پل هنری که میان ایران و ایتالیا زده شد

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از اثر دو هنرمند ایرانی و ایتالیایی عصر روز پنجشنبه (۴ مهر ماه) در سفارت ایتالیا در تهران برگزار شد. این پروژه حاصل همکاری مشترک میان مهدی قدیانلو و پائو است که قرار است به مدت ۲ ماه روی دیوار خارجی سفارت ایتالیا به نمایش گذاشته شود.

در ابتدای این مراسم که با حضور برخی از چهره های فرهنگی و هنری ایرانی و ایتالیایی برگزار شده بود، جوزپه پرونه _ سفیر ایتالیا_ ضمن خوشآمدگویی در سخنانی درباره فرآیند شکل گیری این پروژه نیز توضیحاتی ارائه داد. 

او خاطرنشان کرد : نزدیک به سه ماه است در ایران حضور دارم و در این مدت یکی از موضوعاتی که درباره تهران من را تحت تاثیر قرار داد اهمیت قابل توجه مردم و حکومت در زیباسازی شهری بوده است. وقتی با همکارانم در این زمینه صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که برای ما نیز مهم است که در راستای این رویکرد اقدامی را انجام دهیم.

پرونه ادامه داد: از آنجایی که هنرمندان زیادی در این زمینه در ایران مشغول به کار هستند و در ایتالیا نیز هنر شهری بسیار مهم و درحال رشد است، به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم هنرمندان ایرانی و ایتالیایی را در کنار هم قرار دهیم تا اثری را در سفارت ایتالیا خلق کنند که در خیابان باشد و مردم نیز بتوانند آن را ببینند و لذت ببرند. البته این اقدام فقط یک رویداد هنری نیست و قرار است که پروژه بلند مدتی باشد که هر دو ماه یک بار توسط دو هنرمند ایرانی و ایتالیایی تکرار شود.

سفیر ایتالیا در ایران همچنین از فرآیند انتخاب این دو هنرمند سخن گفت و یادآور شد: سبک هنری این دو هنرمند بسیار از هم متفاوت است و قرار گرفتن این تفاوت در کنار هم، نشان می دهد که چطور با وجود تفاوت ­ها می ­توان در کنار یکدیگر قرار گفت.

عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در حسینه ارشاد
هم اکنون بخوانید

سیدحمید موسوی _شهردار منطقه یک تهران _ نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: خوشحالم در یک باغ ایرانی که خوشبختانه دوستان ایتالیایی خیلی خوب آن را نگه­داری کرده ­اند، از یک رویداد هنری صحبت می­ کنیم. هنر زبان مشترک تمام تمدن­ ها است و تشکر می ­کنم از آقای سفیر که از این ابزار قوی را برای پیوند دو تمدن بزرگ ایران و ایتالیا استفاده می ­کند.  

او گفت: ایران و ایتالیا شباهت ­های زیادی با هم دارند و این شباهت حتی در انتخاب رنگ پرچم دو کشور نیز مشهود است. همچنین روابط میان این دو کشور نیز خصوصا در سال ­های اخیر بسیار خوب بوده و هر روز این رابطه رو به رشد و توسعه بوده است. کشور ما و ایتالیا تفاهم­نامه همکاری دارد و امیدواریم که این همکاری گسترش پیدا کند.

شهردار منطقه یک تهران خاطرنشان کرد: اقدام سفیر ایتالیا برای انتخاب دو هنرمند ایرانی و ایتالیایی برای خلق یک اثر نشان دهنده درک صحیح ایشان از فضای شهر تهران است؛ چراکه متاسفانه آنچه امروز تهران و بسیاری از پایتخت ­های بزرگ جهان را آزار می ­دهد سیمای نامناسب است.

مهدی قدیانلو، هنرمند ایرانی که در این پروژه حضور داشته است نیز در این زمینه اظهار کرد: حدودا دو ماه پیش وقتی آقای جزوفه به تازگی سفیر ایتالیا در ایران شده بودند به استودیو من آمدند و این ایده را برایم توضیح دادند که من نیز واقعا دوست داشتم این کار را انجام بدهم. یکی از دلایل این موضوع  شرایط سیاسی ایران در سال ­های اخیر بود و این پروژه می ­توانست فرصت خوبی باشد که پلی فرهنگی میان ایران و ایتالیا برقرار کنیم. از طرف دیگر من به عنوان یک هنرمند تحصیل کرده خودم را مدیون کشور ایتالیا می ­دانم، به خاطر اینکه هنر و هنرمندان ایتالیا در تاریخ رنسانس همواره برای ما یک مرجع بوده اند.

اشتباه عجیب جشنواره فجر در اعلام نام یک کاندیدا
هم اکنون بخوانید

او یادآور شد: همچنین در حدود هفت سال گذشته، من فرصت ­های زیادی برای خلق اثر برای مردم ایران را نداشتم و در واقع به نوعی این فرصت در اختیارم قرار داده نمی ­شد. بنابراین این پروژه امکانی را فراهم می­ کرد که یکی از نقاشی ­ها­یم را برای مردم ایران به نمایش بگذارم.

قدیانلو درباره تجربه همکاری با یک هنرمند ایتالیایی نیز توضیح داد: برایم باعث افتخار بود که در این پروژه با پائو کار کردم. با وجود اینکه سبک کاری ما ۱۸۰ درجه با هم متفاوت است، این موضوع یک چالش خوب بود و توانستیم در کنار هم راهی پیدا کنیم تا این پل فرهنگی میان دو کشور ایجاد شود.

همچنین پائو، هنرمند ایتالیایی نیز در ­سخنانی اظهار کرد: آمدن به کشور ایران برایم یک ماجراجویی بود. برای ایتالیایی­ ها ایران دورترین نقطه جهان است و همسرم و فرزندانم نگرانم بودند. اما وقتی به اینجا آمدم با آدم­ها مهربان و مهمان‌­نواز زیادی برخورد کردم وخوشحالم از اینکه این فرصت در اختیارم قرار گرفته است.

او گفت: هنر خیابانی می ­تواند خیابان و مکان های عمومی را زیباتر و شادتر کند و حالا این هنر با تلاقی دو فرهنگ همراه شده است که می­ تواند پیامی را به جهان منتقل کند. هنر می ­تواند به بیان بهتر ما کمک کند و به همین خاطر هم امیدوارم این پروژه ادامه داشته باشد. همکاری با مهدی نیز برایم باعث افتخار بود و ما توانستیم با وجود سبک ­های متفاوت، فرهنگ­‌هایمان را با هم در بیامیزیم و یک اثر هنری خلق کنیم تا پلی میان این دو کشور باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا