قتل خاشقجی؛ خونی که به این زودی‌ها از دستان آل‌ سعود پاک نمی‌شود

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که بنا به گفته خود مدرن‌کننده‌ای است که این کشور محافظه‌کار وابسته به نفت را دچار تحول می‌کند، پیش از قتل وحشتناک خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ دوم اکتبر سال گذشته، از سوی رهبران جهانی و غول‌های تجاری مورد ستایش قرار می‌گرفت.

اما ابعاد جهانی این قتل، وارث قدرتمندترین تاج و تخت جهان عرب را مطرود کرد، سایه‌ای بر اصلاحات او انداخت، وضعیت حقوق بشری این پادشاهی را زیر میکروسکوپ قرار داد و اتحادهای قدیمی آل سعود را با قدرت‌های غربی به بوته آزمایش گذاشت.

این شاهزاده از آن زمان به دنبال ترمیم شهرت آسیب‌دیده خود است؛ اقدام به ایجاد کمپین‌های روابط عمومی برای به دست آوردن سرمایه‌گذاری‌های خارجی و در عین حال تسریع آنچه تحلیلگران آن را “شیب شرقی” پادشاهی به سمت متحدان کمتر بحرانی مانند چین و هند می‌دانند، کرده است. اما این صرفا موفقیتی محدود داشت.

بروس ریدل ، افسر سابق آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) و نویسنده کتابی درباره عربستان سعودی با عنوان “پادشاهان و روسای جمهوری” گفت: “شبح جمال خاشقجی بر سر پادشاهی عربستان سعودی است.” او افزود: این روزنامه‌نگار و مفسر مقتول فراموش نشده است، آن طور که شاهزاده محمد بن سلمان آرزو داشت.

ولیعهد سعودی به پی‌بی‌اس گفته است، مسوولیت این قتل را پذیرفته است زیرا “زیر نظر من” اتفاق افتاد اما او نپذیرفت که از قبل در جریان بوده است. گزارشی از سوی اگنس کالامارد، مخبر ویژه سازمان ملل همچنین گفت “مدارک معتبری” وجود دارد که او را به این قتل و تلاش برای لاپوشانی مرتبط می‌کند. افشاگری او از جمله انتشار یک فایل صوتی، فشار بر متحدان غربی برای تعلیق فروش تسلیحات به پادشاهی سعودی را افزایش داد. این ضربه‌ای به آل سعود در بحبوحه تنش‌ها با ایران بود.

گواتمالا حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های "تروریستی" قرار می‌دهد
هم اکنون بخوانید

کوئنتین د پیمودان، یک کارشناس سعودی در موسسه تحقیقات مطالعات اروپایی و آمریکایی مستقر در یونان گفت: “تا حدی قتل خاشقجی عربستان سعودی را در سطح جهانی منزوی کرده است.” او به خبرگزاری فرانسه گفت: ترامپ در ظاهر از ریاض پشتیبانی می‌کند اما آمریکا اصرار دارد که مانند گذشته به نفت سعودی اتکا ندارد. عربستان سعودی در تعامل با ایران و درگیری در یمن دست تنهاست.”

الن والد، نویسنده کتاب “شرکت سعودی” تاکید دارد: پیش از قتل، عربستان سعودی روی شتاب‌دهنده مشارکت‌های تجاری خارجی قدم گذاشته بود. اما قتل خاشقجی مثل توفان بود. حرکت آن کند شده است، حتی اگر پیشرفت آن همچنان در مسیر صحیح قرار داشته باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا