خودکفایی در صنعت لاستیک اولویت اصلی است

به گزارش ایسنا، رضا رحمانی در جریان بازدید از کارخانه آرتاویل تایر و طرح توسعه این واحد تولیدی اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از واحدهای تولیدی تایر در کشور در تولید لاستیک‌های سبک و سنگین فعالیت می‌کنند و امیدواریم با راه‌اندازی چهار طرح توسعه‌ای در این حوزه در کشور بتوانیم به خودکفایی برسیم.
وی با بیان اینکه کارخانه آرتاویل تایر به تنهایی قادر است ۳۰ درصد لاستیک‌های کشور را تامین کند، خاطرنشان کرد: در بحث توسعه‌ای این کارخانه ورود پیدا کرده و تا پایان امسال واحد جدید آرتاویل تایر راه‌اندازی می‌شود تا نسبت به تامین لاستیک مورد نیاز خودروهای سنگین اقدامی جدی و عملیاتی انجام شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: چهار طرح دیگر در کشور در بخش تولید تایر در حال فعالیت هستند که پیشرفت آنها ۱۰ تا ۶۰ درصد است که امیدواریم با بهره‌برداری از همه این واحدها کشورمان را در تولید و مصرف لاستیک به ویژه لاستیک خودروهای سنگین خودکفا کنیم.
رحمانی ادامه داد: ما در حال حاضر مشکل خاصی را در تامین لاستیک خودروهای سبک نداریم و با راه‌اندازی فاز جدید کارخانه آرتاویل تایر که اقدام به تولید تایرهای سنگین می‌کند، بخش عظیمی از مشکلات و نارسائی‌ها رفع خواهد شد.
وی به وابستگی تایر در کشور و واردات در این حوزه اشاره کرد و گفت: کار جهادی که در این حوزه انجام شده است، قطعا به سرانجام خواهد رسید و ما قادر خواهیم بود بخش عمده‌ای از نیاز کشور را تامین و به خودکفایی برسیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از بخش‌های مختلف کارخانه آرتاویل تایر به ویژه طرح توسعه آن بازدید کرد که این کارخانه در فاز جدید قادر خواهد بود با تولید ۳۰۰ هزار حلقه نیاز تایر کشور را به ویژه در بخش خودروهای سنگین تامین کند که برای راه‌اندازی این واحد سرمایه‌گذار بخش خصوصی ۲۵۰ میلیارد ریال به صورت ریالی و ۵۰ میلیون دلار نیز به صورت ارزی سرمایه‌گذاری کرده تا زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر نیز در این واحد تولیدی فراهم آید.

وزیر صمت اعلام کرد:
بهره‌برداری از ۴ طرح تولید لاستیک در کشور
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به زودی چندین طرح تولید لاستیک در کشور به بهره‌برداری می‌رسد و به این ترتیب ایران به سمت خودکفایی در بخش تولید لاستیک حرکت می‌کند.
به گزارش ایسنا، رضا رحمانی در سفر به اردبیل و در جمع پایگاه خبریان با اشاره به اینکه تحول صنایع و معادن اردبیل در اولویت ویژه وزارت صمت است، اظهار کرد: ظرفیت‌های تجاری اردبیل در همسایگی کشورهای حاشیه خزر باید فعال شود.
وی خاطرنشان کرد: استان اردبیل یک استان نوظهور در بخش صنعت است و با توجه به طرح‌های در دست اقدام و در حال ایجاد یک وضعیت جدید در حوزه تولید استان در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از این طرح‌ها کارخانه نئوپان در خلخال بود که متاسفانه طی سالیان گذشته تعطیل شده بود که مجددا آن را راه‌اندازی کردیم و از این طریق زمینه اشتغال برای ۲۰۰ نفر فراهم شده است.
رحمانی با اشاره به اینکه با شروع فاز توسعه این کارخانه برای ۳۰۰ نفردیگر فرصت اشتغالزایی فراهم خواهد شد، بیان کرد: علاوه بر این در شهرهای محرومی نیز مانند شهرستان کوثر نواحی صنعتی موجود بودند که واحدها صنعتی در آنها فعالیت نمی‌کرد اما با اقدامات صورت گرفته این واحدها راه‌اندازی و فعال خواهند شد.
وی افزود: به عنوان مثال یکی از اقدامات دولت در این استان با توجه به مشکلات کشور در تامین لاستیک سنگین، راه‌اندازی واحد تولید لاستیک بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی مشکلات موجود در حوزه ارزی کشور بیان کرد: علیرغم وجود تمام این مشکلات این واحدها در استان راه‌اندازی شده است که به حق کار جهادی به شمار می‌رود.
 رحمانی اظهار کرد:  در ماه‌های آینده شاهد افتتاح طرح‌های توسعه دیگر نیز در این حوزه خواهیم بود که تا ۳۰  درصد کشور را به خودکفایی در تولید لاستیک سنگین می‌رساند.
وی تصریح کرد: برای تامین کل نیاز کشور به لاستیک سنگین خودرو، اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی دیگری نیز در دست اجراست که چهار طرح دیگر در چهار استان کشور در دست اقدام است که پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها بین ۱۰ تا ۹۰ درصد بوده و پروژه استان اردبیل در این حوزه به نسبت بقیه پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی بیشتری داشته است.
عضو کایبنه دوازدهم با اشاره به اینکه در صورت به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها کشور در بحث تولید لاستیک سنگین به خودکفایی کامل خواهد رسید، افزود: در حوزه تولید لاستیک سبک مشکل حادی وجود ندارد هر چند این حوزه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
رحمانی با اشاره به اینکه در گذشته در بخش معدن استان سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام نشده است، ادامه داد: اقدامات لازم برای فعال کردن این بخش نیز صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه دربخش اکتشافات معادن استان اردبیل در اولویت قرار گرفته و باید به این روند سرعت بیشتری داده شود، گفت: مطالعات اولیه نشان داده است که نتیجه اکتشافات در یافتن رگه‌های مس در استان مثبت بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: به همین منظور از سرمایه‌گذاران  داخلی و خارجی دعوت می‌شود تا از این فرصت استفاده کرده و این بخش را فعال کنند.
رحمانی با اشاره به  ظرفیت‌های تجاری استان در همسایگی با کشورهای حاشیه خزر گفت: با توجه به پیوستن ایران به پیمان اقتصادی اوراسیا می‌توان در جذب بازار کشورهای همسایه نیز نقش مهمی ایفا کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در حوزه خودرو به غیر از بخش لاستیک در مشکین‌شهر طرح‌های خوبی در دست اقدام است که بابرآیند صورت گرفته نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استان اردبیل استعداد لازم برای راه‌اندازی بخش‌های مختلف در حوزه صنعت را دارد و از این طریق می‌توان این استان را که متاسفانه در سال‌های گذشته از نظر شاخص سرمایه‌گذاری در رده پایین قرار گرفته بود،  تقویت کرد.
رحمانی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی در استان اظهار کرد: به منظور تشویق بخش خصوصی برای حضور در شهرک‌های صنعتی، دولت طرح‌های تشویقی خوبی از جمله  تخصیص تخفیف به آنها در نظر گرفته است.
 وی افزود: امسال قصد داریم  دو هزار واحد صنعتی را احیا کنیم و با توجه به  اعتماد نو به نقل از برنامه ۱۲ ماهه تخمین زده‌ایم که تا پایان سال بالای ۹۴ درصد از این طرح‌ها محقق شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه علیرغم وجود مشکلات زیاد در زمینه  تامین منابع مالی می‌توان با حضور بخش خصوصی این محدودیت‌ها را جبران کرد،  گفت: خوشبختانه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در جامعه این تفکر در حال شکل‌گیری است که راهکار اساسی رفع مشکلات معیشت کشور در گرو توجه به تولید ملی است.

پس از یک دوره موفق مدیریتی؛ محسنی مجد از صنایع بهشهر رفت
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا