مدعیان دفاع از قانون، نظر شورای نگهبان را پذیرا باشند

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که ایرادات برخی روسای جمهور در محدود بودن اختیاراتشان و نیز تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی توسط شورای نگهبان تا چه اندازه قابل قبول است؟ اظهار کرد: این اصل از اصول متقن قانون اساسی است و در عین حال هر کسی که به عنوان رئیس جمهوری کاندیدا می‌شود قطعا باید با قانون اساسی آشنا باشد و به وظایف رئیس جمهوری آگاهی داشته باشد؛ چرا که ممکن است او به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

وی افزود: این که بعد از گذشت زمانی، روسای جمهور معمولا نسبت به محدود بودن اختیارات یا افزایش این اختیارات بحث‌هایی مطرح می‌کنند و از برداشت‌ها و تفسیرها گله‌مندند، پذیرفتنی نیست.

سبحانی نیا تصریح کرد: خود آقایانی که مدعی بر حقوقدان بودن هستند بر اساس همان ادعا باید بدانند که رئیس جمهور بودن چه وظایف و اختیاراتی را برایش فراهم می‌کند و نیز به یاد داشته باشند که قسم خوردند بر اساس اصول قانون اساسی عمل کنند و طبعا نباید رویه‌ آن را کنار بگذارند.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه معمولا روسای جمهور در دوره‌ اول کار خود این انتقادات را مطرح نمی‌کنند چرا که احتمال می‌دهند بار دیگر توسط مردم انتخاب شوند اظهار کرد: آنان در دور دوم وقتی رای می‌آورند چون می‌دانند که دیگر امکان مجدد کاندیدا شدنشان وجود ندارد آن وقت مکنونات ذهنی و اعتقادی و درونی خود را افشا می‌کنند تا نشان دهند که با اختیارات رئیس جمهوری موافق نیستند یا آن را محدود می‌دانند و گاهی هم از رفراندوم صحبت می‌کنند.

واکنش ایران به درخواست آمریکا برای مذاکره بدون پیش‌شرط
هم اکنون بخوانید

سبحانی‌نیا با اشاره به این که برداشتم این است اگر یک رئیس جمهور کارآمدی داشته باشد و عملکردش قابل قبول اکثر مردم باشد دیگر سراغ چنین حرف‌هایی نمی‌رود اظهار کرد: معمولا این سخنان زمانی مطرح می‌شود که عملکردها چندان قابل دفاع نیست و روسای جمهور برای فرار از پاسخگویی و برخی از مسائل دیگر به محدود بودن اختیارات خود اشاره می‌کند تا ضعف کار و عدم توانایی خود را پوشش دهند وگرنه قانون اساسی همان است که از دور اول ریاست جهوری‌شان بوده و پس از این هم خواهد بود.

وی در ادامه  با اشاره به نادرست بودن انتقادات مطرح شده از سوی برخی روسای جمهور در زمینه تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی اظهار کرد: اگر ما چارچوب قانون را قبول داشته باشیم آن وقت می‌دانیم که چنانچه تفسیری از سوی شورای نگهبان انجام می‌شود بر اساس قانون اساسی است که اجازه‌ تفسیر اصول آن را به شورای نگهبان محول کرده است. همانطور که اجازه تفسیر سایر قوانین  جاری را به مجلس شورای اسلامی سپرده است.

سبحانی‌نیا در پایان تصریح کرد: از طرفی شورای نگهبان هم از پیش خودش به مسائل ورود نمی‌کند و اساسا اگر ابهامی در موضوع اختیارات رئیس جمهوری وجود دارد این شورای نگهبان است که باید آن را تفسیر کند. پس ما که مدعی دفاع از قانون و البته موظف به اجرای آن هستیم باید نظر شورای نگهبان را پذیرا باشیم و با حاشیه سازی‌ها فضا را برای افرادی فراهم نکنیم که به چنین سخنانی استناد کرده و قانون اساسی و اصول جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند.

اهمیت ایجاد صلح و سازش میان افراد جامعه برای دستگاه قضایی از حیث ارتقاء آمار رسیدگی به پرونده‌ها نیست
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا