موسوی: «جدایی ری از تهران» مشکلات توسعه فرهنگی و اجتماعی ری را رفع می‌کند

سید فرید موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص طرح تفکیک شورای شهر و شهرداری ری از تهران گفت: بر اساس نص صریح قانون هر شهری که تاسیس می شود در پی آن باید شهرداری نیز برای آن شهر ایجاد و شهردار انتخاب شود که متاسفانه این موضوع برای شهرستان ری مغفول مانده است. شأن شهرستان ری با هفت هزار سال سابقه شهرنشینی این نیست که شهردار نداشته باشد.

وی افزود: عدم استقلال شهرستان ری در مدیریت شهری از یک سو مشکلاتی در حوزه‌های ترافیکی، شهرسازی و محیط زیستی ایجاد کرده است و از سوی دیگر منافع مالی این شهرستان را از بین برده است به طوری که در ازای خدمات فراوانی که در موارد مختلف برای تهران انجام می‌دهد سهم  بسیار کمی از بودجه را دریافت می‌کند.

این عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان تهران در خصوص مخالفان این طرح در شورای شهر تهران گفت: مخالفت‌هایی که از سوی برخی از اعضای شورای شهر مطرح شد برایمان دور از ذهن نبود اما انتظار داشتیم دوستانمان به جای آنکه با مصاحبه های فوری به صورت احساسی و سیاسی با این موضوع برخورد کنند نگاهی کارشناسانه و تخصصی به این موضوع داشته باشند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همین خصوص تصریح کرد: انتقاداتی که برخی دوستان به طرح جدایی مدیریت شهری ری از تهران دارند به مسائلی برمی‌گردد که اتفاقا در مناطق مختلف شهر تهران کم و بیش دامنگیر شهر است. فی المثل دوستان در مورد تشکیل بازار سوداگرانه ملک و تخلفات ساخت و ساز در صورت تصویب این طرح هشدار می‌دهند. سوال این است که به فرض آنکه این حرف درست باشد مگر در مناطق دیگر شهر تهران توانسته‌ایم جلوی این مسئله را بگیریم؟ مگر در منطقه ۲۲ یا منطقه کن یا ده‌ها منطقه دیگر شهر تهران، با این مشکل رو برو نیستیم؟

نسخه بازگشایی مدارس در مناطق مختلف/ تدوین طرح «نظام مراقبت مبتنی بر مدرسه»
هم اکنون بخوانید

موسوی ادامه داد: از سال ۷۷ تا ۹۵ نرخ افزایش قیمت زمین تقریبا دو برابر نرخ افزایش قیمت عمومی کالاها در کشور بوده است، این مسئله در تهران به دلیل افزایش تراکم جمعیتی ناشی از افزایش میانگین سالانه ۲۵۰ هزار نفری جمعیت استان منتج از مهاجرت، بیشتر خود را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی طبیعی است این تقاضای بالا با عدم مراقبت و نظارت درست از یک سو و عدم تعریف ابزارهای کنترلی بازار مسکن  از سوی دیگر ترکیب شده و بازار سوداگرانه را ایجاد می کند. در واقع ربط دادن بازار سوداگرانه املاک به طرح تفکیک مدیریت شهری ری از تهران دادن نشانی غلط و بهره برداری از مشکلات در حوزه بی‌ربط با این موضوع برای محروم کردن مردم از حقوق طبیعی و قانونی‌شان است.

نماینده مردم تهران، ری، اسلام شهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدوارم طرح تفکیک شورای شهر و شهرداری شهرستان ری از تهران در راستای اجرای مواد ١و ١٤ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و ماده ٢ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر و روستا به سرانجام برسد تا شاهد رفع مشکلات عدیده ایجاد شده برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی ری باشیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا