سهم مالیاتی خراسان رضوی از نظام مالیاتی کشور ۳ درصد است

به گزارش ایسنا، امیدعلی پارسا در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی، اظهار کرد: اینکه مساله اصلی کشور این است که مالیات وصولی کشور ۷ الی ۸ درصد کل مالیات‌های کشور بوده و این رقم نصف حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان و هزینه‌های حداقلی سیستم است، به معنی مشکل در درآمدهای کشور است.

وی افزود: لذا کل درآمدهای مالیاتی حصول شده در کشور سطح کمی را شامل می‌شود و علت کم بودن آن شامل معافیت‌های مالیاتی، فرارهای مالیاتی و پایه‌های کمتر است و مجموع این عوامل سبب ایجاد مشکل در توزیع مالیات می‌شود، اما تعیین سطح اعتبار استان‌ها وظیفه سازمان بودجه است و این مقدار با مدلی که متناسب با توسعه متوازن باشد، به کل کشور ابلاغ می‌شود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، بیان کرد: تمام ۳۰ استان کشور معتقد هستند که در زمینه پرداخت مالیات به آنان ظلم می‌شود، اما این موضوع حائز اهمیت است که خراسان رضوی ۷٫۳ دهم جمعیت کشور و ۵٫۴ دهم تولید ناخالص داخلی کشور را داراست اما سهم مالیاتی استان از نظام مالیاتی کشور تنها ۳ درصد است.

پارسا خاطرنشان کرد: اینکه برای این حل این مشکل چه باید کرد به مباحث مربوط به فرار مالیاتی و مقابله با فساد مربوط می‌شود. تاکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر با درآمد میلیارد به بالا مشخص شده است که نصف آنان معدی مالیاتی نیستند و نصف دیگر کمتر از دیگران مالیات می‌دهند بنابراین تمام توان ما باید برای دریافت مالیات از این گروه‌ها باشد.

وی اضافه کرد: امسال ۷۵۰۰ میلیارد تومان وصول معوقات و ۱۵ هزار میلیارد تومان بخشودگی جرایم پرداخت شده است. به نظر من کلید حل مسائل شناسایی فرارهای مالیاتی و دریافت مالیات از آنان است. اینکه نظام درآمد هزینه استان‌ها به گونه‌ای نیست که انگیزه کافی در استان ایجاد کند، ما پیشنهاد می‌کنیم که سازمان اعتماد نو به نقل از برنامه و امور مالیاتی  برای توسعه متوازن استان‌ها و ایجاد انگیزه کافی و حداکثر کردن درآمدهای استانی در بودجه ۹۸ نسبت به بازنگری و اصلاح نظام درآمدزایی استان‌ها ارتباط کافی میان  سرمایه و درآمد استانی و همچنین تخصیص تضمینی اعتبارات مذکور با عملکرد وصول درآمدهای استانی را ابلاغ کند.

سازندگان مسکن «نای» بلند شدن ندارند
هم اکنون بخوانید

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: به منظور ارتقاء فرهنگ مالیاتی و مقابله با فرار مالیاتی تمام دستگاه‌ها همکاری لازم را با امور مالیاتی داشته و اطلاعات لازم را برای ما ارسال کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا