برزین ضرغامی تأکید کرد: لزوم تحقق هویت سازی در شهر

به گزارش ایسنا، برزین ضرغامی در آیین گشایش نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی تهران، با اشاره به نقش و جایگاه هنر مجسمه سازی در هویت سازی شهری گفت: قطعا این هنر کمک خواهد کرد تا هویت‌ سازی شهر محقق شود و برخی از مفاخر که نیاز به شناخت آنها داریم بهتر شناخته شوند.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: یکی از موضوعاتی که کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، به طور جد دنبال می‌کند این است که بسیاری از معابر به نام مفاخر نامگذاری شده‌اند، شخصیت‌هایی که نقش ارزنده‌ای در هویت سازی و توسعه زبان فارسی دارند. لذا ضرورت دارد که نسل جوان آنها را بهتر بشناسد و یکی از راههای شناخت هر چه بهتر ساخت تندیس این مفاخر است.

وی افزود: خوشبختانه ظرف سالهای اخیر کارهای بسیار ارزشمندی انجام شده و در گوشه گوشه شهر آثار مختلفی را مشاهده می‌کنیم. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که چه میزان رضایت مردم با ساخت این آثار جلب شده است. بی تردید باید نگاه و رویکرد خود را به گونه‌ای تغییر دهیم که نیاز شهروندان و نسبت خلق این آثار با زندگی آنها تناسب دقیقی داشته باشد و کمک کنند هویت سازی در شهر محقق شود.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که می‌توان از خلق آثار ارزشمند گذشته به  عنوان تجربه بهره گرفت و در سیاست گذاری‌های آینده نیز از آنها استفاده کرد، افزود: باید با توجه به آثار خلق شده در گذشته به عنوان یک تجربه نواقص را بر طرف کنیم و تلاش کنیم آثاری ساخته شود که با زندگی روزانه شهروندان تعامل بیشتری داشته و در حقیقت نیازهای آنها را پاسخگو باشد.

تداوم تعطیلی برخی صنوف به دلیل کرونا
هم اکنون بخوانید

وی تاکید کرد:‌ استمرار این سمپوزیوم با برگزاری ۹ دوره نشان از اهتمام سازمان زیباسازی در این عرصه دارد و نشان می‌دهد که این سمپوزیوم توانسته بخشی از نیاز شهری را برطرف کند. بی تردید این سمپوزیوم فرصت خوبی است برای کسب تجربه به ویژه برای دانشجویان این رشته که امسال توجه بیشتری به آنها شده تا به عنوان دستیاران در کنار هنرمندان حرفه‌ای قرار بگیرند.

ثبت نام ۴۰۶ هنرمند برای نهمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران

به گزارش ایسنا، موسوی دبیر سمپوزیوم مجسمه سازی تهران نیز در آیین گشایش نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی تهران از ثبت نام ۴۰۶ هنرمند برای شرکت در این سمپوزیوم خبر داد و در تشریح روند برگزاری این سمپوزیوم گفت: سمپوزیوم‌های بیشتری توسط سازمان زیباسازی برگزار شد به شکلی که ۷ سمپوزیوم در سطح ملی و ۹ دوره نیز به صورت بین‌المللی برگزار شده است . سمپوزیوم‌های ملی با موضوعات مختلف از جمله یادبود دفاع مقدس با ساخت فردیس شهدای دفاع مقدس  و دو دوره سمپوزیوم مفاخر کشور که درهر دوره به گروه خاصی از مفاخر علمی، فرهنگی و ورزشی و … اختصاص پیدا می‌کند برگزار شده است.

وی افزود: نهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی تهران از ابتدا سیاستش این بوده که مواد و مصالح سنگ را به عنوان متریال تخصصی انتخاب کند. ما در کشور ۷۰۰ نوع سنگ در معادن مختلف داریم اما متاسفانه در سالهای اخیر مجسمه سازی با استفاده از متریال سنگ به فراموشی سپرده شده بود که احیای این موضوع یکی از سیاست‌های اصلی این سمپوزیوم قرار گرفته است.

موسوی ادامه داد: امروز هنرمندان حرفه‌ای مجسمه سازی از دل همین سمپوزیوم پرورش پیدا کردند به شکلی که با متریال سنگ آشنا شدند ، حرفه‌ای شدند و حتی در سمپوزیوم های جهانی راه پیدا کردند و موفقیت‌های بسیاری را کسب کردند.

مجسمه‌های ایرانشهر سرقت نشده‌اند/ درباره مرمت آثار پارک هنرمندان اطلاع رسانی شده بود
هم اکنون بخوانید

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح تعداد شرکت کنندگان در این سمپوزیوم گفت:‌ در نهمین دوره ۴۰۶ ثبت نامی در بخش‌های مختلف داشتیم که از این میان ۱۸۰ هنرمند خارجی ثبت نام کردند که ما میزبان ۱۰ نفر از آنان هستیم. همچنین ۹۶ نفر از هنرمندان ایرانی در بخش حرفه‌ای ثبت نام کردند که ما میزبان ۵ نفر از آنان هستیم و ۳۰ نفر دانشجوی رشته مجسمه سازی نیز ثبت نام کرده بودند که ما میزبان ده نفر از آنان هستیم. ۱۵ هنرمند نیز به عنوان دستیار در کنار هنرمندان ما در این سمپوزیوم فعالیت می‌کنند.

موسوی تاکید کرد:‌ محصول نهایی هر دوره سمپوزیوم تماما در فضاهای عمومی شهر تهران، بهره برداری و نصب شده و به صورت مجموعه‌ای در فضاهای شهری قرار گرفته‌اند البته سیاست این بوده که در هر دوره یک باغ مجسمه در این سمپوزیوم برای تهران داشته باشیم که در ۶ دوره قبلی این اتفاق افتاده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا