تاکید سران جهان بر آموزش باکیفیت و ریشه‌کنی فقر

به گزارش ایسنا، سهله ورک زوده، رئیس‌جمهوری اتیوپی در این جلسه اعلام کرد: اطمینان از دسترسی به آموزش با کیفیت به معنای کاهش کودکان کار، استثمار و کودک همسری بوده و این امر باعث افزایش مشارکت سیاسی و فعالیت‌های کارآفرینی و اقتصادی می‌شود.

زوده با اشاره به “نقشه راه توسعه آموزش اتیوپی” که به تازگی در این کشور راه‌اندازی شده است،‌ اظهار داشت: این نقشه بیشتر بر کودکان خارج از مدارس تمرکز داشته و بیشتر این کودکان به مناطق روستایی و محروم و گروه‌هایی با نیازهای ویژه یا معلول جسمی تعلق دارند.

وی با بیان این که “نقشه راه” امکان تقویت حالت‌های جایگزین ارائه آموزش را فراهم می‌آورد، اعلام کرد که این موضوع بر دختران متمرکز است، زیرا دختران هنوز شانس کمتری برای تکمیل آموزش ابتدایی و با کیفیت داشته و با موانع بیشتری در زمینه‌های آموزشی در کلاس‌ها یا خانه مواجه‌اند.

رئیس‌جمهوری اتیوپی در رابطه با فقر نیز اظهار داشت که اگر چه آرزوی این کشور ریشه‌کنی کامل فقر و فراهم آوردن زندگی با رفاه برای تمامی شهروندان با تمرکز بر توسعه پایدار شامل ایجاد زیرساخت‌ها و بهره‌برداری از منابع ملی است اما واقعیت آشکار این است که امروزه نزدیک به ۶۵ میلیون اتیوپیایی به برق دسترسی نداشته و ساخت “سد بزرگ رنسانس اتیوپی” در رود “نیل آبی” صرفاً برای تولید نیروی برق-آبی است تا دست‌کم روشنایی را برای مردم این کشور به ارمغان بیاورد.

رئیس‌جمهوری سائوتومه و پرنسیپ نیز فقر را “بزرگترین مصیبت” بشریت دانسته که ریشه‌کنی آن اولین هدف توسعه پایدار بوده و اظهار داشت که ریشه کن کردن آن در همه اشکال و ابعاد باید اولویت اول سازمان ملل متحد باشد.

وی افزود: فقر عامل اصلی گرسنگی، تخریب زمین، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی، درگیری مسلحانه، جابجایی جمعیت، اشباع شدن مراکز مهم شهری و جریان مهاجرت از جنوب به شمال با پیامدهای غم انگیز است.

تربیت کودکان تا جوانی سه دوره هفت‌ساله است
هم اکنون بخوانید

پیتر موتاریکا، رئیس جمهوری مالاوی نیز در جریان این جلسه اظهار داشت: میلیون‌ها کودک در سراسر جهان و در کشورهایی که کمترین توسعه‌یافتگی‌ را دارند از دسترسی به آموزش باکیفیت محروم‌اند.

وی خاطر نشان کرد: آموزش، جامعه بشری را ایجاد می‌کند که توانایی درک مشکلات را داشته و ظرفیت حل مشکلات را در افراد ایجد می‌کند. 

موتاریکا با بیان این که سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش بهترین راه سرمایه‌گذاری در سایر بخش های جامعه است افزود: به همین دلیل است که در مالاوی آموزش و پرورش هر ساله سهم قابل توجهی از بودجه ملی را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس جمهوری مالاوی ضمن قدردانی از حمایت‌های ذینفعان مختلف در زمینه آموزش باکیفیت، تأکید کرد که تعهد جهانی در زمینه آموزش ضعیف بوده و آخرین گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که میلیون‌ها کودک هنوز نمی‌توانند به مدرسه بروند و بدتر این که همه کسانی که به مدرسه می‌روند نیز از آموزش با کیفیت برخوردار نیستند.

وی افزود: این شکاف‌های آموزشی، توانایی فرد را برای بیرون آمدن از فقر نیز تهدید کرده و عدم آماده سازی جوانان، نسل را برای ناکامی‌های بیشتر آماده می‌کند.

در این جلسه از مجمع عمومی سازمان ملل متحد رهبران دیگری نیز از کشورهای در حال توسعه با ایراد سخنرانی‌ بر اهمیت دسترسی همگانی به آموزش باکیفیت و ریشه‌کنی فقر تاکید کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری شینهوا، بحث عمومی هفتاد و چهارمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه در دفتر مرکزی سازمان ملل در نیویورک با موضوع “حفظ و تداوم تلاش‌های چند جانبه برای رفع فقر، آموزش با کیفیت، اقدامات اقلیمی و شمولیت” آغاز شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا