نخست‌وزیر مالزی: قصد در افتادن با پکن را نداریم

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی، در مصاحبه با یک آژانس خبری آنلاین گفته است که مالزی، علی‌رغم گشت‌زنی بدون مجوز کشتی‌های چین در آب‌های دریای چین جنوبی، برای مواجهه با “خانه قدرت آسیا” بسیار کوچک است.

او در مصاحبه با بنارنیوز گفته است: “ما فعالیت‌های آن‌ها را زیر نظر داریم و آن را گزارش می‌کنیم اما به رهگیری آن‌ها نمی‌پردازیم و نمی‌خواهیم تهاجمی عمل کنیم”.

این نخست‌وزیر ۹۴ ساله در ادامه می‌گوید: “کشور مالزی برای ۲۰۰۰ سال نزدیک چین قرار داشته است. ما طی این سال‌ها به زندگی خود ادامه داده‌ایم زیرا می‌دانیم چگونه با خودمان رفتار کنیم. هنگامی که توان لازم را نداریم، به دنبال تهاجم نمی‌رویم، بنابراین از تمهیدات دیگری بهره می‌بریم”.

طبق اظهار نظر ماهاتیر، در گذشته مالزی “به طور سالانه، گل‌های طلایی و نقره‌ای به عنوان سمبل نوعی تابعیت به چین می‌فرستاده است”.

این دو کشور توافق کرده‌اند تا طی این ماه، گفتگو بر سر آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی را آغاز کنند. چین بزرگترین شریک تجاری برای مالزی به شمار می‌رود.

اخیرا شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، حضور نظامی کشورش در آب‌های مذکور و اطراف تایوان را گسترش داده است. این اقدام موجب بروز نگرانی‌ها در منطقه شده و واشنگتن را نیز برانگیخته است.

به گفته ماهاتیر، قدرت چین دلیل عدم اعتراض مالزی درخصوص گزارشات آزار مسلمانان اویغور بوده است. او در همین باره می‌گوید: “شما کاری که به هر طریق شکست می‌خورد را انجام نمی‌دهید؛ بنابراین بهتر است راهی اتخاذ شود که از در افتادن بیش از حد با چین جلوگیری به عمل آید، زیرا چین برای همه ما منفعت‌بخش است”.

تهدید به مرگ روانپزشکی که به کنگره درباره وضعیت روانی ترامپ هشدار داده بود
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا