ممانعت از ورود یک استاد دانشگاه به هنگ‌کنگ

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دن گرت، نویسنده و استاد دانشگاه، روز پنجشنبه پس از ورود به فرودگاه هنگ‌کنگ، به بهانه “دلایل مهاجرتی نامعلوم” بازگردانده شده است. او می‌گوید پس از ۲۰ سال زندگی و  سفر به هنگ‌کنگ، این اولین باری است که با چنین رفتاری مواجه شده است.

او هفته پیش در شهر واشنگتن و در کنار چند فعال هنگ‌کنگی -از جمله دنیس هو (ستاره موسیقی پاپ) و جاشوآ وُنگ (رهبر سابق جنبش دانشجویی)- در جلسه “کمیسیون اجرایی کنگره آمریکا در امور چین” حاضر شده بود.

سخنرانان طی این جلسه تلاش داشتند تا تصویرِ از بین رفتن آزادی‌ها در این دولت‌شهر را به حضار ارائه دهند؛ هنگ‌کنگ طی این تابستان شاهد تظاهراتی گسترده و گاه خشونت‌آمیز بوده است.

جلسه استماع مذکور که با ارائه یک لایحه جهت دفاع از حقوق مدنی در هنگ‌کنگ برگزار شد، واکنش شدید پکن را در پی داشت؛ مقامات دولت چین، واشنگتن را “دست سیاه” پشت تظاهرات هنگ‌کنگ عنوان می‌کنند.

گرت در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: “فکر می‌کنم این موضوع با شهادت در کمیسیون کنگره در امور چین و مسائل دیگر مرتبط باشد”.

اسکات فلیپس، سخنگوی این کمیسیون اظهار کرد: “به او گفته شده بود که در آینده می‌تواند بازگردد اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد”.

تحت توافقی که در سال ۱۹۹۷ (که هنگ‌کنگ به قیمومیت چین درآمد) منعقد شده بود، دولت پکن به شهروندان هنگ‌کنگ اجازه داده است تا از برخی امتیازات ویژه برخوردار باشند؛ هنگ‌کنگ نسبت به سرزمین اصلی چین، از آزادی بیشتری در دانشگاه‌ها برخوردار است.

ورود تجهیزات نظامی سعودی به شهر عدن در یمن
هم اکنون بخوانید

حال نام گرت به فهرست فزاینده‌ محققان، اساتید، سیاست‌مداران و فعالانی که از ورود به این شهر منع شده‌اند، اضافه شده است.

ویکتور مالت، روزنامه‌نگاری بود که سال پیش از تمدید ویزایش به دلیل مصاحبه با رهبر حزب استقلال -که هم اکنون توقیف شده است- در هنگ‌کنگ محروم ماند. یک سال قبل‌تر از او، بندیکت راجرز، فعال بریتانیایی حقوق بشر، از ورود به هنگ‌کنگ منع شده بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا