افزایش ۲.۵ برابری ذخیره دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به سال گذشته

به گزارش ایسنا دکتر محمدرضا شانه‌ساز در همایش روسا و معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور که در شیراز برگزار شد،گفت: منطقه پنج کشور از پتانسیل بالایی در زمینه های مختلف مانند تولیدات ویژه و وجود بنادر برخوردار است، همچنین توان علمی که از گذشته در دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی منطقه پنج به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود دارد، منجر می شود تا با تلاش، پیگیری و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی از این توانمندی ها استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: در این نشست پس از ارائه نظرات و پیشنهادات روسای دانشگاه های کلان منطقه، تلاش می‌شود راهکارهای اجرایی نیز برای تحقق اهداف بلند مدت موجود در این منطقه ارائه شود.

وی با بیان اینکه در این نشست تفاهمنامه توسعه همکاری های بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه به امضاء رسید، اظهار کرد: بخشی از فعالیت‌ها و مسئولیت‌های سازمان غذا و دارو، نسبت به توانمندی‌ها و امکانات برای سرعت بخشیدن به فعالیت‌های تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان منطقه پنج واگذار می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ذخایر کشور در زمینه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، در وضعیت اطمینان بخشی وجود دارد. به طوری که ذخیره این اقلام نسبت به سال گذشته، دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده است و در تمامی بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و مراکز بهداشتی درمانی کشور موجود است.

شانه ساز افزود: باید در راستای اقتصاد ملی و توسعه آن، دسترسی آسان‌تر و بهینه بیماران به دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی گام‌های موثری برداشت همچنین لازم است از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود تا مصرف‌کنندگان ناچار نباشند داروی مورد نیاز خود را با ۱۰ تا ۱۵ برابر قیمت از خارج از کشور تهیه کنند.

بارش باران و کاهش دما در ۱۲ استان
هم اکنون بخوانید

سید حسین صفوی – مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و داروی کشور – یکی از محورهای این همایش را بررسی مسایل روز حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود در کشور و تحریم‌های به وجود آمده در حوزه‌های مختلف، تکیه بر توان تولیدات داخلی برای تامین نیازهای داخلی کشور، بیش از پیش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

صفوی افزود: رسیدگی به مسایل و چالش‌ها و حمایت از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات و ملزومات پزشکی برای توسعه تولید و کیفیت محصولات، از وظایف وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۳۰ قلم کالای پزشکی در کشور تولید می شود که نیازی به واردات نیست، اظهارکرد: ۷۰۰ واحد تولیدکننده واجد پروانه تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور وجود دارد که از این تعداد، بیش از ۲۰۰ واحد مربوط به شرکت‌های دانش بنیان است که از سال های گذشته رشد قابل توجهی در زمینه تولید این اقلام داشته است.

دکتر علی بهادر – رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز – نیز گفت: در این همایش برخی از نیازهای منطقه به‌ویژه در زمینه دارویی و تجهیزاتی، مسایل مربوط به تولیدکنندگان و حمایت از تولید کننده داخلی مطرح و در خصوص آن تبادل نظر شد، همچنین راهکارهایی برای مواجهه با بحران های احتمالی و سرعت بخشیدن در تامین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی ارائه شد.

وی ادامه داد: تلاش ها باید در راستای خدمت به جامعه، ارتقای سطح ارائه خدمات به بیماران، پیشرفت و آبادانی کشور باشد و امیدواریم روزی برسد که ایران اسلامی خودکفا در تمامی زمینه ها باشد.

محمد جواد خشنود – معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز – نیز با بیان گزارشی از عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور، در خصوص ظرفیت‌های تولید بالقوه و شاخص در منطقه در زمینه کالاهای سلامت، گلاب، عرقیات و فرآورده های مرتبط، محصولات کنسروی، آب های بسته بندی شده، شیر و فرآورده های لبنی، محصولات گوشتی در استان توضیحاتی ارایه داد.

پیشنهاد افزودن ماده واحده «فداکار خدمت» به قانون مدیریت بحران
هم اکنون بخوانید

محصولات تغذیه‌ای مناسب برای بیماران خاص، اهم اقلام آماری و شاخص‌های عملکردی حوزه نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی، تعداد محصولات دارای نشان ایمنی و سلامت در استان، آیین نامه و ضوابط مورد نیاز اصلاح و بازنگری، نمودار روند ۲۱ ساله میانگین اقلام نسخ پزشکان در استان و مدیریت دارو، از دیگر موارد مطرح شده «خشنود» در این همایش بود.

وی ادامه داد: در راستای اجرای بهینه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، در راستای توسعه و تسهیل تولید، توزیع، عرضه و صادرات کالای‌های سلامت محور و استفاده از توان و ظرفیت معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور، تفاهم نامه همکاری بین این دانشگاه ها و سازمان غذا و دارو به امضا رسید.

خشنود تمامی کالاهایی که مجوز تولید، توزیع، عرضه، صادرات و واردات آن جزء اختیارات سازمان غذا و دارو است را کالاهای سلامت محور عنوان کرد.

به گزارش وبدا، پس از این همایش، نشست بررسی مسایل و رفع چالش های موجود در شرکت های تولیدکننده تجهیزات و ملزومات پزشکی استان، با حضور معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو برگزار شد. در این نشست، نمایندگانی از شرکت‌های مختلف تولیدکننده تجهیزات و ملزومات پزشکی استان، چالش‌ها، نظرات و پیشنهادات خود را با مسئولان استانی و کشوری مطرح کردند و در خصوص موارد مطرح شده تبادل نظر شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا