تنش‌ها تا پایان دوران ترامپ، باقی است/ گام چهارم کاهش تعهدات ایران موقعیت سایر اعضای برجام را تضعیف می‌کند/ آزادی و امنیت در منطقه باید برای همه تضمین شود


تنش‌ها تا پایان دوران ترامپ، باقی است/ گام چهارم کاهش تعهدات ایران موقعیت سایر اعضای برجام را تضعیف می‌کند/ آزادی و امنیت در منطقه باید برای همه تضمین شود

استاد دانشگاه اِم‌سی‌مستر کانادا نسبت به کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: آزادی و امنیت در این منطقه باید برای همه تضمین شود تا اشتباهات غیر عمدی به جنگ و تنش تبدیل نشود.

جان کلاروسو (John Colarusso) استاد روابط بین‌الملل و علوم اجتماعی دانشگاه اِم‌سی‌مستر کانادا است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل و تاریخچه این روابط تحقیق و تدریس کرده است.

کلاروسو در گفت‌وگو با پایگاه خبری سیاسی اعتماد نو به نقل از ایلنا، نظرات خود را در خصوص تنش میان ایران و آمریکا مطرح کرده است.

اشتباهات غیرعمدی نباید به جنگ و تنش در خلیج فارس منجر شود

وی در ابتدا در مورد تنش‌ها در خلیج فارس گفت: این منطقه بسیار پر تنش است و یک منطقه مهم برای انتقال منابع انرژی است. خطاهای جزئی در ناوبری می‌تواند تهدیدهای عمدی تلقی شوند. آزادی و امنیت در این منطقه باید برای همه تضمین شود تا اشتباهات غیر عمدی به جنگ و تنش تبدیل نشود.

تا پایان دوران ترامپ، تنش‌ها باقی است

وی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم تا زمانی که ترامپ بر سر کار باشد ، ایران و آمریکا نمی‌توانند به توافقی برسند و تنش‌ها باقی خواهد ماند.

ترامپ فاقد استراتژی منسجم است

ترامپ اصول تجارت را وارد سیاست کرده است

این استاد دانشگاه در ادامه با انتقاد از سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران گفت: ترامپ در واقع هیچ استراتژی منسجمی ندارد. او به عنوان تاجر فکر می‌کند و بنابراین سعی می‌کند از پول به عنوان سلاح استفاده کند و اصول تجارت را وارد سیاست کرده است این رویکرد اشتباه است.

تاکید ظریف بر لزوم مقابله با تحریم‌های آمریکا برای مبارزه با کرونا
هم اکنون بخوانید

گام چهارم کاهش تعهدات ایران موقعیت سایر اعضای برجام را تضعیف می‌کند

وی هم چنین از کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: شروع غنی‌سازی اورانیوم ایران موقعیت سایر اعضای برجام را تضعیف می‌کند و موقعیت و مواضع آمریکا را تقویت می‌کند این اقدام در واقع خلاف منافع ایران است.

این استاد دانشگاه هم چنین در مورد تلاش‌های اروپا گفت: ترامپ فردی نیست که به توصیه‌های اروپا توجه کند.  شاید یک نفر در کنگره باید با یک نماینده اتحادیه اروپا درباره موضوعات مهم صحبت کند. در آن صورت شاید نتیجه بهتری کسب شود.

ایران باید از تجربه مذاکره آمریکا با کره شمالی درس بگیرد

جان کلاروسو هم چنین در مورد مذاکره میان ترامپ و روحانی گفت: ترامپ خواهان چنین دیداری است اما تنها برای نمایش. شاید چنین مذاکره‌ای نتایجی محدود داشته باشد.  من معتقدم در برخی موارد می‌توان با ترامپ صحبت کرد اما در مورد اساسی خیر. ایران مانند کره شمالی نیست. مذاکره با کره شمالی بی‌نتیجه بود. ایران باید از آن تجربه درس بگیرد.

این استاد دانشگاه هم چنین در مورد مذاکره با عربستان نیز گفت: باید برای این مذاکره ایران اهداف و ابعاد مذاکره را به خوبی مشخص کند. باید آگاهانه مذاکره صورت بگیرد. 

وی در ادامه در مورد اوضاع عراق و لبنان گفت: این تجدید حیات خصمانه قدیمی است. نوعی ناسیونالیسم موجب اعتراض در هر دو کشور است. 

داعش برای مردم آمریکا فاقد اهمیت است

این استاد دانشگاه همچنین در باره مرگ رهبر داعش نیز گفت: این اتفاق نمی‌تواند به ترامپ کمکی کند عموم مردم در آمریکا اهمیتی برای داعش قائل نیستند استیضاح ترامپ به دلیل فساد وی و مسائل مالی صورت خواهد گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهور چهار مصوبه را برای اجرا ابلاغ کرد
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دو =

دکمه بازگشت به بالا