پوتین: خاک سوریه باید از وجود بیگانگان آزاد شود/معامله قرن هنوز مبهم است

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفتگو با شبکه‌های اسکای نیوز، العربیه و روسیا الیوم گفت: خاک سوریه باید از وجود بیگانگان آزاد شود. تمامی کسانی که به صورت غیرقانونی بر روی خاک سوریه هستند باید این کشور را ترک کنند. این درباره تمامی کشورهاست. اگر رهبری سوریه در آینده بگوید که دیگر نیاز به نیروهای روسی نیست در این صورت ما نیز باید این کشور را ترک کنیم. من درباره این مسئله با صراحت کامل با تمامی شرکا از جمله ایران و ترکیه گفتگو خواهم کرد. ما بارها درباره این مسئله با شرکای آمریکایی صحبت کردیم. من با صراحت به همکارانم گفتم که باید خاک سوریه از وجود بیگانگان پاکسازی شود و تمامیت ارضی سوریه به این کشور بازگردد.

پوتین تأکید کرد، اکنون زمان آن رسیده که سوریه به آغوش ملت‌های عربی بازگردد.

وی درباره معامله قرن گفت: ما به قطعنامه‌های سازمان ملل درباره پرونده فلسطین پایبند هستیم. معامله قرن هنوز مبهم است و واشنگتن هنوز طرح را ارائه نکرده است.

پوتین گفت: ما با هیچ کشوری علیه کشور دیگر روابط دوستی برقرار نمی‌کنیم. ما روابط دوجانبه‌ای براساس رویکردهای مثبت داریم و ائتلاف‌هایمان را با هدف جنگ علیه هیچ طرفی ایجاد نمی‌کنیم.

وی گفت: ما توافق شراکت استراتژیک با امارات را سال میلادی گذشته امضا کردیم و به امارات به عنوان یکی از شرکای بسیار نزدیک خود می‌نگریم. امضای سند شراکت استراتژیک نشان دهنده روابط مستحکم بین امارات و روسیه است.

پوتین که قرار است از فردا راهی عربستان و امارات شود، تأکید کرد: امارات نقش مهمی در حل بحران‌های منطقه دارد و این نقش تقویت کننده ثبات است. ما در تماس دائم با امارات هستیم.

رایزنی قطر و سودان درباره گسترش روابط دوجانبه
هم اکنون بخوانید

وی درباره عربستان گفت: ما برای سفر به عربستان به عنوان پاسخی به سفر تاریخی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به روسیه اهمیت زیادی قائل هستیم. روابط ما با عربستان طی سال‌های اخیر تغییرات ریشه‌ای داشته است. ما عربستان را یک کشور دوست می‌دانیم و روابط خوبی با ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان داریم.

پوتین نقش مثبت عربستان در سوریه را ستود و گفت: ما به صورت جدی با ترکیه و ایران همکاری می‌کنیم و همگان این را می‌دانند. بدون نقش عربستان در حل و فصل بحران سوریه به هیچ وجه امکان رسیدن به یک رویکرد و دیدگاه مثبت در  این راستا نبود.

پوتین درباره حملات آرامکو گفت: ما چنین اقداماتی را محکوم می‌کنیم و موضع درست هم همین است. این موضع رسمی ماست. از همان آغاز هم این را گفتیم. چنین اقداماتی هیچ نتایجی برای هیچ طرفی نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: بازار نفت به شکل چشمگیری برای یک هفته از این اتفاق تأثیر پذیرفت و بعد به روال همیشگی بازگشت چراکه عوامل اصلی که بازار نفت را تشکیل می‌دهند اجازه بالا یا پایین آمدن قیمت را نمی‌دهند. من با رهبران عربستانی از جمله ولیعهد در ارتباط بودم و به او گفتم که باید به اسناد و ادله دست یافت و نباید قبل از جمع‌آوری اسناد و مدارک طرفی را متهم کرد. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا