مطالعات پژوهشگاه ICT به جهت‌گیری مسیر تکامل هوش مصنوعی کمک می‌کند

به گزارش ایسنا، دکتر ستار هاشمی در دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (۲۰۱۹ IKT ) که امروز سه شنبه، ۱۰ دی ماه در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد، به موضوع هوش مصنوعی اشاره و اظهار کرد: هوش مصنوعی در راستای اهدافی است که در کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش مدنظر قرار داده شده است.

وی افزود: حجم داده در دنیا به دلایل مختلف به صورت شگفت انگیزی در حال رشد است و این در کنار پلتفرم‌ها و بسترهای پردازش داده می‌تواند به عنوان مزیت رقابتی شرکت‌های دنیا و کشورها قرار گیرد.

هاشمی با تاکید بر اهمیت داده‌ها و محاسبات ادامه داد: اهمیت این موضوع به گونه‌ای است که بسیاری از اندیشمندان در دنیای امروز انقلاب صنعتی چهارم را معادل عصر معادلات می‌دانند، اما در صورتی که بخواهیم به صورت مصداقی به اتفاقات این عرصه نگاه کنیم، به آمار شگفت‌انگیز رشد داده می‌رسیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات تشریح کرد: در یک محاسبه از این موضوع شاهد ارسال ۱۸۸میلیون ایمیل، دانلود ۳۹ هزار اعتماد نو به نقل از برنامه کاربردی، انتشار ۵۵ هزار پست اینستاگرام، در هر دقیقه هستیم و بر اساس اعلام منابع معتبر در سال ۲۰۲۰ متوسط تولید داده هر کاربر در ثانیه ۱.۷ مگابایت خواهد بود که این اعداد شگفت‌آور است.

وی گفت: این آمار اهمیت نیاز به هوش مصنوعی را دوچندان می‌کند و باید آن را بررسی کنیم؛ زیرا در این شرایط شاهد چالش هوش مصنوعی علیه هوش مصنوعی خواهیم بود.

هاشمی در خصوص اتفاقاتی که به واسطه هوش مصنوعی در دنیا به وقوع پیوسته است، گفت: مدیریت حمل و نقل هوشمند، مدیریت ترافیک، کمک به درمان‌های خصوصی مسئله‌ای مانند پیش‌بینی نارسایی کبد و درمان شخصی‌سازی شده، یادگیری ماشین، خودروهای خودران، دستاوردهای هوشمند و سنجش از راه دور نشان می‌دهد که هوش مصنوعی تا چه اندازه در زندگی بشر نفوذ پیدا کرده است. 

روش پرداخت آنلاین مالیات نقل‌ و انتقال خودرو
هم اکنون بخوانید

وی همچنین به مطالعاتی که به تازگی توسط موسسه مک کینزی انجام شده اشاره کرد و گفت: بر طبق نتایج این مطالعات، تا سال ۲۰۳۰ عوامل هوشمند می‌توانند جایگزین ۳۰ درصد نیروی انسانی فعلی جهان شوند. در مطالعه دیگری نیز با موضوع تاثیر هوش مصنوعی در اقتصاد تا سال ۲۰۳۰ مشخص شد که ۱۵.۷ تریلیون دلار میزان تولید ناخالص داخلی جهانی از حوزه هوش مصنوعی تامین می‌شود که از این میزان تنها ۲ درصد سهم خاورمیانه است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این آمار، خاطرنشان کرد: ایران در جایگاه مناسبی برای کسب سهم بازار حضور ندارد و بر این اساس وزیر ارتباطات بارها بر این مساله تاکید کرده‌اند و اطمینان دارم پژوهشگاه نیز اهدافی را برای جهت گیری در این مسیر مد نظر قرار خواهد داد.

نقش سازنده میزبانی پژوهشگاه ICT در انتقال دانش و تجربیات ۲۰۱۹ IKT

دکتر مسعود شفیعی،‌ رئیس انجمن ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اشاره به میزبانی پژوهشگاه ICT، بر توسعه دانش و انتقال آخرین تجارب و دستاوردهای ۲۰۱۹ IKT توسط این سازمان علمی و پژوهشی تاکید کرد.

شفیعی ضمن اشاره به سابقه‌ای از برگزاری دوره‌های مختلف این کنفرانس، در خصوص عملکرد و اقدامات انجمن متبوعش، گفت: انجمن ICT ایران به دنبال ایجاد ارتباط با پژوهشگران و افراد خبره در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات (IT)، فناوری ارتباطات (CT) و فراهم کردن زمینه‌های شناسایی و همکاری مشترک بین آنها و همچنین همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی مرتبط با این فناوری‌ها است.

وی ادامه داد: توسعه فرهنگ استفاده مطلوب از توانمندی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارزیابی و تحلیل عوامل رشد کشورهای مشابه از دیگر اهداف این انجمن است.

ارزش سهام عدالت امروز 5 دی‌ماه
هم اکنون بخوانید

شفیعی در خصوص اعتماد نو به نقل از برنامه‌های این انجمن نیز عنوان کرد: انجمن به منظور تحقق اهداف خود، اعتماد نو به نقل از برنامه هایی مانند ایجاد و تقویت ارتباط علمی، پژوهشی و آموزشی، ایجاد تسهیلات برای نشر نتایج آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی و برگزاری همایش‌های علمی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را در اولویت فعالیت‌هایش قرار داده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس انجمن ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان اظهارات خود از فعالیت ۶ کمیته تخصصی در این انجمن خبر داد و گفت: کمیته‌های پذیرش و اطلاع رسانی، آموزش، پژوهش، مالی و پشتیبانی، ارتباط صنعت و دانشگاه و جامعه اطلاعاتی از کمیته‌هایی هستند که به تحقق اهداف و رسالت‌های این انجمن کمک می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی ارتباطات و فناوری اطلاعات، دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (۲۰۱۹ IKT ) امروز با حضور معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس پژوهشگاه فضایی ایران، نخبگان و اندیشمندان این حوزه و با هدف انتقال تجربه و دانش صبح امروز (سه شنبه ۱۰ دی) در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + یازده =

دکمه بازگشت به بالا