نقش آمریکا، اسرائیل و ارتجاع عرب در ناآرامی‌ها عراق

حسن عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از تحولات اخیر در عراق اظهار کرد: ناآرامی‌ها در عراق از دو بعد قابل تحلیل است؛ نخست این‌که واقعیت میدان مطالبه برحقی است که برخی از مردم مطرح می‌کنند و آن هم ناشی از مشکلات معیشتی، بیکاری، فساد و عدم توجه به زیر ساخت‌هاست. 

وی با بین این‌که عامل نارسایی‌ها طی چهار دهه گذشته در عراق چهار گروه بودند، گفت: گروه اول وابستگان رژیم بعث صدام است که یکی از گروه‌هایی محسوب می‌شود که در مشکلات عراق سهم اصلی را داشته و دارد. دومین گروه ایالت متحده آمریکا است که از سال ۲۰۰۳ میلادی عراق را به اشغال در ‌آورد و عملا ناامنی را به این کشور تزریق کرد و اگر انگشت اتهام را به سمت یکی دیگر از عوامل عدم توسعه در عراق دراز کنیم، آمریکاییها هستند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: گروه سوم که در این زمینه نقش آفرین هستند، ارتجاع عرب و رژیم صهیونیستی می‌باشند. ارتجاع عرب مانند امارات و عربستان سعودی که طی این مدت و تا چند سال پیش حاضر نشدند سفارت‌خانه‌های خود را در عراق بازگشایی کنند و متاسفانه با دلارهای نفتی ناامنی را به این کشور تزریق کردند. گروه چهارمی که در عدم توسعه عراق به ویژه طی ۵ سال گذشته دخیل هستند، گروه‌های افراطی و تکفیری -تروریستی هستند که یکی از آن‌ها داعش است. در نتیجه متاسفانه این چهار گروه مربع شرارت و عدم توسعه در عراق هستند و اکنون هم بر روی مطالبات مردمی موج سواری کرده و سوء استفاده می‌کنند به گونه‌ای که خودشان مطالبه‌گر هستند در صورتی که خود آنها را باید محاکمه کرد که عامل این بدبختی‌ها هستند.

بررسی تحولات لبنان پس از انفجار در بندر بیروت در کمیسیون امنیت ملی
هم اکنون بخوانید

عابدینی در ادامه اظهار داشت:‌ این چهار گروه منافع‌شان را در عراق از بین رفته دیده و تلاش می‌کنند تا با ایجاد ناامنی و بحران، علیه دولت مرکزی برآمده از صندوق‌های رأی توطئه‌چینی کنند. در واقع هر چهار گروه با دولت کنونی عراق که از صندوق‌های رای بیرون آمده مخالف هستند و طبیعی است هر حرکتی که سبب تضعیف دولت مرکزی در عراق شود از آن حمایت می‌کنند.

وی تصریح  کرد: حتی شاهد بودیم در این دوره‌ها، دولت عراق با معامله قرن که رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب به رهبری رژیم سعودی از آن حمایت کردند مخالفت داشت و یا تلاش کرد تا زمینه برای  گفت‌وگو با همسایگان را فراهم کند، همچنین به سوریه بر ضد داعش کمک کرد، داعشی که ‌آمریکایی‌ها ایجاد کرده و سعودی‌ها پولش را پرداخت می‌کردند. بنابراین آن چه امروز اتفاق افتاده به یک نبرد برای مصادره مطالبه بر حق مردم تبدیل شده است. مطالبه مردم برحق است، اما این‌ها  از آن سوء استفاده می‌کنند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: به طور مشخص می‌توان گفت طی سه روز و تا روز جمعه موضوع عراق ترند می‌شود و اکنون آنالیز فضای مجازی نشان می‌دهد، ۵۸ هزار اکانت سعودی موضوع عراق را ترند کرده و ۲۰۰ ربات از عربستان آن را پشتیبانی می‌کنند و  ۱۳ هزار توئیت درباره آن از عربستان زده می‌شود. بنابراین شاهد هستیم عربستان تمام هم و غمش را به کار می‌برد و از طریق پول دادن به برخی افراد و استفاده از شبکه‌های تلویزیونی این موضوع را برجسته کرده تا ناامنی را تزریق کند. 

عابدینی در ادامه یادآور شد:‌ چهار گروه گفته شده به همراه دو گروه دیگر یعنی گروه تروریستی منافقین در تیرانا و سلطنت طلبانی که روی این موضوع به زبان فارسی کار می‌کنند علیرغم این‌که ظاهرا با یکدیگر اختلاف سلیقه دارند اما در یک موضوع با هم همسو هستند و آن هم مخالفت با محور مقاومت است. استنباط ‌شان این است اگر بتوانند محور مقاومت را تضعیف کنند، خود را مطرح کرده‌اند، زیرا شکست سنگینی خوردند و نماد این شکست آمریکایی‌ها هستند که خود ترامپ اعلام کرد ۷ تریلیون دلار در عراق هزینه کردند اما هیچ سودی نداشته و این رقم یعنی اگر میزان صادرات نفت عراق هرساله  ۱۰۰میلیارد دلار باشد که نیست، به اندازه ۷۰ سال صادارت نفت عراق آمریکایی‌ها هزینه‌ای کرده‌اند که سودی برایشان نداشته است.

نهادهای امنیتی عاملان و آمران ترور شهید صیادخدایی را شناسایی و مجازات کنند
هم اکنون بخوانید

وی افزود: بنابراین چه موضوعی مجددا می‌تواند محور مقاومت را در صدر قرار دهد. همگان معتقدند اربعین بزرگ‌ترین اجتماع بشری است که بیش از ۲۰ میلیون نفر در یک دوره خاص و طی چهار پنج روز به سمت نجف و کربلا می‌روند، لذا انتخاب این زمان برای شعله‌ور کردن ناآرامی‌ها شیطنتی از سوی مربع شرارت یعنی آمریکا، ارتجاع عرب، رژیم صهیونیستی به اضافه بعثی‌ها و گروه‌های تکفیری و تروریستی داعش است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا