کشت توتون و تنباکو در زمین‌های کشاورزی / لزوم افزایش مالیات بر سیگار در بودجه ۹۹

به گزارش ایسنا، هفته گذشته دکتر علیرضا رئیسی_معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن انتقاد از آنچه که عملکرد مافیای دخانیات برای جلوگیری از افزایش مالیات بر مواد دخانی خواند، گفت: مالیات بر سیگار به تنهایی می‌توانست سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد به دنبال داشته باشد. پس از طرح این موضوع محمدرضا تاجدار_رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با رد این صحبت‌های معاون وزیر بهداشت، ارائه برخی آمار و ارقام این چنینی از سوی وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مبارزه با مصرف دخانیات را “غیرواقعی” و ‌ “بدون پشتوانه کارشناسی” توصیف کرد.

مالیات بر دخانیات در ایران چقدر است و چقدر باید باشد؟

در این راستا، مهندس بهزاد ولی‌زاده_رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه در حال حاضر مالیات بر خرده‌فروشی محصولات دخانی ۲۰ درصد است، گفت: با توجه به این که این عدد باید به ۷۵ درصد قیمت خرده‌فروشی محصولات دخانی برسد تا شکل استاندارد جهانی به خود بگیرد، می‌بینیم که اکنون ۵۵ درصد با آن فاصله داریم. در صورتی که مالیات بر محصولات دخانی به عدد واقعی خود نزدیک شود، می‌توانیم درآمدهای بیشتری از آن کسب کنیم.

تولید سالانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور

وی با اشاره به اینکه سالانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: در صورتی که بر هر نخ سیگار ۲۰۰ تک تومان مالیات وضع شود، به ازای هر پاکت چهار هزارتومان ایجاد درآمد از طریق مالیات خواهد کرد که در نهایت با توجه به حجم تولید هر نخ سیگار در کشور درآمد ۱۱هزار میلیاردی به ارمغان خواهد آورد. در نظر بگیرید که همین میزان مالیات اگر به ۴۰۰ تک تومان برسد درآمد ۲۴هزار میلیاردی به دنبال خواهد داشت که البته این رقم تنها شامل حال سیگار می‌شود و این ارقام ذکر شده جدای از مالیات بر توتون و تنباکو است.

مصرف سالانه ۱۰هزار تن تنباکوی قلیان در کشور

وی افزود: سالانه ۱۰ هزار تن تنباکوی قلیان در کشور مصرف می‌شود که اگر به ازای هر بسته تنباکو پنج هزار تومان به مالیاتی که از آن اخذ می‌شود بیفزاییم، در این بخش نیر به درآمد هزار میلیارد تومانی دست خواهیم یافت. تمام این نکات در حالی است که مجموع مالیات وضع شده از سیگار و تنباکوی قلیان حتی به سقف ۲۵۰۰ میلیارد تومان نمی‌رسد.  

جزییات مجهز شدن نانوایان به دستگاه کارتخوان/ آیا نان گران می‌شود؟
هم اکنون بخوانید

وی با انتقاد از این نحوه وضع مالیات بر محصولات دخانی، خاطرنشان کرد: تنها در صورتی می‌توانیم مصرف این کالای آسیب رسان به سلامت را کاهش دهیم که با وضع مالیات استاندارد بر آن که ۷۵ درصد رقم خرده فروشی سیگار است، مصرف سیگار را کاهش دهیم. حوزه سلامت، کاری به مباحثِ درآمدی ندارد و تنها به فکر حفظ سلامت مردم جامعه است.

قاچاق معکوس محصولات دخانی به دلیل پایین بودن مالیات بر دخانیات

ولی‌زاده با بیان اینکه پایین بودن نرخ مالیات بر دخانیات در کشور موجب قاچاق معکوس این محصولات شده‌است، تصریح کرد: از آنجایی که قیمت محصولات دخانی در کشور ما بسیار پایین‌ تر از سایر کشورها است، محصولات دخانی تولید شده در داخل کشور به خارج از کشور قاچاق شده و با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد. یکی از سیاست‌هایی که وزارت صمت برای صنایع خارجی جهت تولید در داخل وضع کرده است، سیاست‌هایی بود که تولید کنندگانی که برای تولید محصول به داخل کشور آمدند باید نسبت به قاچاق برند خود پاسخگو باشند؛ یعنی اگر یک برندی از این تولید کنندگان به صورت قاچاق کشف شود، کارخانه‌ای که اقدام به تولید محصول برند در کشور می‌کند باید ۳۳ برابر ارزش محصول جریمه پرداخت کند.

رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت این سیاست را توجیهی جهت جلب رضایت سیاست‌گذاران در سطوح عالی دولت خواند و افزود: این سیاست توجیهی بود که سیاست‌گذاران سطوح عالی دولت برای مجوز تولید صنایع دخانی در داخل کشور، موافقت خود را اعلام کنند تا جلوی قاچاق برندها به کشور گرفته شود.

بزرگنمایی برخی افراد در میزان تقاضای سیگار در کشور

وی ضمن بیان آنکه ۵۵ میلیارد نخ سیگاری که سالیانه در کشور تولید می‌شود بسیار بیشتر از میزان مورد نیاز کشور است، افزود: طبق تحقیقات میدانی و آمارهای وزارت بهداشت، تقاضای داخلی سیگار در کشور سالی ۴۴ میلیارد نخ برآورد می‌شود. برخی افراد و انجمن‌ها با بزرگنمایی در میزان تقاضای سیگار در کشور به دنبال توسعه صنعت خود هستند و توصیه می‌کنند در این شرایط اقتصادی که دولت به دنبال کاهش یا ثبات قیمت کالاها است، قیمت سیگار نیز ثابت بماند؛ در حالی که این فرآیند برای تمام کالاها بویژه کالاهای آسیب‌رسان به سلامت درست نیست.

۳۰۰ نفر در لیست سیاه پولشویی
هم اکنون بخوانید

جایگاه انجمن محصولات دخانی را رسمی نمی‌دانیم

ولی‌زاده ضمن ابراز تاسف از این که این کالا قصد کشتن مصرف کنندگان خود را دارد، اظهار کرد: طبق معاهده کنترل دخانیات، دولت نباید به صنایع دخانی اجازه دخالت در سیاست‌های سلامت را بدهد. ما جایگاه انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی را رسمی نمی‌دانیم. انجمنی که سیاست‌های سلامت را زیر سوال ببرد هویت خودش هم زیر سوال خواهد رفت و قطعا اکنون که قصد زیر سوال بردن سیاست‌های ما در حوزه سلامت را دارند از طریق وزارت کشور موضوع را پیگیر خواهیم بود.

ضرر سالانه ۳۰هزار میلیاردی دخانیات به سلامت

از بین بردن زمین‌های کشاورزی برای تولید توتون و تنباکو

وی با اشاره به اینکه حوزه سلامت اثرگذاری مطلوبی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد، گفت: افراد و صنایع به بهانه حمایت از تولید داخل،  تولید کالاهای آسیب‌رسان به سلامت را تشویق و حمایت می‌کنند؛ در حالی که  این صنایع به دلیل عدم وضع مالیات منطقی سالانه ۶۰ تا ۸۰ درصد سود کسب می‌کنند، مصرف محصولات دخانی سالانه ۱۱۰ هزار میلیارد تومان ضرر به بدنه دولت وارد می‌کند که ۳۰ هزار میلیارد آن متوجه بخش سلامت کشور است. نکته قابل تامل آن است که باید در کنار این ضرر مالی به سایر اقدامات نظیر از بین بردن زمین‌های کشاورزی برای تولید توتون و تنباکو و آلوده شدن آب و محیط زیست نیز توجه کنیم.

ضرورت افزایش مالیات بر سیگار در بودجه ۹۹

رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه هنگام قانون‌گذاری، ‌ سلامت مردم باید در اولویت قرار گیرد، ادامه داد: از قبل برای قانون بودجه سال ۹۹ تقاضای خود مبنی بر افزایش مالیات بر سیگار مطرح کرده‌ایم، ضمن آنکه به دنبال اجرایی شدن شدن لایحه ارزش افزوده در مجلس هستیم. طبق این لایحه تمام قوانین مرتبط با دخانیات با هدف ساده سازی قوانین تجمیع خواهد شد.  

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 1 =

دکمه بازگشت به بالا