فعالیت‌های فرهنگی باید با مبنا و پایه‌های پژوهشی تحقق یابد

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی- مشاور  مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل- در آغاز سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش، از تلاش‌های ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم در سازمان و وزارت امورخارجه تقدیر کرد.

رییس هیات امنا و موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در قرآن کریم به تحقیق و پژوهش و تفکر و تعقل انسان‌ها اشاره شده و باید طبق قرآن برای پژوهش اهمیت ویژه قائل شویم.

ولایتی تأکید کرد: بزرگان دینی ما در گذشته براساس تحقیق و پژوهش عمل کرده‌اند و به جایگاه‌های بالایی رسیده‌اند و اعتقاد داریم که فعالیت‌های فرهنگی باید با مبنای تحقیق و پژوهش تحقق یابد.

مراسم بزرگداشت هفته پژوهش امروز (دوم دی‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل و ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری مشترک وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل حسینیه الزهرا(س) این سازمان، برگزار شد.

کتب جدیدالانتشار و الگوی جایزه ملی پژوهش، افتتاح نمایشگاه کتاب، رونمایی از تاره‌های نشر، تقدیر از پژوهشگران برتر و تقدیر از نمایندگی‌های فرهنگی برتر ایران در حوزه پژوهشی از دیگر اعتماد نو به نقل از برنامه‌های این مراسم است.

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به پروژه جدید «جایزه ملی پژوهش در روابط خارجی» گفت: اعتماد نو به نقل از برنامه‌های اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طبق بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری ترسیم شده است.

وی اظهار کرد: کارهای پژوهشی، ما را نسبت به بسیاری از تاریکی‌ها، آشنا و روشن می‌کند و جهل را از بین می‌برد.

ترکمان

وی افزود: امروز بیش‌از ۸۰ اثر در نمایشگاه پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارائه شده که ۳۰ اثر آن مربوط به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: با ۴۳ دستگاه اجرایی و فرهنگی همکاری و تعامل خوبی داریم و در حوزه فرهنگی به دنبال گفت‌وگو با مقامات خارجی هستیم.

ابراهیمی‌ترکمان در سخنانش، تأکید کرد: اعتماد نو به نقل از برنامه‌های اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ویژه در سال ۹۹، ‌ طبق بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ترسیم شده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: امروز مفتخریم که از پروژه جدید «جایزه ملی پژوهش در روابط خارجی» رونمایی کنیم؛ با اتفاق این مهم، جایزه ملی را در روابط خارجی (سیاسی و فرهنگی) رقم می‌زنیم.

وی به انتشار تعداد ۱۷ عنوان کتاب‌های فیروزه‌ای، ۳۰ عنوان کتاب مطالعات منطقه‌ای، ۹ عنوان دانستنی‌های رایزنان فرهنگی، بیش‌از ۶۴ عنوان تاریخ شفاهی رایزنان فرهنگی از سال‌های دور تا امروز، بیش‌از ۸۸ عنوان رساله‌های پایان مأموریت رایزنان فرهنگی ایران اشاره کرد.

درگذشت مادر سه شهید دفاع مقدس
هم اکنون بخوانید

فردا؛ برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در مشهد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین، از برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در روز سه‌شنبه (۳ دی‌ماه) در مشهد مقدس خبر داد و گفت: گفت‌وگوهای فرهنگی نخبگان گام مؤثری در جهت گسترش تفاهم و تعامل و همچنین، تقویت نقش و سهم نخبگان و اندیشمندان در مسیر حل و فصل چالش‌های موجود به ویژه در مسیر روابط  فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها به شمار می‌رود.

ابراهیمی‌ترکمان بیان کرد: در همین راستا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان یک روش و شیوه نو در دیپلماسی فرهنگی اقدام به برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و آفریقا، ایران و جهان عرب، آسیایی و شبه قاره کرده است.

وی ادامه داد: هدف اولیه ما پایدارسازی این گفت‌وگوها است، به این معنی که این گفت‌وگوها تداوم یابد تا با کشورهای مختلف در مسائل فرهنگی به یک فهم مشترک برسیم.

انجمن علمی اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی روابط فرهنگی بین‌المللی در وزارت علوم به ثبت رسید

وی در پایان سخنانش، از به ثبت رسیدن انجمن علمی اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی روابط فرهنگی بین‌المللی در وزارت علوم خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم که از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه روابط فرهنگی استفاده کنیم و گفت‌وگوی بین ادیان مختلف و شخصیت‌های مختلف خارجی را به طور جدی دنبال خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با تأکید بر مشارکت‌های فراملی در حوزه دیپلماسی فرهنگی گفت: فعالیت‌های پژوهشی در حوزه دیپلماسی فرهنگی و روابط خارجی نیازمند تقویت است.

وی با اشاره به سه مؤلفه سیاست، امنیت و اقتصاد در حوزه سیاست‌ورزی خارجی و مطالعات در سیاست خارجی گفت: در حوزه سیاست‌ورزی خارجی و مطالعات در سیاست خارجی سه مؤلفه سیاست، امنیت و اقتصاد مهم است اما در سال‌های اخیر، حوزه فرهنگ در کنار این سه مؤلفه قرار گرفته و در برخی از موارد، استفاده از دیپلماسی فرهنگی مهم‌تر از بقیه مؤلفه‌ها است.

وی افزود: تحلیل‌هایی که راجع به مفهوم قدرت پدید آمد، شامل دو شاخه قدرت سخت و نرم است و قدرت نرم به عنوان قدرت مؤثرتر و پایدارتر مورد توجه قرار گرفت که طبعاً فرهنگ کانون قدرت نرم است.

صالحی اظهار کرد: انقلاب‌های ارتباطی و فناوری اطلاعاتی که روز به روز دامنه و گستره آن وسیع تر می‌شود حوزه فرهنگ را جدی تر کرده است و حوزه صنایع خلاق فرهنگی روز به روز اهمیت خود را در جایگاه اقتصادی و مراودات ملل افزایش دادند.

جمعه بازاری که نامش نمایشگاه کتاب است!
هم اکنون بخوانید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این مهم موجب شده که امروزه ضلع چهارم سیاست‌ورزی خارجی و مطالعات در سیاست خارجی که فرهنگ باشد، کم اهمیت‌تر از سیاست نیست. در واقع، حوزه فرهنگ اگر نگوییم اهمیتش بیشتر از حوزه سیاست خارجی است کمتر از آن هم نیست.

وی همچنین، اظهار کرد: اگر سیاست خارجی دانش و مهارت مدیریت تعامل با جهان است، حتما پژوهش رُکن اصلی و پایگاه آن دانش و مهارت مدیریت تعامل با جهان است. به طورکلی، در حوزه فرهنگ پژوهش است که می‌تواند افق‌های دیپلماسی ما را مؤثرتر و پایدارتر کند.

وزیر ارشاد

صالحی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: فرارسیدن هفته پژوهش و برگزاری مراسم امروز و رونمایی از جایزه ملی پژوهش با همکاری مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه، این همکاری و هم‌افزایی را به فال نیک می‌گیرم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از کارهای پژوهشی‌ که در سیاست خارجی باید به آن پرداخت، حوزه نظریه‌پردازی است. ما در حوزه مطالعات کلان روابط خارجی و در مطالعات فرهنگی روابط خارجی گاهی مطالعات‌مان دارای تناقض‌های نظری است.

صالحی ادامه داد: تمدن‌سازی نوین اسلامی نیازمند تقویت دیپلماسی فرهنگی و توسعه روابط خارجی است. جریان پژوهش در روابط خارجی و دیپلماسی فرهنگی باید از ترکیب روش‌های مختلف استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: نتایج پژوهش‌ها نباید تکراری باشد و باید فضای پژوهش‌های دیپلماسی فرهنگی به سوی آینده‌نگری سوق پیدا کند. مشارکت‌های فراملی در حوزه دیپلماسی فرهنگی باید به طور جدی دنبال شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در حوزه پژوهش‌های بنیادین بیش از ۴۰ درصد پژوهش‌های ما فرا ملی بوده و پژوهشگران ایرانی در کنار پژوهشگران غیر ایرانی‌ کارهای مؤثری انجام داده‌اند. اهمیت نقد یکی دیگر از بایدهای پژوهشی است که در حوزه دیپلماسی فرهنگی انتظار می‌رود که دنبال شود.

مراسم بزرگداشت هفته پژوهش امروز (دوم دی‌ماه) با همکاری مشترک وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل حسینیه الزهرا (س)  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

رونمایی از کتب جدیدالانتشار و الگوی جایزه ملی پژوهش، افتتاح نمایشگاه کتاب، رونمایی از تازه‌های نشر، تقدیر از پژوهشگران برتر و تقدیر از نمایندگی‌های فرهنگی برتر ایران در حوزه پژوهشی از دیگر اعتماد نو به نقل از برنامه‌های این مراسم است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا