ایران و الجزایر کمترین بدهی خارجی در منطقه را دارند

به گزارش ایسنا، صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، اعلام کرد به جز منطقه قفقاز، نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سطح نگران کننده ای قرار ندارد. در این گزارش که شامل وضعیت اقتصادی ۳۰ کشور منطقه خاورمیانه، قفقاز، آفریقای شمالی و آسیای مرکزی است، ایران با نسبت بدهی ۲.۴ درصدی، یکی از پایین‌ترین نسبت های بدهی به تولید ناخالص داخلی را در بین تمام کشورهای منطقه دارد.

لازم به ذکر است که در این گزارش، آمارهای مربوط به سوریه، لیبی و سومالی مد نظر قرار نگرفته است. این آمارها بر اساس برآوردهای خود صندوق بین المللی پول، آمارهای اعلام شده توسط بانک های مرکزی این کشورها و اندازه اقتصادی کشورها تهیه شده است.

کمترین میزان بدهی

الجزایر با نسبت بدهی ۲.۲ درصدی کمترین نسبت بدهی را در منطقه دارد. ایران نیز که تنها ۲.۴ درصد اندازه تولید ناخالص داخلی خود بدهی خارجی دارد، دومین کشور با نسبت بدهی پایین در منطقه است. افغانستان با ۷.۵ درصد، یمن با ۱۸.۹ درصد و ترکمنستان با ۲۷.۱ درصد، دیگر کشورهایی هستند که کمترین میزان بدهی خارجی به اندازه اقتصاد خود را دارند.

بدهکارترین کشورها

سودانی‌ها حدود دو برابر اندازه اقتصاد خود بدهی خارجی دارند: نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی سودان در سال ۲۰۱۹ به ۲۰۳.۷ درصد رسیده است. پس از این کشور نیز لبنان با نسبت بدهی خارجی ۱۹۵.۷ درصدی در رده دوم قرار دارد. بحرین نیز ۱.۹۲۹ برابر اندازه اقتصاد خود بدهی خارجی دارد. عمان، قطر و گرجستان نیز دیگر کشورهایی هستند که میزان بدهی خارجی آن ها از تولید ناخالص داخلی آن‌ها پیشی گرفته است.

هزاران تن برنج در حال فاسد شدن/ اعتبار از دست رفته و سکوت مسئولان
هم اکنون بخوانید

بدهی خارجی دیگر کشورها

در بین کشورهای منطقه هم چنین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی عراق ۳۲.۲ درصد، عربستان ۳۰.۴ درصد، امارات ۷۲.۶ درصد، مصر ۳۲.۳ درصد، آذربایجان ۴۹.۸ درصد و ارمنستان ۸۴.۷ درصد بوده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا