درآمدزایی باید پایدار باشد/ساخت‌وساز روزی به پایان می‌رسد

علی میرنجاتی در نشست معاونین اقتصادی و مدیران سرمایه‌گذاری شهرداری‌های کلان‌شهرها که در سالن همایش هتل آرمان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بحث سرمایه‌گذاری و مشارکت به‌عنوان یک منبع درآمدی مورد توجه شهرداری‌ها قرار گرفت. شهرهای مشهد، تهران و تبریز به‌عنوان پیشگام در این مسیر ورود کردند و تجربیات مفیدی هم در این عرصه کسب کردند.

وی افزود: در شروع کار به نظر من چون عمدتاً نگاه به تأمین منابع در جهت پیش‌برد وظایف و اهداف شهرداری‌ها مورد توجه بود و نگاهی منطقی و اصولی بود، ولی به مرور زمان به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی، مشارکت بخش خصوصی در تامین نیازهای مدیریت شهری فراهم شده است. ما باید یک مقدار هدف‌گذاری و رویکردهایمان را تغییر دهیم.

مشاور مجمع کلان‌شهرهای کشور گفت: اگر در وضعیت موجود مشارکت و سرمایه‌گذاری، صرفاً در ساخت‌وسازها متمرکز شویم به هدف اصلی مورد نظر نمی‌رسیم. در بحث مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری باید چند موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. اول اینکه ما از ظرفیت بخش خصوصی در جهت تحقق کاربری‌های طرح جامع تفصیلی استفاده می‌کنیم.

میرنجاتی ادامه داد: آنچه که در ساخت‌وسازها یا تجاری‌سازی کاربری‌ها استفاده می‌کنیم، طبیعتاً بخش خصوصی آمادگی و گرایش لازم را دارد و اگر ما نتوانیم آن را به سمت تحقق کاربری‌های پیش‌بینی شده در جامعه ببریم، به نظر من نتوانسته‌ایم اهدافمان را در این مورد محقق کنیم.

مشاور مجمع کلان‌شهرهای کشور اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروزه در کلان‌شهرها وجود دارد، این است که کاربری‌های پیش‌بینی شده در طرح جامع در جای لازم انجام نشده است. شهرداری‌ها در حوزه‌های مختلف باید هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی را تحمل کنند؛ به دلیل اینکه کاربری‌های پیش‌بینی شده از قبیل مراکز آموزشی، بهداشتی و تفریحی در جاهایی که مطالعات طرح جامع جانمایی کرده، احداث نشده است.

وی افزود: به نظر من ما باید به این سمت برویم که جهت‌دهی مشارکت سرمایه‌گذاری را به سمت پیش‌بینی‌های طرح جامع تفصیلی پیش ببریم. دومین نکته این است که ما کسب درآمد را برای انجام وظیفه و خدمت بهتر به مردم در دستور کار قرار داده‌ایم. ما باید مشارکت بخش خصوصی را به سمت کاهش هزینه‌های مدیریت شهری استفاده کنیم و در این صورت است که به هدف خود رسیده‌ایم.‌

اورژانس برای کمک به آسیب دیدگان به یاری بهزیستی رفت
هم اکنون بخوانید

میرنجاتی تصریح کرد: اگر بخش خصوصی را آماده کنیم تا بخشی از مسئولیت‌های شهرداری را بپذیرد طبیعتاً ما موجب کاهش هزینه‌های شهرداری شده‌ایم و بخش خصوصی را در فعالیت‌هایی که انجام می دهیم مشارکت داده‌ایم. درآمدی که امروز کسب می‌کنیم به وسیله بخش خصوصی تامین می‌شود و همچنین هزینه‌های شهرداری نیز کاهش پیدا می‌کند.

مشاور مجمع کلان‌شهرهای کشور گفت: نکته دیگر این است که ما باید دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایمان را به سمت درآمد پایدار و بلندمدت ببریم. مشکلی که در بخش کلان‌کشور در حوزه نفت اشاره می‌شود، این است که مطرح می‌کنند که ما نفت می‌فروشیم و درآمد کسب شده، از این راه باید به عنوان یک سرمایه درازمدت تبدیل شود. اگر ما قرار باشد همه دارایی‌های موجود را در قالب مشارکت و ساخت‌وساز هزینه کنیم، روزی به پایان می‌رسد.

وی افزود: ما باید به سمتی حرکت کنیم که دارایی هایمان مولد شود و در جهت رفع و حل نیازهای شهری از آن‌ها استفاده شود و این دارایی‌ها بتوانند درآمد بلندمدت برای ما ایجاد کنند. به نظر من ما در جلسات کاری خود باید یک مقدار ریزتر شویم در جهت‌دهی‌ها و هدف‌گذاری هایمان، از تجارب یکدیگر استفاده کنیم تا بتوانیم نقشه راه مفیدی تعیین کنیم تا ما را در مسیر درست‌تری در این حوزه قرار دهد.

میرنجاتی ادامه داد: ما بعد از اینکه تعدادی از شهرها در حوزه مشارکت و سرمایه‌گذاری ورود پیدا کردند، در تعاملی که با وزارت کشور اتفاق افتاد، تلاش کردیم خلأ قانونی را در قالب یک شیوه‌نامه اصلاح کنیم. چون در آیین‌نامه معاملاتی ما برای موضوع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی نشده بود که همواره دستگاه نظارتی قراردادها و نوع کار شهرداری را مورد ایراد قرار می‌دادند.‌

انعقاد قرارداد با نهادهای مختلف برای ساخت‌وساز در بافت فرسوده پایتخت
هم اکنون بخوانید

مشاور مجمع کلان‌شهرهای کشور بیان کرد: از این رو، به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از ظرفیت قانونی وزارت کشور، شیوه‌نامه‌ای برای شهرداری‌ها تهیه کنیم تا بتوانند این خلأیی که در حوزه ظرفیت قانونی برای توجیه و استدلال عملکرد شهرداری وجود دارد را برطرف کنیم. آن دستورالعمل ابلاغ شد و بسیاری از شهرداری‌ها از این دستورالعمل استفاده می‌کنند.

وی گفت: مطابق این شیوه نامه دولت لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرد تحت عنوان مشارکت بخش خصوصی و بخش عمومی، که در آن مسائل شهرداری‌ها هم مورد توجه قرار گرفته است و شهرداری‌ها با آن لایحه گره خورده بودند. بعد از بررسی این لایحه ما متوجه شدیم که این لایحه ابتدا با نگاه، تفکر و چهارچوب‌های دولتی نوشته شده است، درحالی که مسائل شهرداری‌ها کاملا با ساختار و مقررات دولت متفاوت است.

میرنجاتی اظهار کرد: ضمن اینکه این لایحه می‌توانست خلا قانونی ما را برطرف کند، در حوزه عملکردی ما را دچار مشکلات جدی می‌کرد. تلاش کردیم با کمک وزارت کشور و سازمان‌ها و شهرداری‌ها کارگروه کنترل عمران را متقاعد کردیم تا شهرداری‌ها را از این لایحه خارج کند که خوشبختانه کارگروه کمیسیون عمران مجلس این درخواست را پذیرفت.

مشاور مجمع کلان شهرهای کشورتصریح کرد: همزمان با این لایحه قرار شد شیوه نامه قبلی اصلاح شود و مورد بازنگری قرار بگیرد تا شرایط بهتری را از لحاظ قانونی و عملکردی برای شهرداری‌ها ایجاد کند. کارگروهی در سازمان شهرداری‌ها تشکیل یافت و پیش نویسی را تهیه کردند و ما در این پیش نویس و ساختاری که این پیش نویس را تهیه کرده بود، ایرادات و اشکالاتی را داشتیم.

وی ادامه داد: گفتگوهایی داشتیم تا شیوه‌نامه‌ها باتوجه به تجاربی که دارند بتوانند موثرتر و بهینه تر واقع شوند و ایرادات آن برطرف شود. مطابق این وضع کارگروه ها و نشست‌هایی بین کلان شهرها شکل گرفت اما خروجی جدی‌ای نداشت. بخش‌هایی از این دستورالعمل به روز شد و مورد اصلاح قرار گرفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − یک =

دکمه بازگشت به بالا