برنامه فوق محرمانه انگلیس در حمایت و پشتیبانی از ارتش عربستان

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی ماوریک، در این افشاگری تصادفی اذعان شده در این اعتماد نو به نقل از برنامه که در قالب وزارت دفاع انگلیس بوده اما برای دولت عربستان هزینه شده، ده‌ها برابر بیشتر از آنچه که دولت انگلیس به صورت علنی آن را اعلام کرده بود، نیرو به کار گرفته و این مساله سوالاتی درباره گمراه کردن پارلمان توسط وزرای دولت بوجود آورده است.

پروژه ارتباطات گارد ملی عربستان سعودی موسوم به “سنگکام” از ۱۹۷۸ عملیاتی است زمانیکه دولت انگلیس یک تفاهم نامه را با مقام‌ها در ریاض امضا کرد. این پروژه اقدام به تامین تجهیزات ارتباطی نظامی برای گارد ملی عربستان می‌کند اما این تفاهم نامه که خود محرمانه است، بر محرمانه بودن کامل بودجه آن تاکید می‌کند.

ژوئیه سال جاری میلادی وزارت دفاع انگلیس برای سمت مدیر پروژه مذکور مستقر در ریاض آگهی منتشر کرد و تنها مردان می توانستند برای آن درخواست بدهند. متن آگهی به این شرح بود: تیم پروژه سنگکام وزارت دفاع انگلیس مسئول انتقال یک اعتماد نو به نقل از برنامه دو میلیارد پوندی برای مدرن کردن شبکه ارتباطی گارد ملی عربستان است.

این نخستین اعتراف علنی وزارت دفاع انگلیس درباره حجم بودجه سنگکام در تاریخ ۴۰ ساله آن است و چنین اشتباه تصادفی احتمالا همتایان سعودی را عصبانی می کند. تا مارس ۲۰۱۹، کاترین وست، یکی از اعضای حزب کارگر در پارلمان خواستار بررسی پارلمانی درباره بودجه این اعتماد نو به نقل از برنامه شد اما پاسخ گرفت که این اعتماد نو به نقل از برنامه محرمانه است.

همچنین مشخص شد که این بودجه دو میلیارد پوندی برای یک بازه ۱۰ ساله است و در فوریه ۲۰۱۰ بر روی آن توافق شده است. این فاز جدید درباره پروژه سنگکام ۱۵ برابر بزرگتر از توافق قبلی به ارزش ۱۲۴ میلیون پوند در سال ۲۰۰۴ است.

وزارت دفاع انگلیس هر ساله برای سیستم های فناوری اطلاعاتی و ارتباط از راه دور خود مبلغ ۱.۴ میلیارد پوند هزینه می کند.

یکی از سخنگوهای وزارت دفاع انگلیس گفت: اطلاع درباره پست مدیر این پروژه به صورت اشتباه آپلود شده و در نهایت از سایت برداشته شد. این بودجه محرمانه است.

نشانه دیگری از اهمال کاری مدیریت اطلاعات درباره آگهی این پست این است که درست در زمانیکه آن را از روی برخی از سایت ها حذف کرده‌اند، هنوز در اینترنت می‌توان آن را یافت. علاوه بر این، کنترل کننده مالی این پروژه در شبکه اجتماعی لینکدین گفته که مسئول بودجه حدود ۱.۶ میلیارد پوندی است.

ارتش سفید

گارد ملی عربستان موسوم به ارتش سفید از ۱۳۰ هزار سرباز تشکیل شده و به عنوان یک نیروی امنیتی داخلی جدا از ارتش مرسوم این کشور عمل می کند. این ارتش سفید از قبایل وفادار به خاندان حاکم سعودی تشکیل شده و وظیفه اصلی آن دفاع از خانواده سلطنتی در مقابل کودتا است.

نشست استاندار بصره با فرماندهان امنیتی/ الکاظمی وارد این استان شد
هم اکنون بخوانید

پروژه سنگکام در کنار آموزش نظامی ارتش سفید، انگلیس را ملزم می کند تا به دفاع از آل سعود بپردازد؛ در کنار آمریکا که این کشور هم آموزش و مسلح کردن ارتش سفید را در دست دارد.

گارد ملی عربستان سعودی در جنگ یمن هم دخیل است که باعث به وجود آمدن بزرگترین فاجعه بشری جهان شده و ۲۴ میلیون تن، قریب به ۸۰ درصد از جمعیت این کشور، نیاز فوری به کمک و حمایت دارند.

در آوریل ۲۰۱۵، سلمان، پادشاه عربستان دستور داد تا گارد ملی عربستان به کمپین یمن ملحق شوند که تا آن زمان نیروی هوایی عربستان و ارتش این کشور در آن دخیل بودند. در سال ۲۰۱۸، یک گزارش محرمانه فرانسوی به این مساله اشاره کرد که دو تیپ از گارد ملی عربستان شامل ۲۵ هزار مرد در نزدیکی مرز با یمن مستقر شدند. فرانک موس از ارتش آمریکا افشا کرد که ۱۹ خودروی زرهی سبک یک تیپ از گارد ملی عربستان که از نبرد در مرز با یمن بازگشته بود، به شدت آسیب دیده‌اند.

اوایل سال جاری میلادی هم سرهنگ کوین لامبارت، از مقام های ارتش آمریکا و مدیر اعتماد نو به نقل از برنامه مدرن کردن گارد ملی عربستان تایید کرد که این نیروها عملیات ضربتی را در درگیری یمن انجام می‌دهند.

حمایت انگلیس از نیروهای گارد ملی عربستان یک جنبه دیگر از دخالت در جنگ یمن است که حتی پس از آنکه دولت لندن نتوانست در پرونده دادگاهی مربوط به فروش سلاح به عربستان موفق شود، هنوز ادامه دارد.

اعتماد نو به نقل از برنامه محرمانه

اعتماد نو به نقل از برنامه سنگکام غرق در محرمانه بودن است به طوریکه هیچ اطلاعاتی درباره این اعتماد نو به نقل از برنامه در دسترس عموم یا پارلمان انگلیس قرار ندارد. در سال ۲۰۱۴ دولت انگلیس در پاسخ به سوالی دیگر از سوی پارلمان درباره این اعتماد نو به نقل از برنامه گفت: عملکرد این پروژه دفاع از تعهد انگلیس در قبال عربستان با تامین و پشتیبانی ظرفیت های ارتباطی مدرن برای گارد ملی عربستان است.

ما می‌دانیم که این اعتماد نو به نقل از برنامه که توسط یک تیپ از ارتش انگلیس فرماندهی می شود، شامل یک مولفه آموزشی، تعلیم افسران گارد ملی عربستان برای به کار بردن تجهیزات پروژه مذکور و فناوری های آن است.

سنگکام در ریاض، جده و دمام در عربستان و در ساختمان وزارت دفاع انگلیس در کورشام، ویلتشایر، انگلیس که محل واحد مشترک سایبری ارتش است، مستقر است.

ویژگی متمایز این پروژه این است که دولت عربستان برای انجام آن هزینه پرداخت می کند. هنوز مشخص نیست که آیا یک اعتماد نو به نقل از برنامه نظامی دیگر بین دو کشور در جای دیگری از جهان وجود دارد یا خیر.

چین در آب‌های نزدیک به تایوان، مانور برگزار می‌کند
هم اکنون بخوانید

اندرو اسمیت، سخنگوی کمپین مقابله با تجارت سلاح می گوید: این سطح از همکاری نهادی و حمایت حاکی از یک همکاری نظامی و سیاسی غیر اخلاقی و فاسد بین دولت عربستان و انگلیس است. این رابطه‌ای است که برای انگلیس مخرب است اما به تقویت دولت بی رحم عربستان و تامین یک لاپوشانی مشروع برای حکومت مستبد آن کمک می‌کند.

صدها کارمند

هزینه دقیق پروژه سنگکام احتمالا سوالاتی را بر می انگیزد. اما مساله مورد علاقه تعداد کارمندان این پروژه است. سنگکام از ۱۹۹۷ از جانب وزارت دفاع انگلیس و توسط یک کمپانی این کشور به نام مدیریت محدود پروژه ویژه GPT مستقر در جنوب لندن فعال است که زیر مجموعه کمپانی هوافضای ایرباس محسوب می شود.

اندرو فوربس، مدیر این کمپانی یک کهنه سرباز نیروهای سلطنتی سیگنالز است که سابقه ۲۵ سال خدمت دارد در حالیکه سیمون شادبولت، مدیر قبلی که برای ۲۶ سال در این سمت فعال بود افسر نیروی دریایی سلطنتی انگلیس بود و حالا رئیس استراتژی عربستان در بخش دفاعی و فضایی ایرباس است.

حساب های این کمپانی نشان می دهد که کمپانی مدیریت محدود پروژه ویژه که پروژه آن سنگکام است، ۵۳۵ کارمند در ۲۰۱۸ داشت و از ۲۰۱۵، بیش از ۴۸۰ تن را استخدام کرده است. وزرای دولت انگلیس همواره حجم کامل اعتماد نو به نقل از برنامه مذکور را می‌دانستند.

در مارس سال جاری میلادی، از استوارت اندرو، یکی از مقام های پارلمانی در امور دفاعی انگلیس خواسته شد تا اعلام کند چه تعداد از کارمندان غیرنظامی و پرسنل نظامی مستقر در انگلیس و عربستان در پروژه مذکور استخدام شدند و او جواب داد که ۷۶ تن که ۷۴ تن از آنها مستقر در عربستان هستند. وی پاسخ وزرای سابق را تکرار کرد؛‌ آنها نیز گفته بودند که تعداد کارمندان تنها ۵۰ تا ۶۰ نفر هستند.

به نظر می رسد که سنگکام در حال بزرگتر شدن است. وزارت دفاع انگلیس همچنین اعلام کرده که تا ۸۰۰ پرسنل در مجموع برای این اعتماد نو به نقل از برنامه حضور خواهند داشت که ۱۲۰ نفرشان در ریاض، دمام و جده هستند.

غرق در محرمانه بودن

تقریبا هیچ اطلاعاتی در سطح دامنه های عمومی درباره این پروژه وجود ندارد. با وجود هزینه ۲ میلیارد پوندی و استخدام صدها کارمند، این اعتماد نو به نقل از برنامه در وبسایت های دولتی انگلیس وجود ندارد. در پنج سال گذشته شش مورد پرسش پارلمانی درباره این پروژه توسط اعضای پارلمان مطرح شده است. محرمانه بودن این اعتماد نو به نقل از برنامه به طور حتم توضیح دهنده ماهیت حساس یک پروژه ارتش انگلیس در حمایت از خانواده حاکم سعودی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا