رئیس موقت اطلاعات ملی آمریکا: ترامپ برای مداخله "خارجی" در انتخابات ۲۰۲۰ تلاش کرده است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مگوایر در جلسه شهادت خود در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: من برای رئیس کمیته اطلاعات و این کمیته احترام قائلم و از نقش نظارتی کمیته استقبال می‌کنم و با آنچه انجام می‌دهد با جدیت تعامل می‌کنم.

وی افزود: اما دوست دارم به همه تاکید کنم من حزب‌گرا و سیاسی نیستم من برای ۳۶ سال در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده‌ام و بسیار برای کارهایم ارزش قائلم. من با هشت رئیس‌جمهوری آمریکا از حدود چهار دهه کار کرده‌ام و الان در شفافیت من تردید وجود دارد.

مگوایر ادامه داد: قبل از این شکایت با دفتر وکلای کاخ سفید مشورت کردم زیرا شکایت شامل جزئیات مذاکرات رئیس‌جمهوری آمریکا با همتای اوکراینی‌اش بود.

وی گفت: تمام تدابیر قانونی صلح‌آمیز را انجام دادیم و قبل از اینکه شکایت را ارائه کنم همین‌طور دفتر من با وزارت دادگستری و نیز بازپرس کل رایزنی کرد.

وی خاطرنشان کرد: مشاور حقوقی وزارت دادگستری شکایت را در حد نگران‌کننده ندانست زیرا رئیس عضوی از جامعه اطلاعاتی نیست این یعنی به لحاظ قانونی انتقال این شکایت به کمیته‌های اطلاعاتی کنگره الزام آور نیست.

مگوایر می‌گوید، معتقد است بازپرس کل و تمام کسانی که شکایت را به آنها داده در طول این مدت با حسن نیت عمل کرده و قصد متوقف کردن شکایت را نداشته‌اند.

در حال حاضر رئیس موقت اطلاعات ملی آمریکا به دلیل مخالفت چند هفته‌ای‌اش برای به اشتراک گذاشتن گزارش محرمانه با کنگره مورد پرسش و پاسخ قرار گرفته است.

براساس قانون فدرال، باید چنین شکایت‌ها یا گزارش‌هایی مستقیما بعد از اطلاع بازپرس کل به کنگره داده شوند اما مگوایر این گزارش را هفته‌ها معطل نگه داشته بود.

نتانیاهو: جنگ گزینه آخر ما در غزه خواهد بود
هم اکنون بخوانید

آدام شف رئیس کمیته اطلاعات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت، این شکایت نباید از کنگره سلب می‌شد زیرا از نقض‌هایی خطرناک پرده برداشته و بازپرس کل آن را فوری و معتبر یافته است.

گزارش محرمانه به این نقض‌ها اشاره می‌کند که رودی جولیانی وکیل ترامپ نقش محوری در آنها داشته و ویلیام بار دادستان کل نیز در آن دخیل بوده است.

در این راستا متن شکایت مقام اطلاعاتی آمریکا درباره تخلف دونالد ترامپ منتشر شده است و در بخشی از آن آمده که کاخ سفید به دنبال پنهان کردن جزئیات مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین بوده است.

پس از گزارش‌ها از شکایت این مقام افشاگر اطلاعاتی، متن مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین منتشر شده است.

در این مکالمه ترامپ از زلنسکی می‌خواهد تا احتمال فساد اقتصادی پسر جو بایدن را پیگیری کند. پسر بایدن برای یک شرکت انرژی در اوکراین کار می‌کرده است.

شکایت مقام اطلاعاتی این است که ترامپ در ازای این اطلاعات علیه رقیب سیاسی خود، وعده افزایش کمک نظامی به اوکراین را داده است.

در متن این شکایت آمده که کاخ سفید متن مکالمه با رئیس‌جمهوری اوکراین را در سیستم‌های کامپیوتری معمولی ضبط نکرده، بلکه آن را در سیستمی جداگانه و مربوط به اسناد محرمانه ذخیره کرده است.

این افشاگری علیه ترامپ باعث شده که دموکرات‌های کنگره آمریکا روند استیضاح رئیس‌جمهوری را به طور رسمی در مجلس نمایندگان آغاز کنند.

براساس سند اطلاعاتی درز یافته آمریکا، ترامپ تلاش کرده تا مداخله خارجی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰  را به دست آورد.

اوکراین در دو هفته گذشته بیش از ۵ هزار نفر تلفات داشته است
هم اکنون بخوانید

طبق این سند، کاخ سفید قصد داشته تا دسترسی به یادداشت‌های تماس تلفنی میان رؤسای جمهوری آمریکا و اوکراین در تاریخ ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) را محدود کند که موجب نگرانی‌هایی شده بود.

بنابر این مدارک که در تاریخ ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) نوشته شده‌اند، این افشاگر اظهار کرده است که به دلیل وظایف رسمی‌اش توسط تعداد زیادی از مسؤولان دولت آمریکا مطلع شد که رئیس‌جمهوری آمریکا از توانایی‌های مقامش برای جذب مداخله یک کشور خارجی در انتخابات ۲۰۲۰ در این کشور استفاده می‌کند.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه هرگونه بی‌نظمی پس از انتشار محتویات تماس تلفنی‌اش با ولودمیر زلنسکی را محکوم کرد. در این تماس تلفنی  ترامپ از زلنسکی می‌خواهد تا درباره حریف دموکرات خود جو بایدن تحقیقاتی را انجام دهد.

کریس استوارت، نماینده جمهوری‌خواه آمریکا روز چهارشنبه اظهار کرد که این مدارک از حالت محرمانه خارج شده‌اند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + ده =

دکمه بازگشت به بالا