اختصاص ۴۰هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه صادرات کشور

حمید زادبوم امروز ۳ دی ماه در آئین بزرگداشت روزملی صادرات و مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان در سالن همایش اتاق بازرگانی قم عنوان کرد: جمهوری اسلامی دارای ظرفیت‌های مهمی در تولید و صادرات است و باید در شرایط تحریم کشور از این ظرفیت‌ها برای عبور از بحران استفاده کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور افزود: از ابتدای امسال تا آبان‌ماه مبادلات تجاری ایران با کشورهای مختلف  ۵۰ میلیارد دلار شامل ۲۷ میلیارد دلار آمار صادرات و ۲۸٫۳ میلیارد دلار واردات برآورد شد که با وجود شرایط اقتصادی تحمیلی به کشور بسیار شگفت‌انگیز و خبری خوش در اوج تحریم‌هاست.

وی تصریح کرد:این میزان صادرات زمانی دارای ارزش است که ارز به کشور بازگردد، در این مسیر بیش از ۷۰ درصد صادرکنندگان ارز خود را به کشور آورده‌اند، البته مدت تعهد ارزی برخی کالاها به‌صورت امانی است و ایفای تعهد ارزی باید برای برخی کالاها افزایش یابد.

زادبوم بیان کرد: نقشی که رزمندگان درجنگ تحمیلی انجام داده‌اند، امروز تولیدکنندگان درجنگ تحمیلی اقتصادی دشمن عهده‌دار هستند، در ابن باره طراحی تحریم‌کنندگان به‌گونه‌ای است که ارز به کشور برنگردد، اما با همه مشکلات صادرکنندگان باید نظام ارزی کشور را یاری کنند تا چرخه اقتصاد بچرخد.

وی خاطرنشان کرد:در سال ۹۷ شرایط ویژه و سختی در صادرات داشتیم که این تلاطم و مشکلات را در سال ۹۸ کمتر می‌بینیم و به دنبال بازگرداندن آرامش در زمینه قوانین صادراتی و مبادلات جهانی هستیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور گفت: ۱۵ کشور همسایه هدف صادراتی هستند و ۱۱۶۰ میلیارد دلار واردات این کشورهاست که با توجه به واردات آن‌ها و صادرات ما حدود ۱۰۰ میلیارد دلار پتانسیل و ظرفیت وجود دارد و باید با توجه به این ظرفیتی،به فکر تولید بود.

با آموزش صحیح و آسان به صورت تضمینی میلیاردر شوید
هم اکنون بخوانید

وی افزود :بالاترین پتانسیل صادراتی کشور،پاکستان و ترکیه است و توجه به رفع مشکلات صادرکنندگان می‌تواند روند صادرات به این کشورها را تسهیل کند.

زادبوم بیان کرد: ۴۰هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه صادرات کشور اختصاص یافت که قرار است این اعتبار درقالب تسهیلات ۱۴ و نیم درصدی از طریق چند بانک و صندوق توسعه صادرات از دی‌ماه ۹۸ تا شهریور سال ۹۹ تخصیص پیدا کند.

وی عنوان کرد: برای سال آینده کارگروهی در کشور برای تنظیم مواد غذایی مهم مورد نیاز تشکیل شده‌است که دراین کارگروه عوارض ۱۰ مواد غذایی مهم در ماه‌های مختلف متناسب با میزان مصرف کشور و همچنین نحوه تولید آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور تصریح کرد:در حال حاضر نیز مدت تعهد ارزی برخی محصولات درکشور درحال اصلاح است به گونه‌ای که این تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش به ۱۲ ماه افزایش یافته است.

وی گفت: از دی ماه سال جاری میزان تمام تعهدات ارزی صادرکنندگان درقالب سامانه‌ای به روز می‌شود که تاکنون بالغ بر ۳ هزارو ۲۵۰ میلیارد ریال از ارزش افزوده به صادرکنندگانی که به تعهد ارزی خود عمل کرده‌اند، بازگردانده شده‌است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا