پاسخ بلند بالای مصر دبه اظهارات اردوغان در سازمان ملل

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت ارم نیوز، احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را به شدت محکوم کرده و آنها را سخنانی پوچ و نادرست خواند.

احمد حافظ تاکید کرد: اردوغان به ادعاهای دروغین خود در دفاع از ارزش‌های عدالت ادامه می‌دهد و نسبت به مصر و مردم آن که برای مردم ترکیه ارزش قائل هستند، کینه و نفرت به دل گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه مصر ادعا کرد: از جمله تناقض‌های مضحک اینست که چنین ادعاهایی از سوی شخصی چون اردوغان مطرح شده است که از تروریسم در منطقه حمایت کرده و دولت او مرتکب نقض‌های آشکاری در حق مردم کشورش می‌شود.

وی در ادامه گفت: اظهارات اخیر رئیس جمهوری ترکیه علیه مصر تنها تلاشی مذبوحانه برای دور کردن نگاه‌ها از وخامت اوضاع دولت او و شکست‌های متوالی او چه در سطح حزب و چه در داخل ترکیه و چه در سطح جهانی است.

احمد حافظ افزود: حقایقی دال بر پوچ بودن اظهارات اردوغان درباره عدالت مطرح هستند و اقدامات متناقض او دیگر بر کسی پوشیده نیست. طبق برآوردها دولت اردوغان بیش از ۷۵ هزار نظامی و غیرنظامی را به اتهامات سیاسی در این کشور بازداشت کرده است و همین آمار افزایش ساخت‌ زندان‌های جدید در ترکیه را توجیه می‌کند.

این مسؤول وزارت خارجه مصر ادامه داد: علاوه بر اینها ده‌ها تن از زندانیان در ترکیه در نتیجه شرایطی مبهم و یا زیر شکنجه و یا به علت بیماری در نتیجه شرایط بد زندان‌ها جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۳۰ هزار کارمند نیز به شکل ظالمانه‌ای از مسؤولیت‌های دولتی‌شان کنار گذاشته شده‌اند. با اخراج هزاران چهره آکادمیک و حبس صدها روزنامه‌نگار و فعال حوزه رسانه، بیش از ۳۰۰۰ دانشگاه، مدرسه و موسسه آموزشی تعطیل شدند. ده‌ها هزار تن از شهروندان ترکیه نیز در نتیجه سرکوب‌ها از این کشور گریختند.

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از وضعیت زندان‌های موصل
هم اکنون بخوانید

وی در ادامه گفت: اقدامات آسیب‌رسان اردوغان که دیگر برای همه آشکار شده‌اند شامل حمایت از گروه “تروریستی” اخوان المسلمین و اعضای آن در ترکیه، حمایت سیاسی از تروریست‌ها و فراهم کردن تریبون‌های رسانه‌ای برای آنها با هدف ادامه تبلیغ تفکرات خرابکارانه‌شان در مصر و کل منطقه هستند.

احمد حافظ تاکید کرد: مصر استمرار دخالت‌های رئیس جمهوری ترکیه در امور داخلی کشورهای منطقه و به خطر انداختن ثبات داخلی آنها و نیز تلاش برای کنترل و نفوذ در آنها از طریق همکاری با کشورهای حامی تروریسم و تفکرات افراطی را محکوم می‌کند. چنین رفتاری از جانب اردوغان تنها ناشی از ناتوانی او در پنهان کردن کینه‌اش نسبت به مصر و پیشرفت مستمر آن و نیز پافشاری‌اش بر اقدامات خرابکارانه و ویرانی در منطقه است. ما اینکه اردوغان خود را مدافع آزادی و عدالت می‌داند را به شدت محکوم می‌کنیم، در واقع او تنها از تفکرات افراطی و تروریست‌هایی مشابه خودش حمایت می‌کند.

این مسؤول مصری تاکید کرد: اگر رئیس جمهوری ترکیه به دنبال برقراری عدالت است، بر این اساس جامعه جهانی باید اردوغان را بابت نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و تمامی جرائمش در حمایت از تروریسم و حمایت تسلیحاتی از آنها و اسکانشان و نیز فراهم کردن پناهگاه‌هایی امن برای آنها و نیز جرائمی که در حق مردم ترکیه و کردها مرتکب شده، محاکمه کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + دو =

دکمه بازگشت به بالا