درگیری تمام استان‌های کشور با معضل ریزگردها در صورت آبگیری سد «ایلیسو»


درگیری تمام استان‌های کشور با معضل ریزگردها در صورت آبگیری سد «ایلیسو»

نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: در صورت آبگیری سد ایلیسو تمامی استان های کشور درگیر معضل ریزگردها و تالاب هورالعظیم نیز نابود خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری سیاسی اعتماد نو به نقل از ایلنا، جلال محمودزاده در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۴مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه چرا جلوی سدسازی غیرقانونی توسط دولت ترکیه از جمله سد ایلیسو و سایر سدها نمی گیرید، همچنین اینکه وزارت امور خارجه در قبال حمله رژیم نئوعثمانی ترکیه به مردم بی دفاع عفرین سوریه چرا هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد، گفت: رودهای دجله و فرات از ترکیه سرچشمه می گیرند و به سوی سوریه، عراق و خلیج فارس روانه می شوند، رود دجله از شرق ترکیه وارد عراق شده و با عبور از بغداد و موصل به فرات می رسد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: در نهایت هر دو به رود کارون می پیوندند که اروندرود را تشکیل می دهند؛ دولت ترکیه در اقدامی غلط و کاملا غیرقانونی مدعی است که همانگونه که منابع نفتی هرکشور متعلق به همان کشور است منابع آبی نیز به صورت منابع نفتی می تواند مدیریت شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۳۶ فکر اجرای طرحی به نام پروژه گاپ در ترکیه شکل گرفت و از سال ۱۹۸۰ جدی تر شد؛ گاپ طرحی عمرانی است که دولت ترکیه در نظر دارد مجموعه ای از سد و نیروگاه های برقی را در بخش بالادست رودخانه دجله و فرات بسازد که دولت ترکیه برای اجرای کامل این طرح و ۳۰ سال زمان و ۳۲ میلیارد دلار پول در نظر گرفته که ۱۴ سد بر روی رودخانه فرات و ۸ سد بر روی دجله و ۱۹ نیروگاه برقی و آبی ساخته شود.

ورود نفتکش ایرانی به ونزوئلا، محاصره جنایتکارانه آمریکا را شکست
هم اکنون بخوانید

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: نخستین سد به نام سد آتاتورک در سال ۱۳۷۰ بود که از نظر حجم دومین سد بزرگ جهان و بزرگترین سد اروپا و ترکیه است که آغازگر ریزگردها، گرد و خاک در غرب ایران و تشدید بیابان زایی در عراق را به دنبال دارد، اخیرا نیز سدی به نام ایلیسو در ترکیه در حال آبگیری است که آبگیری آن از ورود ۵۶ درصد آب دجله به خاک ایران و عراق جلوگیری می کند و تبعات زیست محیطی و تنش های شدید آبی در کشورهای عراق و ایران ایجاد می کند.

محمودزاده تصریح کرد: جلوگیری دولت ترکیه از ورود آب فرات به عراق و در نهایت به تالاب هورالعظیم فاجعه ای زیست محیطی را در جنوب غرب ایران شکل می دهد که تالاب هورالعظیم که زمانی محل صید و صیادی مردم بود، نابود خواهد شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر سد ایلیسو که از نظر حجم سه برابر سد کرخه است، آبگیری شود کشور را درگیر ریزگردها خواهد کرد و شاهد مرگ هورالعظیم خواهیم بود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس افزود: تاکنون در دنیا مقررات و کنوانسیون های زیادی شکل گرفته که براساس آن ها کشورهای بالادست و رودخانه ها بدانند که صاحب مطلق آبراه های بین المللی نیستند و کشورهای پایین دست نیز از آن سهمی دارند.

وی ادامه داد: وزیر امورخارجه تاکید دارد که دولت ترکیه به این کنوانسیون ها نپیوسته است اما از نظر قانونی و قوانین بین المللی دولت ترکیه باید به این قوانین عمل کند بنابراین از ظریف به عنوان وزیر امور خارجه تقاضا داریم فعالیت بیشتری را در این زمینه داشته باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از عدم عکس العمل قانونی نسبت به حمله ارتش ترکیه با کمک گرفتن از نیروهای تکفیری به خاک سوریه و اشغال عفرین و به خاک و خون کشیدن کودکان و زنان کرد سوریه انتقاد کرد و گفت: دولت ترکیه در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ با نقض تمامی تعهدات تحت عنوان عملیات شاخه زیتون در اقدام غیرقانونی با بهره گیری از امکانات ناتو و نیروهای زمینی تکفیری ها به مردم بی دفاع خاک سوریه حمله و هزاران کودک و زن بی دفاع عفرین را به خاک و خون کشید و هزاران نفر از مردم آن دیار را آواره و بخش زیادی از خاک سوریه را اشغال کرد.

صدور اولین شناسنامه برای فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی در خارج از کشور
هم اکنون بخوانید

محمودزاده یادآور شد: دولت و نظام ما همیشه مدافع مردم سوریه و یکپارچگی خاک این کشور در مقابله با تکفیری ها بوده اند اما وزارت امور خارجه چرا در این رابطه اقدام مناسبی انجام نداده است؛ آیا عفرین خاک سوریه نبوده است، در زمان حمله تنها آقای بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در قبال تهاجم ترکیه اظهار نگرانی کرد.

وی ادامه داد: سکوت وزارت امور خارجه در مقابل این جنایت و تجاوز غیرقانونی ترکیه باعث شد به همراه نمایندگان کرد مجلس نامه ای به دبیرکل سازمان ملل ارائه کنیم؛ وزیر امور خارجه به درستی می داند در حالی که حمله نیروهای ترکیه و تکفیری به نیروهای کرد سوریه ۵۸ روز به طول کشید و زن و کودک و مردم غیرنظامی کشته شدند در حال حاضر نیروهای تکفیری در عفرین و خاک سوریه مشغول پاکسازی نژادی، تغییر دموکراسی و بیرون راندن کردها و تخریب هویت فرهنگی آثار باستان با آدم ربایی هستند اما همچنان کشورهای غربی مدعی حقوق بشر ساکت نشسته و کشورهای عربی حامی دروغین مسلمانان چشم بر این جنایت بسته اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − دو =

دکمه بازگشت به بالا