شبیه‌سازی آثار باستانی تخریب‌شده توسط داعش

 به گزارش ایسنا به نقل از آرت دیلی، مجسمه‌های اصلی «لاماسو» (گاو بال‌دار)  برای قرن‌های متوالی برای تزئین سالن کاخ در شهر باستانی «‌نمرود» مورد استفاده قرار می‌گرفتند. یکی از این‌ مجسمه‌ها برای سال‌های متوالی در موزه «موصل» نمایش داده می‌شد، اما نظامیان داعش پس از یورش بردن به شمال عراق در سال ۲۰۱۴،‌ مجسمه‌های اصلی «لاماسو» را نابود کردند.

اگرچه سربازان ارتش عراق «موصل» را در اواسط سال ۲۰۱۷ پس گرفتند، اما موزه «موصل» و مجسمه‌های «‌لاماسو» واقع در این موزه ویران باقی ماند.

اما متخصصان اسپانیایی اخیرا موفق شده‌اند با استفاده از تصویربرداری سه‌بعدی از تکه‌های خردشده مجسمه‌های «لاماسو»‌ موزه «موصل»، دو نسخه شبیه‌سازی‌شده از این مجسمه‌ها را خلق کنند. روز گذشته از این مجسمه‌ها در دانشگاه «موصل» رونمایی شد.

سفیر اسپانیا در عراق بیان کرد: «خلق این مجسمه‌های شبیه‌سازی‌شده را می‌توان امیدی برای بازگشتن شرایط عادی به شهر موصل درنظر گرفت.»

«احمد قاسم» استاد رشته تاریخ دانشگاه «‌موصل» ‌نیز با اشاره به نمادین بودن مجسمه‌های «‌لاماسو»‌ بیان کرد: «سر این مجسمه نماد خرد، بال‌های‌شان نماد سرعت و بدن‌شان که آمیخته‌ای از شیر و گاو است نماد قدرت است.»

اما «آدام لو»‌ یکی از اعضای تیم اسپانیایی خالق این اثر معتقد است مجسمه‌های «لاماسو» شبیه‌سازی‌شده، اکنون نماد مفاهیم بیشتری است.

انتهای پیام

بیانیه مسکو درباره لازم‌الاجراشدن لغو اخذ روادید برای سفرهای گروهی شهروندان دو کشور
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا