تدوین ۱۰۰استاندارد هسته‌ای در کشور/ افزایش سهم ایران از تجارت حلال باتدوین اولین استاندارد حلال

به گزارش ایسنا-وحید مرندی مقدم در شورای استاندارد استان سمنان از تدوین این استاندارد بین‌المللی به عنوان یک گام مهم در بسترسازی برای افزایش سهم ایران از تجارت حلال در دنیا نام برد و اظهار کرد: تدوین این استاندارد از سوی کمیته استاندارد موسسه کشورهای اسلامی که ذیل سازمان کنفرانس اسلامی فعالیت می‌کند به سازمان استاندارد کشورمان واگذار و این سازمان با توجه به توانمندی‌های بالای خود موفق به تدوین استانداردی شد که به توافق همه مذاهب اسلامی رسیده است این در حالی است که نه تنها نگرش‌های فقهی اهل تسنن و تشیع در این بخش با تفاوت‌هایی همراه است بلکه حتی در نگاه مذاهب چهارگانه اهل تسنن نیز تفاوت‌های جدی وجود دارد.

وی با اذعان به اینکه در تدوین این استاندارد مبنا را بر مشترکات گذاشتیم ادامه داد: تدوین این استاندارد می‌تواند زمینه‌ساز افزایش سهم کشو.رمان از گردش مالی بالای این حوزه شود.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد گردش مالی صنعت حلال در دنیا را افزون بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار از این گردش مالی مربوط به تولیدات غذایی و یک‌هزار و ۷۰۰ تا یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار آن مربوط به پوشاک، خدمات، گردشگری، دارو و…است.

وی از این حوزه به عنوان یک حوزه مهم فرا روی اقتصاد و تولید کشورمان یاد کرد و افزود: جمهوری اسلامی اگر در یک بازه پنج-شش ساله بتواند تنها پنج درصد از این گردش مالی را جذب کند می‌تواند تحول جدی در اقتصاد خود ایجاد کند و این در حالی است که ظرفیت و پتانسیل اقتصادی کشورمان در این حوزه بسیار بیشتر از این رقم است.

مرندی مقدم با بیان اینکه سهم پنج درصدی از این گردش مالی معادل ۱۲۵ میلیارد دلار است افزود: ارزآوری ناشی از این پنج درصد به تنهایی دو تا سه برابر درآمدهای ارزی ما از نفت است لذا به نظر می‌رسد که تولید و تجارت حلال می‌تواند اقتصاد ما را از نفت و اقتصاد تک‌محصولی نجات دهد.

آخرین جزئیات از ترخیص و دپو خودرو در گمرک 
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه سازمان استاندارد با تدوین استانداردی بین‌المللی برای تولیدات حلال بستر را برای این مهم فراهم کرده اظهار کرد: اگر در استان‌های مختلف و از جمله در استان سمنان نیز ظرفیت‌ها و تولیداتی در حوزه صنعت حلال وجود دارد، سازمان استاندارد آمادگی دارد که به این حوزه کمک کند.

ارتقاء جایگاه جهانی ایران از ۴۲ به ۲۱ در چند سال اخیر

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه سازمان استاندارد در عرصه بین‌المللی دستاوردهای خوبی داشته اضافه کرد: کسب جایگاه ۲۱ کشورمان در بین ۱۶۳ کشور عضو سازمان جهانی استاندارد نشان از توفیقات سازمان استاندارد در سال‌های اخیر دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته رتبه ۲۲ جهان را داشتیم ادامه داد: خوشبختانه امسال با یک پله ارتقا به جایگاه ۲۱ رسیدیم. ضمن اینکه سازمان استاندارد در چند سال اخیر که در برخی از سال‌های آن با شدیدترین فشارهای ناشی از تحریم ها روبرو بودیم توانستیم جمهوری اسلامی را از جایگاه ۴۲ جهان به جایگاه ۲۱ دنیا ارتقاء دهیم و این دستاورد مهم نتیجه تلاش همکاران ما در سازمان و تبدیل تحریم‌ها به یک فرصت مهم برای رشد و شکوفایی در این حوزه بوده است.

تحقق سند چشم‌انداز در حوزه استانداردسازی

مرندی‌مقدم از رتبه نخست کشورمان در بین کشورهای اسلامی خبر داد و گفت: در قاره آسیا نیز استاندارد ایران بعد از چین و ژاپن همراه با کره جنوبی به طور مشترک حائز رتبه سوم است.

وی با بیان اینکه براساس اعتماد نو به نقل از برنامه چشم‌انداز ایران از نظر استاندارد تا سال ۱۴۰۴ به رتبه اول منطقه برسد خاطرنشان کرد: خوشبختانه سال‌ها است که کشورمان به رتبه اول منطقه رسیده و از نظر استانداردها جلوتر از اعتماد نو به نقل از برنامه هستیم.

ماجرای بنز، بی ام دبلیو و پورشه های غیراستاندارد!
هم اکنون بخوانید

وی از تدوین ۴۵ تا ۵۰ استاندارد بین‌المللی در کشورمان خبر داد و افزود: ۵۰ استاندارد دیگر نیز در آستانه تدوین نهایی داریم و بزودی استانداردهای بین‌المللی کشورمان به حدود یک‌صد استاندارد بین‌المللی خواهد رسید.

ایران پیشرو در تدوین استانداردهای نانو

معاون سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشورمان از سپردن رهبری تدوین استانداردهای جهانی  میراثی و هتل‌داری به کشورمان به عنوان نمودی از جایگاه ممتاز سازمان استاندارد ایران نام برد و گفت: سپردن این استانداردها به ایران این منفعت را برای فعالان این حوزه‌ها در داخل دارد که در تدوین این استانداردها ،شرایط کشور تدوین‌گر لحاظ می‌شود. ضمن اینکه تدوین این استانداردها با حضور فعالان این حوزه انجام می‌شود چرا که فعالان این بخش‌ها در کمیته‌های متناظر حضوری جدی دارند.

وی با بیان اینکه ایران از نظر تعداد استانداردها رقیبی در منطقه ندارد افزود: بیش از ۳۳ هزار و ۵۰۰ استاندارد در کشورمان تدوین شده است.

این مدیر مسوول با بیان اینکه تدوین استانداردها قبلا عمدتا در بخش‌های تولید و خدمات بود ادامه داد: خوشبختانه امروزه به حوزه‌هایی همچون نانو نیز ورود کردیم و در حال حاضر ایران نه تنها اولین کشوری است که در حوزه نانو دارای استانداد است بلکه بیشترین استانداردها را در حوزه نانو دارد لذا ایران می‌تواند در حوزه صادرات نانو دست برتر در منطقه و جهان داشته باشد.

تدوین بیش از ۱۰۰ استاندارد در حوزه‌ هسته‌ای در ایران

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ استاندارد در حوزه‌های هسته‌ای در ایران تدوین شده گفت: تدوین استانداردها در این حوزه در شرایطی بوده که به دلیل تحریم‌ها اجازه حضور ما در بسیاری از مجامع جهانی را نداده‌اند.

معاون سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی از آغاز استانداردسازی‌ها در حوزه مسولیت‌های اجتماعی و مباحثی همچون معابر، عبور و مرور و..خبر داد و گفت: در حوزه‌های فرهنگی نیز تدوین استانداردهای جدی در کشور شروع شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هفت =

دکمه بازگشت به بالا