گزینه کاهش بیشتر تولید نفت روی میز تولیدکنندگان اوپک

به گزارش ایسنا، اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک در چارچوب گروهی معروف به اوپک پلاس با هدف تقویت بازار، از ابتدای ژانویه امسال توافقی را برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز به اجرا گذاشتند. این توافق قرار است تا مارس سال ۲۰۲۰ اجرا شود و این تولیدکنندگان در دیدار رسمی که روزهای پنجم و ششم دسامبر برگزار می شود، به بررسی سیاست تولید خود خواهند پرداخت.

محمد بارکیندو در اظهاراتی به پایگاه خبریان در لندن گفت: این کنفرانس تصمیمات مناسب، قوی و مثبتی خواهد گرفت که ما را در مسیر ثبات پایدار برای سال ۲۰۲۰ قرار می دهد. وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال کاهش بیشتر تولید اوپک، گفت: همه گزینه ها روی میز است.

قیمتهای نفت حتی از اختلالات عرضه که امسال روی داده اند از جمله حملات هوایی سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که بیش از نیمی از تولید نفت این کشور را فلج کرد، نتوانستند حمایت شوند.

نفت برنت حدود ۵۸ دلار در هر بشکه معامله می شود که پایینتر از سطح ۷۵ دلار در آوریل است. نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت به دلیل ابهاماتی همچون بریگزیت و مناقشات تجاری آمریکا و چین، محدودیت عرضه را تحت الشعاع خود قرار داده اند.

در حالی که اوپک و متحدانش در آخرین دیداری که در ژوییه داشتند، تصمیم گرفتند محدودیت عرضه خود را به مدت ۹ ماه دیگر تمدید کنند، دیدار بعدی در وین احتمالا چشم انداز بلندت را مد نظر قرار خواهد داد.

دبیرکل اوپک گفت: با نزدیک شدن به دسامبر، ما با آمار واقعی برای سال ۲۰۲۰ روبرو خواهیم شد که ما را قادر می سازد در توافقات جاری تجدیدنظر کنیم و تصمیمی بگیریم که کل سال را پوشش دهد.

تشریح دستاوردهای اقتصادی سفر رییس جمهور به روسیه/ فاینانس قطعه رشت ـ آستارا انجام می‌شود
هم اکنون بخوانید

اوپک در گزارش ماهانه اکتبر خود، نرخ مورد پیش بینی برای رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۰ را به سه درصد در مقایسه با پیش بینی قبلی ۳.۱ درصد کاهش داد و اعلام کرد به نظر می رسد که کندی رشد اقتصادی در آمریکا در سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا خواهد کرد.

با این حال محمد بارکیندو در حاشیه کنفرانس نفت و پول لندن خوش بینتر بود و اظهار کرد آمار مربوط به سال ۲۰۲۰ هنوز مقدماتی هستند و ممکن است بهتر از حد انتظار شوند.

تقاضای کمتر برای نفت در سال ۲۰۲۰

در برآوردی که ممکن است زمینه را برای محدودیت بیشتر عرضه اوپک در سال ۲۰۲۰ فراهم کند، این گروه در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضا برای نفت اوپک در سال میلادی آینده به دلیل عرضه بالاتر از سوی رقیبانی نظیر آمریکا، کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک، تقاضای جهانی برای نفت اوپک به ۲۹.۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که ۱.۲ میلیون بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد داشت. اگر اوپک با نرخ اوت به تولید ادامه دهد، به معنای وجود حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه خواهد بود.

همچنین اوپک اعلام کرد در سپتامبر تولید این گروه ۱.۳۲ میلیون بشکه در روز کاهش ماه به ماه داشت و به ۲۸.۴۹ میلیون بشکه در روز رسید که تا حدود زیادی به دلیل فلج شدن نیمی از تولید نفت عربستان سعودی به دلیل حمله هوایی به تاسیسات این کشور بود.

عربستان سعودی اصرار دارد که تولیدش را به سرعت احیا کرده است اما به اوپک اعلام کرده که تولیدش در سپتامبر به میزان ۶۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به اوت کاهش پیدا کرد و به ۹.۱۳ میلیون بشکه در روز رسید.

پرواز بورس های جهانی با واکسن کرونای روسی
هم اکنون بخوانید

منابع ثانویه که اوپک از آنها برای رصد تولید اعضایش استفاده می کند، اعلام کردند تولید عربستان سعودی در ماه میلادی گذشته ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز کاهش داشته و به ۸.۵۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

اوپک پیش بینی سال ۲۰۲۰ خود از تقاضای جهانی برای نفت را تغییر نداد و همچنان انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده ۱.۰۸ میلیون بشکه در روز رشد کند.

بر اساس گزارش رویترز، طبق پیش بینی اوپک، عرضه از سوی تولیدکنندگان غیراوپک با نرخ ۲.۲ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد و این گروه و متحدانش را برای اجتناب از مازاد عرضه بالاتر در سال میلادی آینده تحت فشار بیشتری قرار می دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا