خروج آمریکا از برجام، دیپلماسی چندجانبه را تضعیف کرده است


خروج آمریکا از برجام، دیپلماسی چندجانبه را تضعیف کرده است

چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی با سخنرانی وزیر امور خارجه و وزیر روابط و همکاری‌های بین المللی آفریقای جنوبی در تهران برگزار شد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، محمدجواد ظریف در این نشست به روابط خوب سیاسی و دیدگاه های مشترک دو کشور در بسیاری از موضوعات منطقه ای و بین المللی از جمله در مورد مسئله فلسطین، حقوق بشر، ضرورت بازنگری در ساختار سازمان ملل و شورای امنیت، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و همکاری های جنوب-جنوب و همکاری در سازمان های بین المللی و تلاش های ارزشمند دو کشور برای صلح و ثبات جهانی اشاره کرد.

ظریف همچنین  ابراز امیدواری کرد با حضور فعال بخش های دولتی و خصوصی، روابط اقتصادی و تجاری، فنی و علمی میان دو کشور تقویت شده و دستاوردهای خوبی در جهت توسعه روابط محقق گردد. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به مذاکرات پیچیده و حساس هسته ای کشورمان و گروه ۱+۵ ، خروج آمریکا از این توافق را نقض صریح قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برخلاف خواست و اراده تمامی اعضای ملل متحد دانست  که  نظام عدم اشاعه و دیپلماسی چندجانبه را تضعیف کرده است.

ظریف با تشریح  پایبندی ایران به تعهدات خود وفق برجام تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و فرصت دادن ایران به اروپا برای عمل به تعهدات خود برای جبران این خروج تاکید کرد: متاسفانه شاهد اقدام موثری نبودیم و اروپا نشان داد از اجرای تعهداتش ناتوان است. از این رو صبر راهبردی ایران به پایان رسید و دقیقا بر اساس مفاد برجام و با استناد به بند ۲۶ و ۳۶ آن اجرای بخشی از تعهدات خود را در سه گام به صورت کاملا قانونی متوقف کرد  و در صورت عدم بازگشت توازن به اجرای تعهدات از سوی طرف ها، سایر اقدامات لازم در گام های بعدی نیزمحقق خواهد شد. 

نظم و انضباط ظاهری و باطنی از ملزومات نظامی‌گری است
هم اکنون بخوانید

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران  در خصوص امنیت منطقه خلیج فارس  و طرح پیشنهادی رییس جمهور کشورمان موسوم به پویش صلح هرمز و دعوت رییس جمهور از کشورهای منطقه برای پیوستن به ائتلاف امید را تشریح کرد. 

وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی نیز با یادآوری حمایت های ارزشمند و قابل تقدیر ایران از مبارزات مردم کشورش در مقابله با رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی ، دیدگاه کشورش در خصوص مخالفت با یکجانبه گرایی ، به رسمیت شناختن حق کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، مخالفت با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان و همچنین استمرار همکاریهای دوکشور در زمینه های مختلف اقتصادی ، علمی و انرژیهای تجدیدپذیر را مورد تاکید قرار داد.

طرفین همچنین بر ضرورت استمرار همکاریها در چارچوب جنبش عدم تعهد ، مبارزه با تروریسم و خشونت گرایی  و ادامه رایزنیها و تلاشهای دیپلماتیک برای ثبات و صلح جهانی تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا