ایجاد ۵۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در تهران تا پنج سال آینده

مهدی حسن‌زاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه نخستین اقدامات برای تدوین سند جامع توسعه دوچرخه‌سواری تهران در سال ۹۶ انجام شد، اظهار کرد: این سند با همکاری یک گروه هلندی و مشاوران بین‌المللی تدوین و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای پنج ساله در سه بخش سخـت‌افزار، نرم‌افزار و سازمان‌افزار برای توسعه دوچرخه‌سواری در تهران درنظر گرفته شد.

مدیر پروژه تدوین سند جامع دوچرخه‌سواری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران باید با تمام ارگان‌های ذی‌ربط از جمله فدراسیون دوچرخه‌سواری، وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، بهداشت، آموزش و پرورش و پلیس راهنمایی و رانندگی هماهنگی‌های لازم برای توسعه دوچرخه‌سواری را داشته باشد، گفت: متاسفانه گاهی اوقات دستگاه‌های مختلف بدون هماهنگی با یکدیگر اقدامات موازی انجام می‌دهند درصورتی‌که اگر هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف وجود داشته باشد اقدامات مختلف برای توسعه دوچرخه‌سواری موثرتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این اعتماد نو به نقل از برنامه شهرداری تهران باید طی پنج سال آینده مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری و پارکینگ‌های دوچرخه در سطح شهر ایجاد کند، تصریح کرد: طی این پنج سال باید به‌طور کلی ۵۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه – در هر منطقه سالانه پنج کیلومتر – در شهر تهران ایجاد شود. همزمان نیز باید برای ترویج درباره و معرفی مسیرهای دوچرخه‌سواری اقدامات فرهنگی، اجتماعی،  آموزشی و اطلاع‌رسانی انجام شود.

حسن‌زاده ادامه داد: برای مثال در حال حاضر وزارت بهداشت اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها و بودجه‌های زیادی را صرف افزایش تحرک بدنی شهروندان و کاهش بیماری‌های غیرواگیر کرده است. از طرف دیگر شهرداری تهران نیز به دنبال توسعه دوچرخه‌سواری در کشور برای کاهش آلودگی هوا و رفع بخشی از معضل ترافیک است. هماهنگی این دو دستگاه با یکدیگر می‌تواند علاوه بر توسعه دوچرخه‌سواری و کاهش آلودگی هوا کاهش بیماری‌های غیرواگیر و افزایش تحرک بدنی شهروندان را نیز به دنبال داشته باشد.

نظام ثبت پوکی استخوان در کشور ایجاد می‌شود
هم اکنون بخوانید

 مشاور شهرداری تهران در حوزه توسعه دوچرخه‌سواری با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی موارد دیده می‌شود که شهرداری تهران مطابق اعتماد نو به نقل از برنامه پنج ساله توسعه دوچرخه‌سواری پیش نمی‌رود، گفت: چنانچه مطابق این سند عمل کنیم به نتیجه بهتری خواهیم رسید.

مدیر پروژه تدوین سند جامع دوچرخه سواری در تهران با بیان اینکه در سال ۹۷ ائتلافی برای اخذ بودجه بین‌المللی با هدف توسعه دوچرخه‌سواری در سطح شهرهای کشور شکل گرفت که سفارت هلند، کارشناسان بین‌المللی و شهرداری‌های شهرهای مختلف کشور در آن حضور داشتند، اظهار کرد: قرار بود که برای شهرهایی که عضو این ائتلاف شده‌اند بودجه بین‌المللی توسعه دوچرخه سواری در نظر گرفته شود. اقدامات این ائتلاف به نتایج خوبی رسیده بود اما متاسفانه با بازگشت تحریم‌ها، جذب بودجه‌ بین‌المللی با مشکل مواجه شد و تاکنون نتوانسته‌ایم بودجه‌ای جذب کنیم.

حسن‌زاده در ادامه با توضیح اینکه بر اساس آخرین توافق‌های دستگاه‌های اجرایی با پلیس قرار شده است دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه به رسمیت شناخته شود و تمام قوانینی که در زمینه وسایل نقلیه وجود دارد به دوچرخه‌سوارها نیز تسری پیدا کند، تصریح کرد: توسعه دوچرخه‌سواری در کشور هماهنگی‌های بین بخشی بیشتری را می‌طلبد.

مشاور شهرداری تهران در حوزه توسعه دوچرخه‌سواری در پایان گفت: پروژه توسعه دوچرخه‌سواری از دو سال پیش تاکنون دستاوردهای خوبی داشته و تعداد دوچرخه‌سواران بیشتر شده است. از سوی دیگر شهر تهران پتانسیل بسیار خوبی برای استفاده از دوچرخه در بخشی از سفرهای کوتاه مدت خود را دارد بنابراین باید پروژه دوچرخه‌سواری را در راستای پروژه جامع تهران شهر انسان محور در نظر بگیریم و ارتقای حمل و نقل عمومی، پیاده‌مداری و دوچرخه‌سواری را در قالب یک اعتماد نو به نقل از برنامه جامع مدنظر قرار دهیم.

مهلت مجدد ثبت‌نام آزمون دکتری نیمه‌متمرکز/ امکان ویرایش برای ثبت‌نام شدگان وجود ندارد
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا