نمایندگان کمیسیون عمران در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ انتخاب شدند

سید ابوالفضل موسوی بیوکی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون نمایندگان وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی گزارشی را از وضعیت بودجه عمرانی کشور در سال ۹۸ و همچنین وضعیت آن در سال ۹۹ ارائه کردند. در سال ۹۸ سقف بودجه عمرانی کشور ۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است و در سال ۹۹ این رقم به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و از نظر ریالی حدوداً ۵ درصد رشد دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال ۹۸ مجموع بودجه کل کشور ۴۴۷ هزار میلیارد تومان بوده است اما با توجه به شرایط کنونی و وضعیت فروش نفت در تحریم‌ها در سال آینده سقف بودجه ۳۸۶هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و بر اساس این آمار بودجه سال آینده ۶۰ هزار میلیارد تومان نسبت به سال جاری کاهش داشته و بیشتر این کاهش به حوزه عمرانی بازمی‌گردد چراکه هزینه‌های جاری کشور و تامین حقوق و دستمزد کارکنان در اولویت قرار دارد.

نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: حدوداً ۳۰ هزار میلیارد تومان از سرجمع بودجه عمرانی در سال آینده کاسته شده است به طور کلی بودجه عمرانی کشور ۶ برابر بودجه جاری کشور کاهش دارد. در ادامه مطرح شد که به طور کلی در سال آینده ۱۹ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت و اگر بودجه عمرانی پنج درصد از نظر ریالی افزایش داشته باشد این بودجه نسبت به سال جاری حدود ۱۴ درصد کاهش خواهد داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر یکی از نکات مثبتی که در جلسه مطرح شد این بود که وزارتخانه ها و دستگاه‌های دولتی از دارایی های خود در جهت تامین هزینه های پروژه های نیمه تمام و جاری خود استفاده کنند و در بودجه سال ۹۹ به این مسئله توجه شده تا دستگاه‌های اجرایی بتواند دارایی‌های خود را مولد کرده و حداقل بخشی از هزینه طرح های خود را تامین کنند. این اعتماد نو به نقل از برنامه می تواند بخشی از کاهش بودجه بودجه عمرانی کشور را جبران کرده اگرچه از دارایی وزارتخانه‌ها کاسته می‌شود.

سایت ایران‌خودرو برای فروش با قیمت مصوب مختل شد
هم اکنون بخوانید

وی در ادامه با اشاره به نکات مثبت لایحه بودحه سال ۹۹ در حوزه حمل و نقل، بیان کرد: در بخش حمل و نقل حدود ۴۳ درصد افزایش ردیف بودجه‌ای داریم و این بودجه از ۸۰۰۰ میلیارد به ۱۱ هزار میلیارد افزایش یافته است. در صورت تخصیص این مبلغ می توان نگاه ویژه ای به ناوگان ریلی و جاده های شهری و روستایی داشت. در بخش آبرسانی به روستاها و شهرها نیز حدود ۵۶ درصد افزایش بودجه داریم که از نکات مثبت محسوب می شود.

وی افزود: بر اساس گزارش ها ظرفیت های خوبی که در بودجه سال ۹۸ در تبصره ۱۸ و ۱۹ در رابطه با استفاده از بخش خصوصی دیده شده بود منجر به پرداخت بخشی از طلب دستگاه های اجرایی شده بود و در بودجه سال ۹۹ نیز باید به این موضوع توجه شود. یکی از نکات منفی بودجه سال آینده این است که اکثر اعداد و ارقام ذکر شده در بخش عمرانی در قالب اوراق مالی است و به صورت نقد نیست. امیدواریم که با تثبیت ارقام در بودجه و تخصیص آن در سال آینده با مشارکت بخش خصوصی شاهد توسعه بیشتری در بخش عمرانی کشور باشیم.

وی در ادامه با اشاره به انتخاب سه نفر از اعضای کمیسیون برای حضور در کمیسیون تلفیق، بیان کرد: آقایان رضایی، ملکشاهی و کاظم زاده برای حضور در کمیسیون تلفیق به نمایندگی از کمیسیون عمران انتخاب شدند. همچنین از آنجا که سازمان مدیریت بحران کشور قرار است تاسیس شود، آقایان بنایی و اقبال محمدیان برای حضور در این سازمان به عنوان ناظر از کمیسیون عمران مجلس انتخاب شدند.

پرسپولیس و استقلال ارزشگذاری شدند
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا