جایزه حقوق بشری اتحادیه اروپا به فعال اویغوری تعلق گرفت

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایلهام توختی از منتقدان سیاست‌های پکن علیه اویغورها در منطقه شین‌جیانگ (سین‌کیانگ) واقع در شمال غربی این کشور است و سال ۲۰۱۴ حکم حبس ابد گرفت.

به‌رغم اینکه او چهره‌ای میانه‌رو شناخته می‌شود که با جدایی‌طلبی اویغورها مخالف است، به اتهام نفرت‌پراکنی قومی، حمایت از خشونت و تحریک خوف از طریق کلاس‌های درسش و راه‌اندازی وب‌سایتی درباره مسائل اویغورها محکوم شد.

پارلمان اروپا در مراسم اعطای جایزه ساخاروف، توختی را “صدای میانه‌روی و آشتی” توصیف کرد که برای اجرای قوانین خودمختاری منطقه‌ای در چین تلاش می‌کرد. دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا از توختی بابت وقف زندگی‌اش در راه حمایت از حقوق اقلیت اویغور در چین تقدیر کرد. بیش از یک میلیون اویغور از سال ۲۰۱۷ در کمپ‌ها در بازداشت هستند و انتقادها از چین بابت رفتار چین با آن‌ها و دیگر مسلمانان بالا گرفته است.

جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه که به افتخار آندری ساخاروف دانشمند و مخالف و ناراضی شوروی سابق تحت این عنوان نام‌گذاری شده، در دسامبر سال ۱۹۸۸ توسط پارلمان اروپا بنیان نهاده شد. این جایزه نشانی است که به افراد یا سازمان‌هایی که زندگی خود را وقف دفاع از حقوق بشر و آزادی اندیشه می‌نمایند، اهدا می‌شود.

انتهای پیام

درخواست وزارت خارجه آمریکا از شهروندان این کشور برای عدم ورود به جنگ اوکراین
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا