بستن شیر چاه‌های نفت با توسعه صادرات صنایع دستی

به گزارش ایسنا،‌ عبداله بهرامی امروز (یکشنبه) در نشست هم‌اندیشی و تشریح اعتماد نو به نقل از برنامه های صنایع دستی در بخش تعاون کشور که در راستای منویات مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی و تعاونگران و به منظور کاهش وابستگی به نفت برگزار شد، اظهار کرد: فرش دستباف و صنایع دستی ایران می‌تواند جایگزین چاههای نفت ما شوند. تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر بر صنعت نفت کشور اعمال شده مسئولان کشور را باید به این سمت سوق بدهد که از ظرفیت صادرات غیر نفتی و صنایع دستی، گنجینه هنرمندان ماهر و چیره دست و فرهنگ و هنر اصیل ایرانی بیش از پیش استفاده شود.

وی از فرش دستباف و صنایع دستی به عنوان تنها صنعت بومی سازی کشور یاد کرد و گفت: اشتغالزایی و درآمدزایی صنایع دستی بسیار بالا است و هر سال ارزش افزوده بیشتری پیدا می‌کند.ما باید جایگاه خودمان را در سطح بین المللی ارتقا بدهیم و مسئولان علیرغم شرایط تحریمی ظرفیت صادرات فرش دستباف و صنایع دستی ایران را افزایش بدهند.

بهرامی با بیان اینکه باید از توانمندی منابع انسانی و گنجینه پربهای طرح و نقشه ایرانی استفاده بهینه صورت گیرد و فروش فرش دستباف از حالت سنتی خارج شود، افزود: در حال حاضر صنایع دستی و فرش در اقتصاد دنیا با حضور در شبکه های مجازی و آنلاین معرفی و شناسانده می‌شود ولی حضور ما در شبکه‌های مجازی کمرنگ است در حالی که فضای مجازی، رساندن توانمندی کالای ایرانی در این دو حوزه را تسهیل می کند لذا با توجه به نقش مهمی که صنایع دستی در اقتصاد بسیاری از کشورها دارد مسئولان داخلی باید علل تحریم فرش دستباف ایرانی را جویا شوند و پاسخ دهند که چرا در زمینه تسهیل صادرات فرش ایران بعد از تحریم‌ها کمکی نکردند؟

کاهش حجم صادرات فرش دستباف در سال جاری

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سراسری فرش دستباف در پاسخ به سوال ایسنا درباره حجم صادرات فرش دستباف در سال گذشته، اظهار کرد: سال قبل حجم صادرات ما ۴۲۰ میلیون دلار بود ولی در چهارماهه امسال این رقم به شدت کاهش یافته و کل صادرات فرش به ۳۰ میلیون دلار رسیده است در حالی که توانایی صادرات ما در حوزه فرش دستباف حدود سه میلیارد دلار است.

وی در ادامه از بیمه قالیبافان، پیمان سپاری ارزی، تسهیل صادرات و تامین مواد اولیه به عنوان مهمترین مطالبات و نیازهای صنعت فرش دستباف یاد کرد و گفت:در حالی که اکثر تولید کنندگان فرش دستباف جزو سه دهک پایین جامعه هستند ولی متاسفانه معافیت مالیات بر ارزش افزوده نصیب برخی تولید کنندگان و صادرکنندگان می‌شود و به جای حمایت با تحریم داخلی روبه رو می‌شویم و بیش از آنکه از تحریم خارجی تاثیر بپذیریم از تحریم‌های داخلی ضربه می‌خوریم.

آغاز فرایند خوداظهاری مشخصات ماینرهای وارداتی در سامانه بهین‌یاب
هم اکنون بخوانید

وی همچنین به بیمه قالیبافان اشاره کرد و گفت:بیمه قالیبافان در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسید و بر اساس قانون قرار بود ظرف ۱۰ سال دو میلیون نفر از بافندگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند. اواخر سال ۹۲ حدود ۴۵۰ هزار نفر بیمه شدند ولی از سال ۹۲ به بعد به دلیل عدم پرداخت منابع مالی از سوی دولت، تامین اجتماعی افراد جدیدی را تحت پوشش قرار نداد و متاسفانه بیمه ۲۳۰ هزار نفر از افرادی هم که بیمه شده بودند به بهانه‌های واهی و دلایل عجیب مثل عدم ارائه فیش واریز بیمه یا باز نکردن در هنگام مراجعه بازرس کار قطع شد و تنها جواب سازمان این بود که قالیبافان بیایند از بیمه سایر مشاغل استفاده کنند. سوال ما این است که بافنده‌ای که نمی‌تواند ماهی ۵۰ هزار تومان حق بیمه واریز کند چطور می‌تواند ۳۰۰ هزار تومان بیمه پردازی داشته باشد؟ بنابر این وضعیت این ۲۳۰ هزار بافنده باید تعیین تکلیف شود و سازمان تامین اجتماعی برای بیمه آنها اعتماد نو به نقل از برنامه داشته باشد.

صنعت فرش دستباف ۷۰ درصد ارزش افزوده دارد

رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران پیمان سپاری ارزی را یکی از مشکلات صادرات فرش دستباف عنوان کرد و گفت: ما باید با افزایش تولید و صادرات زمینه را برای جایگزینی صنعت فرش که ۷۰ درصد ارزش افزوده دارد فراهم کنیم.متاسفانه بخشنامه بانک مرکزی در خصوص بازگرداندن ارز حاصل از صادرات و بحث پیمان سپاری ارزی مشکلاتی را برای صنعت فرش به وجود آورده است.در این بخشنامه صادرکنندگان مکلف به ارائه تعهد برگشت ارز شده‌اند در صورتی که پیمان سپاری ارزی باعث کاهش میل به صادرات تولیدکنندگان می‌شود.

بهرامی بیشترین واردات فرش دستباف ایران را از آلمان دانست و گفت: کشورهای آلمان،‌امارات، چین، ژاپن و آفریقای جنوبی بیشترین وارد کننده فرش ایرانی به شمار می‌روند.

سید مرتضی مرتضوی – مدیرعامل تعاونی هنرباستان – نیز در این نشست این اطمینان را داد که بدون کوچکترین حمایت دولتی در سه سال و نیم آینده با اتکا به صنایع دستی و ایجاد ظرفیت صادراتی در این بخش کشور از فروش نفت بی نیاز شود.

کاهش وابستگی به نفت با توسعه صادرات صنایع دستی

وی گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش وابستگی به نفت و تکیه بر محصولات تولیدی خودمان می‌توانیم صنایع دستی را جایگزین نفت کنیم.مواد اولیه تولید صنایع دستی به وفور در کشور ما یافت می شود و کشور ما از دارای اقلیم‌های متفاوتی است که به توسعه این بستر کمک می‌کند.

مرتضوی با بیان اینکه بیشترین ارزش افزوده در دنیا توسط هنر خلق می‌شود، درباره صادرات محصولات تعاونی،گفت: در حالی که بیشترین تنوع محصولات هنری و صنایع دستی را در کشور داریم ولی وابسته به نفت و درآمدهای نفتی هستیم.  با وجود عدم حمایتهای دولتی توانستیم بعد از دو سال و هفت ماه در لهستان و هامبورگ دفاتر خود را راه اندازی کنیم و از طریق بازاریابی شبکه ای بالغ بر ۲۰ هزار قطعه صنایع دستی به افغانستان صادر کردیم.گسترش فعالیت تعاونی زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کرده به نحوی که ۲۵۸ نفر از مهاجرین افغانستانی به کشور خود بازگشتند و صنایع دستی ایرانی را تبلیغ می‌کنند.

افت قیمت نفت در آستانه نشست کمیته وزارتی نظارت بر اوپک
هم اکنون بخوانید

ارزآوری صادرات صنایع دستی بیش از صادرات نفت

این کارآفرین حوزه تعاون با بیان اینکه هنرهای دستی ایرانی ارزآوری و درآمدزایی بسیاری برای کشور به ارمغان می‌آورد، افزود: ما باید از اقتصاد متکی به نفت که شعار همه دولتها بوده فاصله بگیریم و جمله مقام معظم رهبری را تحقق بخشیم که روزی برسد ایران از فروش نفت بی نیاز و شیر چاههای نفت بسته شود.

وی ادامه داد: در بهترین حالت ممکن اگر روزانه یک میلیون بشکه نفت از کشور صادر کنیم، روزی شش میلیون دلار نفت فروخته‌ایم ولی اگر این مساله را به صنایع دستی متصل کنیم تنها با فروش ۱۰ هزار قطعه صنایع دستی بیش از ۶ میلیون یورو در روز می‌توانیم ارزآوری داشته باشیم جالب این است که آن یک میلیون بشکه نفت حداکثر ظرفیت ما و صادرات ۱۰ هزار قطعه حداقل ظرفیت ما در صنایع دستی است.

مرتضوی افزود: همین حالا گروههایی از چین در ایران هستند که به دنبال اصالت زری بافی ایران و پارچه‌های سوزن دوزی کلات هستند تا ببرند به اسم خودشان ثبت کنند چون این نوع سوزن دوزی ها و زری‌بافی‌ها هنوز به اسم ما است حتی اگر برخی از مواد اولیه آن از هند وارد شود ولی ما در تبلیغ این هنر اصیل ضعیف عمل کردیم.

۳۴ درصد اقتصاد هند از فروش صنایع دستی

وی با بیان اینکه ۳۴ درصد اقتصاد هند از محل صنایع دستی، است گفت: در حال حاضر ۴۵۰ میلیون نفر در هندوستان از این راه ارتزاق می‌کنند و ما باید به این گنجینه ارزشمند اهمیت بدهیم.

این کارآفرین تعاونی در پایان با اشاره به وجود ۶۱۰۰ واحد کارگاهی صنایع دستی در کشور گفت: با صادرات نفت مشکل نداریم ولی چرا باید خام فروشی کنیم در حالی که هندوستان عاج فیل خام خود را به ما نمی‌فروشد ولی ما به راختی فیروزه خام و مس خام خود را به دنیا می‌فروشیم.امیدواریم با اتکا به خداوند و بدون کمک و حمایتی دولتی تا سه سال و نیم آینده معادل فروش نفت برای کشور ظرفیت صادرات صنایع دستی ایجاد کنیم و از این طریق در راستای کاهش وابستگی به نفت گام بزرگی برداریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا