طالع: وکیل نمی‌تواند رقم حق الوکاله را مبهم بگذارد

حسین طالع در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با نحوه تعیین حق‌الوکاله و مقررات مربوط به آن اظهار کرد: طبق ماده ١٩ لایحه استقلال اگر میزان حق‌الوکاله بین طرفین توافق نشده باشد براساس تعرفه خواهد بود (یعنی قراردادهای خصوصی فی مابین وکیل و موکل معتبر است) و همچنین وفق ماده ١٠٣ قانون مالیات‌های مستقیم وکلا مکلفند در وکالتنامه‌های خود رقم حق‌الوکاله را قید نمایند و معادل پنج درصد آن را بابت علی الحساب مالیات در روی وکالتنامه الصاق نمایند.

وی افزود: وکلا باید رقم حق الوکاله را طبق قانون تعیین و بر اساس آن در هر مرحله رسیدگی ابطال تمبر نمایند، لیکن ذکر عبارت میزان تعرفه در وکالتنامه مفادا تعیین رقم حق‌الوکاله قانونی محسوب و منظور قانونگذار حاصل است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ٢ آیین نامه تعرفه حق‌الوکاله مصوب سال ١٣٨٥ در صورتی که حق‌الوکاله بیش از تعرفه باشد باید در وکالتنامه رقم آن قید گردد و بر اساس آن ابطال تمبر علی الحساب الصاق نماید.

طالع ادامه داد: بر این اساس در واقع وکیل بایستی رقم حق‌الوکاله را با موکل توافق نموده و در قرارداد قید نماید و ‌نباید آن را مبهم بگذارد و یا اعلام کند که فعلا فلان مبلغ را پرداخت کنید تا بعد ببینیم چه می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر وکالت جهت مطالعه پرونده باشد و یا صرفا برای مرحله بدوی قبول وکالت نماید و برای همین مرحله و یا صرفا برای مرحله تجدید نظر قبول و اعلام وکالت نماید، وکیل می‌بایست میزان حق‌الوکاله هر مرحله را در قرارداد مشخص و با موکل توافق نماید، چرا که وفق بند ٤ از ماده ٨٠ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا که اشاره دارد “در صورتی که وکیل زائد  و یا بیش از حق‌الوکاله که به تراضی با موکل قرار داده و در موردی که قرارداد در بین نباشد مازاد بر تعرفه مبلغی دریافت نماید” تخلف انتظامی درجه ۴ خواهد بود.

یادداشت اینستاگرامی عارف در مورد کولبرهای سردشت + تصویر
هم اکنون بخوانید

این وکیل دادگستری در خصوص اینکه آیا وکلا تکلیفی در تحویل نسخه دوم قرارداد و یا وکالتنامه به موکل دارد و یا خیر، گفت: بله، وکلا مکلفند طبق ماده ۳۲ قانون وکالت یک نسخه از قرارداد حق‌الوکاله و یا وکالتنامه را به موکل تحویل نموده و از موکل رسید اخذ نمایند.

این وکیل دادگستری افزود: اگر در وکالتنامه در قسمت حق‌الوکاله رقم تعیین و یا قید گردد که بر اساس تعرفه می‌باشد، کفایت می‌کند.

طالع در رابطه با اینکه آیا وکیل می‌تواند وصول حق‌الوکاله را مشروط به حصول موفقیت در پرونده نماید، گفت: مشروط کردن وصول و دریافت حق‌الوکاله به حصول موفقیت در پرونده به نظر بلا اشکال است ولی تعهد وکیل به اخذ نتیجه در پرونده تخلف انتظامی خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا