تاثیر رژیم غذایی گیاهی در تسکین علائم روماتیسم مفصلی

به گزارش ایسنا، روماتیسم مفصلی نوعی پلی آرتریت التهابی است که با التهاب بیش از چهار مفصل شناخته می‌شود.

روماتیسم مفصلی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن غشای زلاله‌ای اطراف مفصل‌ها را از بین می‌برد. سپس التهاب ناشی از آن غشای زلاله‌ای را ضخیم‌تر ساخته که در نهایت به از بین رفتن غضروف و استخوان منجر می‌شود.

اگرچه احتمال ابتلا به روماتیسم مفصلی در تمامی سنین وجود دارد اما معمولا در دوره میانسالی آغاز می‌شود. همچنین زنان بیش از مردان گرفتار این بیماری می‌شوند.

به گفته محققان آمریکایی بررسی‌ها و مشاهدات بالینی نشان دهنده آن است که دنبال کردن الگوهای غذایی گیاهی‌محور می‌تواند با کاهش التهاب و بهبود علائم مرتبط با بیماری روماتیسم مفصلی مرتبط باشد.

رژیم غذایی گیاهی محور از میوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوباتی که برای مبتلایان به این بیماری مفید است تشکیل شده‌ است. در این مطالعه آمده‌ است تنها با اعمال تغییرات ساده‌ای در منوی غذایی می‌توان درد مفاصل، ورم و دیگر علائم روماتیسم مفصلی را بهبود داد یا حتی از بین برد.

به گزارش مدیکال اکسپرس، بازبینی نتایج چندین مطالعه حاکی از تاثیر رژیم غذایی گیاهی در کاهش التهاب است. در یکی از این مطالعات آمده‌ است رژیم‌های غذایی سرشار از چربی و گوشت‌های فرآوری شده با افزایش شاخص‌های التهاب‌زا از جمله پروتئین واکنش‌دهنده C مرتبط است. این درحالیست که رژیم‌های گیاهی و سرشار از فیبر سطح این ترکیب را کاهش می‌دهند.

گیاهان دارویی مفید برای تسکین علائم روماتیسم مفصلی

بر اساس برخی مطالعات قبلی، بسیاری از مردم نیز از گیاهان دارویی و سنتی برای برطرف کردن علائم این بیماری استفاده می‌کنند.

فروش گوشت ۵۰۰ هزار تومانی واقعیت ندارد
هم اکنون بخوانید

هرچند این ترکیبات گیاهی نمی‌توانند بیماری روماتیسم را درمان کنند اما شواهد نشان می‌دهد که می‌توانند علائم اصلی این عارضه به ویژه التهاب، ورم، چوب شدگی و درد ناشی از آن را تا حد زیادی برطرف کنند.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در فهرست زیر بهترین گیاهان دارویی برای بهبود علائم روماتیسم مفصلی که شواهد علمی، اثربخشیِ آنها را تایید کرده‌اند آمده است:

۱) اکالیپتوس: ترکیبات بسیاری در اکالیپتوس وجود دارد که باعث کاهش التهاب، ورم و درد می‌شود. محققان توصیه می‌کنند اسانس اکالیپتوس را یا به طور مستقیم استنشاق کرده یا چند قطره از آن را به یک وان آب گرم اضافه کنید.

۲) کندر: حکیمان و طبیبان طب سنتی برای هزاران سال از صمغ و اسانس کندر برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله درد و التهاب مزمن استفاده می‌کرده‌اند.

۳) اسطوخودوس: اسطوخودوس مدت‌های طولانی است که برای کاهش درد، اضطراب و افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه دارویی می‌تواند بطور مستقیم استنشاق شود، بصورت موضعی مورد استفاده قرار گیرد یا به حمام آب گرم اضافه شود.

۴) گل مغربی: گیاهان گل مغربی، انگور فرنگی سیاه و گل گاو زبان اروپایی همگی سرشار از اسید گاما – لینولنیک (GLA) نوعی اسید چرب امگا – ۶ هستند. هنگامی که اسید گاما – لینولنیک مصرف می‌شود، بدن آن را به ضد التهابی قوی تبدیل می‌کند که می‌تواند به کاهش علائم روماتیسم مفصلی مانند حساسیت به درد، درد مفاصل و چوب شدگی کمک کند. گل مغربی نیز علاوه بر اسید گاما – لینولنیک حاوی بتا – آمیرین است که هر دو ترکیبات ضد التهابی هستند.

۵) زنجبیل: زنجبیل که می‌توان آن را به وعده‌های غذایی اضافه کرد یا به عنوان مکمل از آن استفاده کرد برای افراد دارای التهاب و درد مزمن توصیه می‌شود. مواد شیمیایی موجود در زنجبیل زمانی که هضم می‌شود به گروهی قوی از ترکیبات ضد التهابی به نام گینجرول تبدیل می‌شود.

حیات کرونا و بد قِلقی انسان‌ها در آشتی با طبیعت
هم اکنون بخوانید

۶) زردچوبه: ماده فعال موجود در زردچوبه یا کورکومین می‌تواند خواص ضد التهابی داشته و به بهبود گردش خون کمک کند. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که عصاره زردچوبه علائم روماتیسم را کاهش می دهد.

۷) ریحان: ریحان حاوی انواع مختلفی از ترکیبات بالقوه درمانی است. اسانس‌ ریحان حاوی اوکالیپتول است که اثراتی ضد التهابی دارد. همچنین لینالول که اثرات آن بر کاهش تورم در موش‌ها مشخص شده در این گیاه وجود دارد.

اگرچه برای این مواد گیاهی عوارض شدیدی مشاهده نشده اما با این حال برخی عوارض احتمالی نظیر سردرد، بثورات، مشکلات دستگاه گوارش و حساسیت به نور خورشید را می توان برای برخی از آنها در نظر گرفت و بهتر است که تحت نظر متخصص مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا