از فراز و فرودهای تخصیص بسته معیشتی تا شیوع آنفلوآنزا

به گزارش ایسنا در شرایطی آلودگی هوا در برخی روزهای هفته جاری کلانشهرها را فرا گرفته بود که از سال ۹۶ قانون هوای پاک ابلاغ شده است. مسعود تجریشی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – ضمن انتقاد از اینکه پس از گذشت دو سال از تصویب قانون هوای پاک هنوز اجرای این قانون هیچ بودجه‌ مشخصی ندارد، گفت: پیش از سهمیه‌بندی بنزین از دولت خواسته بودیم که بخشی از منابعی را که از طریق افزایش قیمت انرژی به دست می‌آورد را به محیط زیست اختصاص دهد.

روز دوشنبه (۱۱ دی ماه) همزمان با آلوده شدن هوای تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور سرویس محیط زیست در قالب گزارشی به تلاش‌های صورت گرفته دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای توقف یا تعلیق برخی مواد قانون هوای پاک پرداخت.

سهمیه‌بندی بنزین در هفته جاری همچنان خبرساز بود. به گفته مسوولان سازمان جنگل‌ها و محیط زیست در پی سهمیه بندی بنزین برای تامین سوخت خودروها به منظور گشت و پایش در عرصه‌های جنگلی و مناطق حفاظت شده محیط زیست با مشکل مواجه شده‌اند.

روز دوشنبه بوی نامطبوعی در مناطق مختلف تهران استشمام می‌شد و محمد رستگاری – معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران- از بررسی برای یافتن منشا این بو خبرداد.

با توجه به فرضیات مطرح شده درباره منشا بوی نامطبوع پایتخت، سرویس محیط زیست ایسنا در گزارشی به بوی نامطبوع پایتخت و گمانه‌زنی دستگاه‌ها در این خصوص پرداخت چراکه مسوولان همانند اتفاق مشابه سال گذشته درباره منشا دقیق بو اظهارنظری نکرده‌اند.

چهارشنبه (۴ دسامبر) روز جهانی یوزپلنگ بود.  شهاب‌الدین منتظمی – مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست – به اقدامات این سازمان برای تکثیر یوز ایرانی اشاره و مرتضی اسلامی – از مؤسسان انجمن یوزپلنگ آسیایی – تاکید کرد: یوز ایرانی آخرین شانس‌های خود را برای بقا دارد و اگر طی دو یا سه سال پیش‌رو از این شانس‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم به آینده یوز امیدوار باشیم.

آنفلوآنزا؛بیماری خبرساز این روزها

هر سال با آغاز فصل پاییز، شاهد شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور هستیم البته طبق گفته وزارت بهداشتی‌ها امسال بروز و شیوع آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته چند تفاوت دارد؛ یکی اینکه میزان سرعت شیوع این بیماری بسیار شدید شد همچنین امسال ویروس H۱N۱ که شدت بیماری آن مقداری بیشتر است، سهم بیشتری را در شیوع آنفلوانزا به خود اختصاص داده است. به گفته دکتر محمد مهدی گویا – رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت – از ۲ تا ۸ آذر ماه  ۳۷۲۲ مورد مبتلای به بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های سراسر کشور بستری شدند که از این تعداد، بالغ بر ۳۴۲ مورد قطعی آنفلوآنزا بود همچنین  ۱۹ مورد فوتی ناشی از آنفلوآنزا در هفته گذشته گزارش شد.

در این شرایط وزارت بهداشت توصیه کرد که مبتلایان به آنفلوآنزا از دست دادن، روبوسی کردن و حضور در جمع بپرهیزند همچنین دست‌هایشان را به صورت مداوم بشویند.

با تشدید آلودگی‌ هوای تهران دکتر علیرضا رییسی- معاون بهداشت وزارت بهداشت – در روز ۱۱ آذر ماه با بیان اینکه در برخی روزها و در برخی مناطق تهران آلودگی هوا تا ۳۰ برابر حد مجاز بالا می‌رود،گفت: طبق آمار، میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال ۹۷، بالغ بر ۳ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال بود که بیماران مزمن تنفسی ۸۵ نفر، سرطان ریه ۹۶ نفر، بیماران قلبی ۱۰۵۸ نفر و سکته های مغزی ۵۲۶ نفر بودند.

همچنین این روزها با سرد شدن و شدت یافت آلودگی هوا، سازمان انتقال خون نیز از کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون خبر داد و دکتر بشیر حاجی بیگی- سخنگوی این سازمان – اعلام کرد که ما برای اهدای خون فراخوان داده‌ایم و به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم.  در حال حاضر نگرانی‌مان کاهش سطح ذخایر خون در کشور است.

از طرفی یکی از دغدغه‌های این روزهای حوزه سلامت کشور بحث تامین دارو است. به گفته دکتر محمدرضا شانه‌ساز- رییس سازمان غذا و دارو- چیزی که این روزها به عنوان کمبود مرتبا مطرح می‌شود، بیشتر بحث نقدینگی و بدهی داروخانه‌های دولتی مانند داروخانه ۱۳ آبان و داروخانه‌های دانشگاهی به شرکت‌های پخش است. در واقع  وضعیت‌مان از نظر ذخایر دارویی بسیار خوب است و حتی در سال آینده هم ذخیره دارویی داریم.

حناچی: فکر نمی‌کردم روزی مجبور شوم ارادتم به شهدا و امام شهدا را به زبان بیاورم
هم اکنون بخوانید

 فراز و فرودهای تخصیص بسته معیشتی

بسته حمایت معیشتی دولت جزو خبرهای پربازدید مخاطبان ایسنا بود که دولت با روشن‌کردن چرایی عدم تخصیص این بسته به برخی‌ ایرانیان بنابر راستی آزمایی خانوارها در هفته‌ای که گذشت، علاوه بر اعلام جزئیات دریافت بسته مذکور به خانوارهایی که یارانه نمی‌گرفتند، به افرادی که کد رهگیری برای دریافت بسته معیشتی دریافت نکرده‌اند راهکارهایی را به منظور دریافت این کد ارایه داد.

هرچند متقاضیان گله از اختلال پیش آمده برای ورود به سایت ثبت‌نام داشتند اما در نهایت ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایتی به مردم اطمینان داد که نگران اختلال پیش آمده نباشند چرا که ثبت تقاضاها تا ۲۰ آذر امکان‌پذیر است.

۱۲ آذرماه روز جهانی معلولان هم بهانه‌ای بود تا متولی امور این قشر یعنی سازمان بهزیستی و در راس آن وزارت رفاه به تشریح خدمات ارائه شده به این این دسته از افراد بپردازد و به رسم هر سال با برگزاری نشست خبری و جشن از در یادها بودن معلولان بگوید.

 محمد شریعتمداری – وزیر رفاه – از توجیه نبودن ایران برای توانمندی معلولان گفت علاوه بر آن استنادی هم به قانون حمایت از حقوق معلولان کرد که بر اساس آن شهریه تحصیلات تکمیلی معلولان، حق پرستاری، افزایش یارانه مراکز نگهداری و … پرداخت شده است.

وحید قبادی دانا – رییس سازمان بهزیستی کشورهم از رایزنی‌ها برای دریافت سهمیه‌ بنزین معلولان گفت و بر انجام آزمایشات غربالگری ژنتیک برای رفع نگرانی خانواده‌ها درباره احتمال تولد فرزند معلول تاکید و اشاره‌ای هم به چرایی عدم تخصیص کمک معیشتی دولت به برخی مددجویان همچنین مجوز اقامت نداشتن ۶۵ درصد کودکان کار خارجی کرد.

آخرین تصمیم‌ها درباره رتبه‌بندی معلمان

اختصاص اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی برای رتبه‌بندی معلمان و تعیین شاخص‌های آن که از جمله وعده‌های انتخاباتی وزیر آموزش و پرورش بود، محسن حاجی‌میرزایی – وزیر آموزش و پرورش – را بر آن داشت تا دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه را برگزار و در آن به تشریح احداث مسکن برای فرهنگیان، جذب و تبدیل وضعیت حق‌التدریس‌ها، مربیان پیش دبستانی و نهضتی‌ها، تسویه پاداش پایان خدمت بازنشستگان و … بپردازد اما در زمینه ناآرامی‌های اخیر کشور آقای وزیر تاکید داشت دانش‌آموزی دستگیر نشده است و مستندات دقیقی در مورد تعداد کشته‌شدگان در دست نیست.

واکنش مسوولان شهری به آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع در پایتخت

هفته گذشته در شرایطی آغاز شد که شنبه و یکشنبه دو روز اول هفته، استانداری تهران کلیه مقاطع تحصیلی مدارس استان را به جز سه شهرستان پردیس، فیروزکوه و دماوند تعطیل کرد. همچنین دانشگاه‌های استان تهران  هم به جز سه شهرستان ذکر شده در روز شنبه تعطیل بودند.

آلودگی هوا و مشکلات آن تنها مدارس را درگیر نکرد و بخش اعظمی از تذکرات نمایندگان مردم در شورای شهر تهران را در جلسه علنی شورا به خود اختصاص داد و اعضای شورا درتذکراتشان بر اجرای قانون هوای پاک و خرید اتوبوس‌های جدید از سوی دولت تأکید کردند. به عنوان نمونه حجت نظری از مقاومت شدید دولت برای تعطیلی ادارات و بخش خصوصی در روزهای آلوده پایتخت گلایه و مجید فراهانی هم به عنوان رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران اعلام کرد که پس از تصویب قانون هوای پاک حتی یک اتوبوس نیز از سوی دولت به شهرداری تحویل داده نشده است.

روز جهانی معلولان نیز در این هفته مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفت و اعضای شورا و مدیران شهری بر لزوم توجه به این قشر و مناسب‌سازی معابر تأکید کردند؛ به طوری‌که زینب نصیری – مدیرکل سلامت شهرداری تهران – اعتماد نو به نقل از برنامه‌های هفته ملی افراد دارای معلولیت را تشریح کرد. همچنین الهام فخاری – رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران – موضوع بی‌توجهی شهرداری به مناسب‌سازی معابر برای معلولان را مطرح کرد.

آغاز زمستان زودرسِ کانادا از تورنتو
هم اکنون بخوانید

استشمام بوی نامطبوع در تهران نیز سرخط خبرهای سرویس شهری بود که پس از انتشارخبر آن مسوولان شهری به اظهارنظر در این باره پرداختند به طوری‌که پیروز حناچی – شهردار تهران  – از بررسی منشا بوی نامطبوع تهران و تشکیل کمیته‌ای در این زمینه دراستانداری تهران خبرداد. انوشیروان محسنی بندپی – استاندار تهران – نیز به وجود ۲۷ کانون انتشار بو در جنوب تهران اشاره کرد که برای ساماندهی آن‌ها اقداماتی صورت گرفته است. محسن هاشمی – رئیس شورای شهر تهران  – هم ضمن اشاره به مشخص نشدن منشا بو از مامور کردن کمیسیون سلامت شورای شهر تهران برای پیدا کردن منشا بو خبرداد.

تشریح عملکرد پلیس در مواجهه با اغتشاشگران

به گزارش ایسنا، شهروندان پایتخت هفته جاری را با تعطیلی مدارس، ممنوعیت ورود کامیون به داخل شهر و نیز تردد آن در معابر پایتخت و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل به دلیل افزایش آلودگی هوا در حوزه انتظامی آغاز کردند و در ادامه هفته نیز این محدودیت‌ها کم و بیش ادامه پیدا کرد. فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز از تداوم برخورد با خودروها و کامیون‌های آلاینده و دودزا  در سطح شهر تهران خبر داد.

در سومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران اختلاف پلیس راهور و شهرداری تهران بر سر اختصاص کد جریمه به دوربین‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. در این جلسه رئیس سردار محمدرضا مهماندار – پلیس راهور تهران بزرگ – در پاسخ به برخی انتقادها گفت: ۳۳ نقطه نصب دوربین‌های نظارتی انجام شده است و اعلام کرده‌اند که آماده هستیم. از ۳۳ نقطه‌ای که اعلام شد دوربین‌ها آماده هستند در ۲۱ نقطه مشکلی نداشتیم و استانداردها رعایت شده بود اما در ۱۲ نقطه دیگر استانداردها را پاس نکرده‌اند.

این در حالیست که احسان جاهد – مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک – معتقد است عدم تخصیص کد از سوی پلیس راهور به دوربین‌های نصب شده در شهر باعث افزایش تخلفات و آلودگی هوای تهران شده است.

اخبار برخورد با اغتشاشگران حوادث اخیر نیز در هفته گذشته از مهم ترین اخبار منتشر شده در سرویس حوادث خبرگزاری ایسنا بود. به شکلی که معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی پلیس را حافظ اقتدار و امنیت کشور معرفی کرد و گفت: در جریان اغتشاشات اخیر سبزپوشان نیروی انتظامی از جان خود مایه گذاشته و به آشوب طلبان اجازه عرض اندام را ندادند. فرمانده انتظامی غرب استان تهران نیز از دستگیری عامل آتش زدن و تخریب تعدادی از بانک ها و اماکن عمومی در شهرستان ملارد خبر داد.

همچنین پلیس در ارائه گزارشی از عملکرد خود در حوادث اخیر تاکید کرد: سبزپوشان نیروی انتظامی و تلاشگران عرصه امنیت در کمتر از ۷۲ ساعت به غائله اشرار پایان دادند و نگذاشتند “امنیت ” قربانی توطئه دشمنان و بدخواهان شود. سردار نوریان – معاون اجتماعی نیروی انتظامی – نیز با بیان اینکه امروز در شرایط بسیار پیچیده ای قرار داریم و باید فریضه امر به معروف و نهی از منکر احیاء شود، مدیریت فضای مجازی را بزرگترین معروف بر زمین مانده بر شمرد.

در پی آزار یکی از کودکان کار سخنگوی نیروی انتظامی درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی از این کودک‌آزاری از معرفی عاملان این کار به نیروهای امنیتی خبر داد.

در هفته‌ جاری نیروی انتظامی درباره موضوعات مختلفی همچون تماس‌های از دست رفته خارجی شهروندان، سایت‌های قمار و شهروندی، وبسایت‌های جعلی برای ثبت‌نام بسته معیشتی و درگاه‌ های جعلی در روزهای منتهی به جمعه سیاه (بلک فرایدی) هشدارهایی را ارایه کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا