دستاورد متفاوت ایران از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

به گزارش ایسنا، دفاع مقدس ضمن تقویت ابعاد جغرافیایی، اجتماعی، تاریخی و سیاسی عناصر ایرانی هویت ملی، فرصت بی‌نظیری برای احیا، بازسازی و تقویت عناصر اعتقادی و دینی هویت مردم ایران و منطقه فراهم کرد. دفاع مقدس توانست عنصر هویت ساز ایرانی و اسلامی را در کشور ما تقویت کند که از مؤلفه‌های قدرت برای ما محسوب می‌شود و هم عامل مهم است که می‌تواند در موازنه قدرتی ما در سطح منطقه‌ای و جهانی موثر باشد.

جمهوری اسلامی ایران، که  خالق انقلاب اسلامی ایران است، نشان داد که دارای معتدل‌ترین کارکرد در تفکر و عمل در جهان اسلام است که در عین حال، توانسته است یک حکومت و ملت را اداره کند. البته این حرف به معنای کامل بودن و بی نقص نبودن در برخی از سطوح مدیریتی نیست.

ایستادگی در مقابل استکبار جهانی

زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید نه تنها معادلات و قوانین دنیا به هم ریخت بلکه شرایطی ایجاد کرد که  بسیاری از ملت‌ها به خودباوری رسیدند و متوجه شدند که می‌توان مقابل استکبار ایستاد که مصداق این موضوع فلسطین و لبنان است به‌طوری‌که صهیونیست‌ها از سال ۱۹۴۸ میلادی به بعد در جنگ و جنایت پیروز بودند و بخشی از سرزمین‌های اسلامی را اشغال کردند.

 اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران اسلامی ایران، ایستادگی و عظمت کار رزمندگان و شهدا، گفتمان مقاومت و حفظ هویت ملی موضوعیت پیدا کرد و ایرانی که در شهریور ۱۳۲۰ ظرف مدت چند روز به اشغال روس‌ها و انگلیس در آمده بود در سال ۱۳۵۸ در مقابل بعثی‌هایی که با پشتوانه همین قدرت‌های دنیا تجهیز شده بودند و با تمام  توان به جمهوری اسلامی حمله کردنده بودند با هدف اینکه ظرف مدت یک هفته به تهران برسند، ۳۴ روز در خرمشهر مقاومت می‌کند و مردم با دست خالی اما با روحیه و تفکر انقلابی ایستادگی  کردند.

انتشار ۲ کتاب درباره «اقتصاد اسلامی» و «عدالت در تفکر اسلامی»
هم اکنون بخوانید

جنگ بستری برای ایجاد خودکفایی

جنگ‌های طولانی مدت در هر کشور به نوعی نقطه عطفی در تاریخ آن کشور است. در کشور ما نیز قطعا اینگونه بوده و باید از نقاط مثبت و قابل توجه دفاع مقدس در ادامه راه جمهوری اسلامی بهره برد تا نسل جدید نیز با آگاهی بیشتری وارد عرصه مدیریت شوند. در آن زمان اکثر مسئولیت‌ها بر عهده جوانان بوده و دیدیم که به پیشرفت‌های فراوان و خودکفایی در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، فرهنگی، علمی و نظامی رسیدیم.

پس از آن دنیای غرب به سرکردگی آمریکا، بسیار تلاش کرد که در موضوعاتی مانند حقوق بشر و تروریسم، ایران را بدنام کند و به انزوا بکشاند و در این راستا، از ابزارهای تحریم هم استفاده کرد است؛ ولی علی‌رغم تمامی تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی ایران، رخدادهای منطقه‌ای موجب شد تا رسالت حقیقی و چهره انسان دوست و تاثیر گذار ایران در منطقه نمایان شود. ایران با پشتوانه آموزه‌های نظامی خود در دوران دفاع مقدس توانست با گروه تروریستی داعش و حامیانش مقابله کند.

ارائه الگوی نوین برای تقابل با جریان‌های افراطی

البته شیوه جنگ با داعش با شیوه جنگ در دوران دفاع مقدس بسیار متفاوت بود چرا که در دفاع مقدس، نیروهای عراقی را با زور و پول در میدان جنگ نگاه می‌داشتند و بسیاری از ‌آن‌ها در مواقع خطر فرار می‌کردند. در تمام دوره هشت ساله جنگ تحمیلی حتی یک مورد هم نداشتیم که یک یا چند نیروی بعثی به خودشان مهمات ببندند و عملیات انتحاری انجام دهند.

اما جنگ با داعش در سوریه و عراق یک جنگ اعتقادی بود و سردمدار داعش یعنی وهابیت چندین سال قبل این نیروها را از کشورهای مختلف اسلامی جمع‌آوری کرده و طوری آن‌ها را تربیت کرده‌اند که آن‌ها باورشان شده است چه بکشند و چه کشته شوند اهل بهشت هستند! و این تفکر و ایده را به آن‌ها آموزش داده‌اند که هر کس مقابل آن‌ها بایستند «مهدورالدم» است.

«کیارستمی و عصای گمشده» در یونان
هم اکنون بخوانید

وجه تمایز جنگ با داعش

در جبهه داعش، زور و پول حاکم نبود بلکه فقط تفکر حاکم بود و این یک تفکر بسیار خطرناک است که دامنگیر جهان اسلام شده بود. از جمله اعمال و اقدامات فهم‌ناپذیر گروه داعش صرف نظر از کشتارهای بی‌رحمانه انسان‌های بی‌گناه و بی‌ارزش کردن جان و کرامت انسانی، تخریب و غارت آثار باستانی و به نوعی تاریخ مردمان کشورهای سوریه و عراق بوده است. وجود همزمان تخریب و غارت آثار تاریخی در واقع پایه‌ریزی یک نظام زور در شهرهای تحت اشغال خود و محو میراث فرهنگی و هویتی آن‌ها برای کنترل روانی مردمان این مناطق بوده است.

برکات حضور مستشاری ایران در منطقه

الگوی حضور مستشاری ایران در منطقه و تقابل مستقیم با گروه تروریستی داعش و غیر مستیقم با آمریکا، باعث شد تا معانی گفتمانی انقلاب اسلامی به خوبی مطرح شده و در سطح ملی و منطقه‌ای به شکل مؤثری دیده شوند. شهادت، ایثار، جانبازی، تقدیس دفاع مردمی، مقاومت، وحدت و انسجام در راستای حفظ تمامیت ارضی و دستاوردهای تاریخی همه و همه معانی گفتمانی هویت سازی بودند که در طی این دوره، تقویت شدند.
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا