یک فرصت منحصر به‌فرد در انتظار اقتصاد ایران

هادی تیزهوش تابان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در تجارت امروز، حضور در اتحادیه‌های تجاری بین‌المللی و منطقه‌ای برای کشورها اهمیت زیادی دارد و با توجه به حجم بالای تجارت میان کشورهای حاضر در یک منطقه، این حضور می‌تواند مقدمات افزایش صادرات و وسعت بخشیدن به بازارهای صادراتی را فراهم کند.

به گفته وی، امروز اقتصاد ایران به سمت صادرات غیرنفتی در حال حرکت است و این اعتماد نو به نقل از برنامه نیاز به یک پیگیری جدی در بازارهای منطقه دارد و در این میان کشورهای اوراسیا می‌توانند برای ایران اهمیت زیادی داشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه عضویت در این اتحادیه در گام نخست، تعرفه ترجیحی تجارت برای کالاهای ایرانی به ارمغان می‌آورد، توضیح داد: در بین کشورهای اوراسیا، روسیه حضور دارد که بازار بسیار گسترده‌ای دارد. هرچند ما در سال‌های گذشته نیز با روس‌ها تجارت داشته‌ایم اما برای آنکه بتوانیم صادرات خود را افزایش دهیم، تعرفه ترجیحی به کاهش قیمت تمام شده کالاهای ایرانی در این بازار منجر می‌شود و همین مسئله توان رقابت پذیری ما در بازارهای منطقه را بالا خواهد برد.

تیزهوش تابان با اشاره به عملکرد قابل دفاع صادرکنندگان ایرانی در ماه‌های گذشته، اظهار کرد: در گام بعدی ما باید به سمت واقعی شدن نرخ‌ کالاهای صادراتی حرکت کنیم تا امکان رقابت با خارجی‌ها در بازار اوراسیا را داشته باشیم. عضویت در این اتحادیه می‌تواند به واقعی شدن این نرخ‌ها نیز کمک کند.

به گفته وی، ایران در صورت حضور موفق در اورسیا شانس آن را خواهد داشت تا کالاهای خود را به سایر کشورهای اروپایی و آسیای میانه نیز معرفی کند و به این ترتیب در آینده نه چندان دور، میزان صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد.

هیچ واحد تولیدی با وجود تحریم تعطیل نشده است
هم اکنون بخوانید

به گزارش ایسنا، با طی شدن مقدمات لازم از پنجم آبان امسال، عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغاز شد. این عضویت فعلا به شکل آزمایشی آغاز شده و پس از سه سال می‌تواند به عضویت دائم منجر شود.

اوراسیا با ۲۰ میلیون متر مکعب وسعت جغرافیایی و بیش از ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت، یکی از اصلی‌ترین اتحادیه‌های اقتصادی منطقه به شمار می‌رود. تعرفه‌های ترجیحی، مشوق‌های صادراتی و معافیت‌های گمرکی، بخشی از مزایایی است که با عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا تامین می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا