داعش محصول دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و متحدین منطقه‌ای‌اش بود

اصغر زارعی در گفت‌وگو با ایسنا در آستانه اولین سالگرد شکست داعش در ارزیابی خود از این شکست و تحلیل شرایط پس از این جریان تکفیری اظهار داشت:  با توجه به این‌که در آستانه یک‌سالگی دوران پس از پایان داعش هستیم، می‌شود گفت این جریان خطرناک و بسیار خشن که محصول دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و برخی از متحدین منطقه‌ای این کشور طی یک دهه اخیر بوده، در واقع ورژن سوم جریانات تروریستی بعد از طالبان و القاعده است.

وی تصریح کرد: ما با دوران پس از داعش رو به رو هستیم و باید آن‌چه محصول دوران سه گانه شکل‌گیری جریانات افراطی و تروریستی در منطقه بود را مورد ارزیابی قرار دهیم. هدف گذاری ایالات متحده آمریکا و متحدین آن، مقابله با جریانات انقلابی و شکل‌گیری جریان مقاومت متاثر از انقلاب اسلامی خصوصا در کشورهای غرب آسیا است.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: با توجه به قوت و قدرتی که مقاومت توانست در برابر جریانات تکفیری بایستد، امروز عمده‌ترین هدف گذاری آمریکا  و متحدین در دوران پسا داعش ایجاد فتنه‌ها یا اقداماتی است که جریان مقاومت را در منطقه به حاشیه برده و از قدرت و اثرگذاری مقاومت و انقلاب اسلامی در تحولات منطقه کم کنند.

زارعی ادامه داد: از سویی طی یکی دو ماه اخیر نیز شاهد بودیم علیرغم این که به لحاظ سیاسی و میدانی کاملا جریانات حامی داعش و جریانات تروریستی در منطقه دچار شکست شده بودند و در باز شکل گیری جریانات سیاسی و حاکمیتی در کشورهایی که جریانات تروریستی در عراق، سوریه و لبنان فعال بودند، کاملا شرایط را باختند و نتوانستند در ساختارهای سیاسی منطقه تاثیرگذار باشند.

جمعیت کشور در نقطه بحرانی قرار دارد/ زوج‌های بدون فرزند را بیمه می‌کنیم/ ترجیح می‌دادم مناظره به صورت ۲ به ۲ برگزار می‌شد/ ۲۶ جاسوس در امنیتی‌ترین دولت ایران دستگیر شدند
هم اکنون بخوانید

وی خاطرنشان کرد: اما آن‌ها بیکار ننشسته و از طریق شبکه‌های اجتماعی و همسو با خودشان و همچنین فعالیت‌های گسترده رسانه‌ای و اقدامات عملیات روانی نسبت به همسو کردن و جذب بخشی از بدنه کشورهای منطقه با سیاست‌ها و منافع خودشان فعال هستند که نمونه اخیر آن را در صحنه سیاسی عراق و لبنان شاهد بودیم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد:‌ برای مثال در لبنان موفق شدند دولت مستقر سعد حریری را وادار به استعفا کنند و ساختار سیاسی لبنان را که از ثبات نسبتا خوبی بعد از سال‌ها برخوردار شده بود، دچار بی‌ثباتی و ناپایداری کنند، لذا همچنان در این منطقه فعال هستند. همچنین در سوریه نتوانستند هدف‌شان که اسقاط دولت و برکناری بشاراسد بود را محقق کنند و صحنه سیاسی سوریه را به نفع خودشان تغییر دهند، خوشبختانه مقاومت و ایستادگی ملت سوریه باعث شد از اساس، آن چیزی که دنبال می‌کردند را به دست نیاورند.

زارعی اظهار کرد: همچنین در عراق شاهد بودیم بعد ازاین که چند ماه پیش انتخابات برگزار شد و اضلاع سه‌گانه قدرت در عراق همسو با مقاومت شکل گرفت، آن‌ها فعالیت‌های‌شان را در این کشور گسترش دادند و با تهییج و حمایت‌های آشکار و پنهان جریانی را در عراق به حرکت در آوردند که با مقاومت همسو نبودند اما نهایتا با ایستادگی و مقاومت مرجعیت شیعی و ایستادگی مردم موفقیت حاصل نشد و شرایط عراق مجددا به سمت پایداری و ثبات رفت.

وی در ادامه بیان کرد: همه این شرایط به این معنی نیست که موضوع داعش یا جریانات تروریستی در منطقه پایان یافته است، قطعا نسخه و ورژن‌های جدیدی را برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی آینده در دستور کار دارند و استراتژی بلند مدت آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی و متحدین اروپایی و منطقه‌ای آن‌ها، این است که بتوانند از طریق ایجاد بی‌ثباتی و ناپایداری در پیرامون مرزهای رژیم صهیونیستی امنیت را در این رژیم به هر قیمتی فراهم کنند.

اختیارات دادستان فراتر از قانون نیست
هم اکنون بخوانید

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد:  قطعا این جریانات ادامه خواهد داشت، هر چند ترامپ با رویکردی که اتخاذ کرده، صراحتا هم اعلام می‌کند آن چه برای آن‌ها اولویت دارد،  نفت منطقه و امنیت اسرائیل است و از این دو خط قرمز عبور نمی‌کند لذا قطعا برای حفط منافع بلند مدت خود از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.

زارعی در پایان گفت: همچنین صراحتا اعلام کرده هزینه‌های این اقدامات را باید کشورهای منطقه پرداخت کنند، به همین دلیل از جیب ملت‌های عربستان سعودی، امارات و برخی از کشورهای دیگر هزینه می کنند. متاسفانه مادامی که این حماقت و عملکرد جاهلی برخی از سران کشورهای عربی وجود داشته باشد، نمی‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک ثبات و امنیت پایدار به منطقه بازگردد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 14 =

دکمه بازگشت به بالا