نگاهی به برجسته‌ترین خبرهای میراث سال ۲۰۱۹

به گزارش ایسنا،‌ بی‌شک برجسته‌ترین خبر حوزه میراث سال ۲۰۱۹ آتشی بود که در ماه آوریل به جان کلیسای «نوتردام» افتاد. با آنکه بیشتر آثار مذهبی و هنری این کلیسا در جریان آتش‌سوزی از این مکان نجات‌داده شدند، اما ساختار این بنای ۸۰۰ ساله به شدت آسیب دید. «امانوئل ماکرون»- رئیس جمهور فرانسه – موعد ۵ ساله را برای بازسازی این بنای تاریخی تعیین کرد اما بیش از هزار متخصص مرمت و بازسازی با امضای یک نامه اعتراضی نسبت به مدت زمان تعیین‌شده هشدار دادند و بازسازی این کلیسا را در ظرف مدت ۵ سال  غیرممکن دانستند.

قانون‌گذاران فرانسه در ماه جولای برای تاسیس مؤسسه‌ای مختص نظارت بر مراحل بازسازی و مرمت کلیسای نوتردام، رای دادند. با این حال همچنان درباره نحوه بازسازی این بنای تاریخی اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. برای مثال، بین این که آیا سقف این کلیسا که از چوب درختان متعلق به قرن سیزدهم و دوازدهم ساخته شده بود، باید با چوب‌هایی با همان قدمت بازسازی شود یا اینکه از مواد امروزی‌تری همچون فولاد برای این کار استفاده شود، اختلاف‌هایی وجود دارد.  این درحالی است که بلافاصله پس از آنکه دولت یک رقابت طراحی را برای مرمت مناره قرن نوزدهمی این کلیسا معین کرد، بسیاری از کارشناسان مرمت و بازسازی از جمله معمار ارشد مسئول بازسازی این کلیسا اعلام کردند این مناره باید دقیقا مشابه نسخه پیشینش ساخته شود.

 فعالان حوزه میراث نیز به فروخته شدن غیرقانونی آثار باستانی در فیسبوک اعتراض کردند و این معضل را در سال ۲۰۱۹ در مرکز توجه قرار دادند. بر اساس نتایج یک گزارش درباره قاچاق آثار باستانی، ۹۵ گروه عرب‌زبان فیسبوک به خرید و فروش غیرقانونی آثار باستانی مشغول هستند. پس از آنکه نتایج این تحقیق تیتر اخبار شد، فیسبوک ۴۹ گروه را مسدود کرد.

برگزاری کمپین تور مجازی ۱۰۰ اثر از هنرمندان تجسمی
هم اکنون بخوانید

در این بین زمانی که تحقیقات جدید نشان داد افزایش سطح آب‌ها می‌تواند نسبت به سال‌های گذشته خطرات بیشتری را به دنبال داشته باشد، تغییرات اقلیمی به یکی از مهم‌ترین مسائل سال ۲۰۱۹ تبدیل شد. این معضل به تهدیدی جدید برای بسیاری از مکان‌های تاریخی و محوطه‌های باستان‌شناسی واقع در بخش‌های ساحلی کشورهای مختلف جهان یعنی از نیواورلئان گرفته تا شانگهای بدل شد. ماه گذشته،‌ ونیز  با بدترین سیلی که از سال ۱۹۶۶ تاکنون در تاریخ این شهر رخ داده است،‌ دست و پنجه نرم کرد. شهردار ونیز این سیل را یکی از عواقب تغییرات اقلیمی دانست. موزه تاریخی «داگز»، کلیسای جامعه سن مارکو که ساخت آن در قرن ۱۱ میلادی انجام شده،  میدان اصلی و تاریخی سن‌ مارکو از جمله مناطقی در ونیز بودند که از آسیب‌های سیل اخیر در امان نماندند.

با این حال توسعه شهری همچنان به عنوان یک تهدید جدی برای محوطه‌های تاریخی و آثار باستانی سراسر جهان محسوب می‌شود؛ چراکه «صندوق جهانی بناها و آثار تاریخی» (WMF)  همچنان تعدادی از بناها را در «فهرست مراقبت» ۲۰۲۰ –  از محوطه‌ها و آثاری که باید به‌طور ویژه تحت نظر قرار بگیرند – منتشر کرده است.

از جمله محوطه‌ها و مکان‌های تاریخی که در  این فهرست قرار گرفته‌اند، به دره مقدس «اینکاس» در نزدیکی «ماچو پیچو» که به دلیل اعتماد نو به نقل از برنامه ساخت یک فرودگاه در نزدیکی ویرانه‌های قرن پانزدهمی «اینکا» در خطر نابودی قرار دارد، می‌توان اشاره کرد.

انتهای پیام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − شش =

دکمه بازگشت به بالا