تضادی میان شرع و عقل نیست/علامه یک مرد الهی بود

مرتضی نجفی قدسی، شامگاه چهارشنبه ۲۲ آبان در نخستین شب از شب های سه‌گانه‌ای که به مناسبت درگذشت و بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) در دارالقرآن علامه برگزار شد، در جمع اساتید حکمت و فلسفه گفت: اینکه گفته اند «کُلُّ ما حَکَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَکَمَ بِهِ الْشَّرْعُ، وَ کُلُّ ما حَکَمَ بِهِ الْشَّرْعُ حَکَمَ بِهِ الْعَقْلُ» یعنی هر چیزی را که عقل به آن حکم می‌کند شرع نیز به آن حکم می‌کند.

وی افزود: جایگاه علوم عقلی جدا از علوم شرعی نیست لذا در کتاب شریف اصول کافی اولین باب خود را به عقل اختصاص داده است فلذا عقل و شرع بر هم منطبق هستند و در برابر هم نیستند؛ عقل در برابر جهل مطرح می‌شود و تضادی میان شرع و عقل نیست.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) اضافه کرد: پیامبر از دیدگاه قرآن اسوه حسنه معرفی شده است و به همین نسبت، بزرگانی مانند آیت‌الله علامه طباطبایی الگوی علمی و عملی تمام عیار برای همه سالکان و رهروان طریق معرفت الهی هستند .
وی تصریح کرد: در احوالات مرحوم علامه(ره) بیان شده که موفقیت خود را مرهون عمل به حدیث «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحا، ظَهَرَتْ یَنابیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلی لِسانِهِ» می‌دانست، یعنی کسی که خود را چهل روز برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت از قلبش به زبانش جاری می‌شود.

نجفی قدسی تاکید کرد: در وجود پیامبر یک اسوه حسنه‌ای هست فلذا بزرگان دوره‌ی‌ ما و امثال علامه چنین‌اند، علامه یک مرد الهی بود، یکبار که خدمت آیت‌الله جوادی آملی بودم، به من گفتند؛ هرچقدر که یاد علامه بشود انگار ذکر قرآن و معارف شده است، همچنین فرمودند من اگر به بیت علامه نیایم، کجا بروم؟

پیام تسلیت معاون صدا برای درگذشت علیرضا فتحی پور
هم اکنون بخوانید

وی عنوان کرد: شیفتگی کسانی مانند آیت‌الله جوادی آملی و دیگر بزرگان به علامه به علت خلوص ایشان است و الحمدلله روزبه‌روز هم یاد و نام او گسترده‌تر و فراگیرتر می‌شود و امیدواریم جامعه بیشتر از برکات ایشان بهره‌مند شوند.

نجفی قدسی در انتها یادآور شد: گرامیداشت یاد علامه از این جهت است که باید همیشه الگوها و اسوه‌های حسنه را به جامعه معرفی کنیم فلذا اگر ۲۰۰ سال دیگر هم بگذرد ما یاد علامه(ره) را گرامی می‌داریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا