیری از خروج ۸ میلیون دلار ارز از کشور را به دنبال داشته است.

مشتریان کاتالیست‌های تولید شده این شرکت در صنایع پتروشیمی و فولادسازی

تست‌های خودرو بومی‌سازی می‌شود
هم اکنون بخوانید

این محققان همچنین در مطالعات خود موفق به تبدیل گاز متان به متانول شدند، اهمیت این طرح این است که در این پروژه راهکاری ارائه شد که در فشار و دمای محیط و با استفاده از روشی سبز گاز متان به متانول تبدیل می‌شود. متانول در واحد جداسازی استفاده می‌شود و کاتالیست نیز پس از بازیافت به پروسه تولید باز می‌گردد.

متانول یک محصول کلیدی است و به عنوان ماده اولیه بسیاری از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. ولی از سوی دیگر نگهداری گاز متان بسیار سخت است و زمانی که حجم این گاز زیاد می‌شود، باید “فلر” (سوزاندن گازهایی که در فرآیند استخراج نفت به دست می‌آید) شود که این امر آلودگی زیست‌محیطی را به دنبال دارد؛ ولی با اجرای این طرح و تبدیل گاز متان به متانول‌، علاوه بر آنکه گاز استخراج‌شده دارای ارزش افزوده بالاتری خواهد شد، از خام فروشی نیز جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا