حقابه پارک چیتگر برای آبیاری درختان مجددا وصل شد

به گزارش ایسنا، سید آرش حسینی میلانی در ابتدای این جلسه که بررسی آخرین وضعیت آبرسانی پارک جنگلی چیتگر اختصاص داشت، موضوع این جلسه را یافتن راهکاری برای اتصال مجدد آب پارک چیتگر دانست و گفت: پارک چیتگر یکی از مهمترین تفرجگاه‌های شهر تهران محسوب می‌شود که حفاظت و صیانت از آن، یکی از موضوعات کلان شهری در طول سال‌های گذشته بوده است.

وی ادامه داد: پارک چیتگر نقش اساسی در فرایند تصفیه هوای شهر تهران و پالایش وضعیت محیط زیستی تهران برعهده داشته و در این چارچوب، صیانت از درختان آن امری ضروری است.

در ادامه جلسه، علی نوذرپور شهردار منطقه ۲۲ توضیحاتی درباره روند قطع آب پارک چیتگر و گفت‌وگوهای صورت گرفته برای وصل مجدد آن و همچنین اقدامات جایگزین انجام شده در طول دو سال گذشته برای آبیاری درختان پارک چیتگر ارائه کرد.
پس از سخنان شهردار منطقه ۲۲، مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان تهران و همچنین شرکت آب منطقه‌ای درباره نرخ آب‌بهای آزاد، میزان مصرف آبیاری پارک چیتگر و میزان بدهی‌های شهرداری تهران برای آبرسانی پارک‌های چیتگر، لویزان و سرخه حصار و همچنین وجود مشکلات در تامین آب شرب منطقه توضیحاتی ارائه کردند.

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در این جلسه، روند گفت‌وگوهای انجام شده میان شهرداری تهران با مسئولان شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای رسیدن به یک تفاهم جدید جهت آبیاری و حقابه پارک‌های جنگلی سرخه حصار، لویزان و چیتگر و همچنین مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران و استفاده از پساب برای آبیاری درختان را تشریح کرد.

پس از این اظهارات، زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با ابراز تعجب از قطع آب پارک چیتگر از سوی شرکت تامین و تصفیه اظهار داشت: ما انتظار نداشتیم آبی که برای آبیاری درختان به پارک چیتگر می‌رود قطع شود و درختان این پارک را با خطر خشک شدن روبه‌رو سازد. گاهی این قطع شدن به خاطر آن است که از این آب، برای پر کردن استخرها استفاده می‌شده است اما آبیاری درختان پارک چیتگر ضرورتی است که بسیاری از شهروندان از آن بهره‌مند می‌شوند.

وقوع زمین‌لرزه ۵.۵ ریشتری در شیلی
هم اکنون بخوانید

وی برخوردهای سلیقه‌ای و مبتنی بر دریافت عوارض را برای شهر تهران فلج‌کننده دانست و تصریح کرد: رفتارهایی مانند قطع آب درختان چیتگر می‌تواند موجب ایجاد بحران‌های اجتماعی و زیست محیطی برای شهر تهران شود. قطع آب درختان به خاطر بدهی به هیچ وجه قانع‌کننده نیست. شهرداری تهران نیز میلیاردها تومان از دولت مطالباتی درخصوص مسائلی نظیر مترو، نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی و همچنین بافت‌های فرسوده دارد که دولت سال‌هاست آنها را پرداخت نکرده است.

این عضو شورای شهر تهران افزود: آیا به خاطر اینکه دولت بدهی‌هایش را پرداخت نکرده، شهرداری باید کار را بخواباند؟

نوری با تاکید بر ضرورت محاسبه خسارت‌های وارد شده به درختان پارک چیتگر به دلیل قطع شدن آب خاطرنشان کرد: انتظار این است که بر اساس تعاملی که مدیریت شهری و کمک‌های شورا با مجموعه آب شهری داشته همکاری و همراهی متقابلی از سمت آب و فاضلاب مشاهده کنیم. ما در شورای شهر تلاش کردیم گشایش‌هایی برای توسعه و نوسازی خطوط انتقال آب، تکمیل تصفیه‌خانه‌ها و… انجام شود و در مقابل حساسیت به سرنوشت فضای سبز در مجموعه آب شهری مورد انتظار است.

وی اضافه کرد: مشکلات حوزه آب و فاضلاب در مناطق شهرداری تهران طی جلساتی مشترک با حضور معاون خدمات شهری شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز، مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، شرکت آب و فاضلاب استان تهران و شرکت آب منطقه‌ای بررسی شود.

در ادامه جلسه، حسینی میلانی با تاکید بر اینکه شورای پنجم تاکید بسیاری در مورد تامین پایدار آب داشته است، ابراز داشت: شورا در مورد کیفیت و کمیت آب شرب و همچنین حقابه آبیاری درختان و فضاهای سبز توجه خاصی داشته و همکاری‌های لازم را با توجه به شرایط اقتصادی کشور داشته است.

مشک ماری با ۸۷ هزار لیتر گازوئیل در آب‌های بندرعباس
هم اکنون بخوانید

وی با تاکید بر اینکه حقابه پارک چیتگر که از سال‌ها قبل مورد توافق بوده، نباید مخدوش و فراموش شود، بیان کرد: شورا بر تکمیل شبکه آبیاری تحت فشار و کاهش میزان مصرف آب در این باره تاکید دارد و اعتبارات لازم برای انجام این کار باید در بودجه سال آتی در نظر گرفته شود.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد: استفاده از پساب به عنوان راهکار اضطراری مطرح است، ولی در پارک‌های پر تردد چون چیتگر جایگزین مسئله حقابه نیست. همچنین باید پساب استفاده شده از نظر بهداشتی به صورت منظم کنترل شود.

حسینی میلانی به مشکل منطقه ۲۲ برای تامین آب اشاره کرد و یادآور شد: استقرار جمعیت شهری، دریاچه چیتگر و مجموعه‌های شکل گرفته در اطراف آن و همچنین صنایع پایین‌دستی منطقه ۲۲، مصرف آب بالایی دارند که موجب شده تا این منطقه در تامین آب با مشکلاتی روبه‌رو باشد.

وی با تاکید بر انجام گفت‌وگوها و مشاوره‌ها جهت دستیابی به یک توافق جامع عنوان کرد: هر توافقی باید متناسب با شرایط اضطراری و با توجه به تغییرات اقلیمی باشد. در این چارچوب، در سند جامع پارک چیتگر که ضروری است از سوی شهرداری، به شورا ارسال شود شرایط تنش‌آبی و کم‌آبی دیده شود.

در پایان این جلسه، مدیرعامل شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب استان تهران از وصل شدن مجدد حقابه پارک چیتگر برای آبیاری درختان در پی گفت‌وگوهای انجام شده در جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری خبر داد.
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + شش =

دکمه بازگشت به بالا