ثبت سند املاک در تصرف شهرداری تهران

به گزارش ایسنا،‌ ذبیح‌الله خداییان معاون رئیس قوه‌قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که میزبان شهردار تهران بود، درسخنانی ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس گفت: شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک روزانه خدمات متعددی به مردم ارایه می‌دهند و ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند، بنابراین تعامل این دو دستگاه نقش موثری در تسهیل و تسریع امور، کاهش مراجعات مردمی و پیشگیری از مفاسد و تخلفات دارد.

وی افزود: علاوه بر این، هر یک از دو دستگاه دارای ظرفیتهایی‌اند که مکمل یکدیگر هستند. ممکن است بعضی از این دستگاه‌ها امکاناتی داشته باشد که دیگری ندارد به عنوان مثال اگر در قسمتی از شهر، شهرداری نقشه‌ای داشته باشد که سازمان ثبت ندارد؛ به‌جای عکسبرداری هوایی می‌توان از این نقشه استفاده کرد؛ به این طریق از موازی‌کاری و اسراف جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: نکته بعدی چالشی است که شهرداری‌ها در کل کشور و به طریق اولی شهرداری تهران نیز در حراست و حفاظت از املاک و اراضی خود دارند. بعضی از این اراضی ممکن است فاقد سند باشد یا اسنادشان موجود نباشد. در مواردی بعضی املاک با املاک دیگران تداخل دارند و حدود و ثغور آنها مشخص نیست و همین امر زمینه تعرض به اراضی و املاک شهرداری را فراهم می‌کند. همکاری بین این دو نهاد موجب جلوگیری از تعرض به املاک می‌شود؛ تداخل مرز اتفاق نمی‌افتد، اراضی فاقد سند سنددار می‌شوند و در واقع مسیر پیگیری تجاوز به این اراضی و املاک تسطیح می‌شود.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و سازمان ثبت اسناد منعقد شود تا در آن بسیاری از مشکلات با پیگیری دو مجموعه برطرف شوذ. اینجا مقرر شده که شهرداری مختصات UTM اراضی و املاکش را در اختیار سازمان ثبت قرار دهد تا نسبت به جانمایی و تثبیتشان در سامانه کاداستر و صدور سند کاداستری اقدام کنیم. همچنین اطلاعاتی که درمورد املاک تحت مالکیت و تولیت شهرداری وجود دارد در اختیار سازمان گذاشته می‌شود و سازمان درمورد تثبیت و جانمایی آنها نیز اقدام می‌کند. این اراضی می‌تواند ساختمان‌ها و فضاهای سبز و اراضی و املاک باشد.

مرگ ۱۵ نفر در مراکز بازپروری معتادان ازشیوع کرونا
هم اکنون بخوانید

خداییان گفت: همچنین در این تفاهم‌نامه مقرر شده که ارتباط الکترونیکی بین دفاتر اسناد رسمی و واحد‌های ثبتی در شهر تهران برقرار شود تا استعلامات لازم برای شهرداری از ثبت و بالعکس، در سریع‌ترین حالت انجام و و عوارض به صورت آنی واریز شوند. در ادامه امکانی نیز فراهم شده که شهرداری بتواند نسبت به تصدیق اصالت اسناد اقدام کند و این امر باعث می‌شود از بسیاری از مشکلات جلوگیری شود؛ ممکن است شهرداری تصمیم داشته باشد در محدوده طرح توسعه ملکی را به صورت تصرف کند و اطلاعات کافی درمورد آن نداشته باشد؛ زمینه‌ای فراهم شده که اگر شهرداری قصد تملک قانونی اراضی داشته باشد سازمان ثبت همکاری لازم را انجام می‌دهد و اطلاعات لازم و جزییات دراختیار شهرداری قرار گیرد تا حقی از افراد حقیقی و حقوقی تضییع نشود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: نهایتا کارگروهی متشکل از همکاران دو سازمان نیز تشکیل می‌شود تا نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه را بر عهده داشته باشند. لازم میدانم از همکاری خوب دکتر حناچی شهردار تهران تشکر کنم؛ امیدوارم این تفاهم‌نامه فتح بابی برای گسترش همکاری‌ها باشد.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این جلسه ضمن تبریک هفته دفاع مقدس گفت: این هفته یادآور رشادت‌ها و ایثار مردم است و به همین خاطر است که آن را گرامی می‌داریم.

وی تأکید کرد: طی امروز اقدام بسیار مهمی در سطح تهران صورت می‌گیرد؛ دو دستگاه با نقش زیربنایی اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. هدف از این اقدام در درجه اول این است که ما به‌عنوان یکی از بزرگترین ملاکان شهر و دستگاهی که خدمات گسترده به مردم می‌دهد، بتوانیم اطلاعات خود را به‌روز نگه‌داریم.

اثرگذاری محدودیت‌های کرونایی تا ۲ هفته دیگر/لزوم افزایش تست‌ها و پیگیری موارد مثبت
هم اکنون بخوانید

شهردار تهران افزود: مستحضرید که ممکن است همه املاک دارای سند نباشند و این فقدان سند، تبعات جدی به‌دنبال دارد. با این توافق در درجه اول تمامی املاکی که در تصرف شهرداری تهران هستند، ثبت خواهند شد تا معاملات دیگری بر روی آن‌ها صورت نگیرد چرا که این مشکل، بسیار تبعات بزرگی داشت و دردسرساز بود؛ از جمله این‌که اسناد متعدد و ادعاهای زیادی در زمینه مسکن داریم که اصالتشان به راحتی قابل تایید نیست؛ به‌عنوان مثال یک نفر تلاش داشت تا ثابت کند که مالک فرودگاه مهرآباد است؛ با توسعه این سیستم، از این دست اتفاقات جلوگیری می‌شود.

حناچی گفت: با این اقدام، اراضی مرتبط با ماده ١٠١ شهرداری تهران را نیز در سیستم ثبت می‌کنیم. و میان دستگاه‌های مرجع در حوزه (شهرداری، سازمان نظام مهندسی و سازمان ثبت اسناد و املاک)، حداکثر انطباق وجود خواهد داشت. از طرف دیگر الکترونیکی شدن اسناد نیز به ارایه اطلاعات و خدمت‌رسانی به مردم نیز کمک شایانی می‌کند.

وی ادامه داد: تردید ندارم که اجرای این توافقنامه مردم را بیشتر از سازمان‌های دخیل منتفع می‌کند. همچنین این تفاهم‌نامه می‌تواند به تسهیل و تسریع اجرای طرح‌ها و ستاره‌دار کردن املاک نیز منجر شود. سرویس و خدمات الکترونیکی استعلام‌ها و پرداخت نیز رضایت مردم را به دنبال دارد.

حناچی گفت: شهرداری تهران به عنوان قدیمی‌ترین دستگاهی که سیستم جی‌آی‌اس را اجرا کرده، با تبادل اطلاعات از سازمان ثبت می‌تواند خدمات بهتری را ارائه کند و این درمورد سازمان ثبت هم صادق خواهد بود.

براساس گزارش شهرنوشت، شهردار تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم مردم از مواهب این همکاری بهره بیشتری ببرند. در ضمن امیدوارم باقی دستگاه‌هاب تولیدکننده دیتا بر پایه جی‌آی‌اس نیز به این مسیر بپیوندند تا دسترسی به اطلاعات برای همه آسان‌تر شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هجده =

دکمه بازگشت به بالا