حفظ آمادگی ارتش کویت و بازدید وزیر دفاع کویت از عملیات نیروهای هوایی این کشور

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القبس کویت، ناصر الصباح، وزیر دفاع کویت از مرکز عملیات نیروی هوایی و سلاح دفاع هوایی بازدید و از تمامی اقدامات ریاست ستاد ارتش اطمینان یافت.

قبل از این کارخانه تولید آرد کویت از میزان ذخیره استراتژیک مواد غذایی خبر داد. این کارخانه اعلام کرده که آماده مقابله با هرگونه پیامد اوضاع منطقه است و ذخیره استراتژیکی بین چهار تا هشت ماه دارد.

مطلق الزاید، رئیس اجرایی این کارخانه اعلام کرد که کویت به مواد غذایی و امنیت خود اهمیت زیادی می‌دهد و شهروندان از این نظر باید مطمئن باشند.

وی گفت که تمام نانوایی‌ها و شرکت‌ها آماده برآورده کردن خواسته‌های مردم هستند و این شرکت طرحی را در این زمینه‌ در نظر دارد.

این تحولات در سایه وضعیت امنیتی اخیر منطقه به دنبال حمله پهپادی به شرکت آرامکو صورت گرفته است.

همچنان سؤالاتی درباره نقض حریم هوایی کویت توسط یک پهپاد ناشناس و آماده‌باش بی‌سابقه دستگاه‌های امنیتی کویت وجود دارند. محافل کویت درباره تفسیر وضعیت آماده‌باش دو نظر دارند:

اول اینکه خطر امنیتی که متوجه کویت است با توجه به روابط خوب میان کویت و ایران خطری از جانب ایران نیست بلکه خطری از سوی برادران در شورای همکاری خلیج فارس است که همچنان از رهبری کویت به خاطر موضعش درباره قطر انتقادات شدیدی دارند. برخی از این کشورها تهدید کرده‌اند که کویت را هم مثل قطر تحریم کنند. حتی برخی از آن‌ها بعد از حملات پهپادی انصارالله به آرامکو کویت را به تسهیل عبور پهپادها و اطلاعش از عبور این پهپادها متهم کردند.

نظر دوم کاملا با نظر اول مغایرت دارد و بر این مساله مبتنی است که در صورت وقوع جنگ میان ایران و آمریکا کویت نمی‌تواند به بی‌طرفی ادامه داده یا موضع نزدیک به ایران داشته باشد بلکه مجبور است موضعی نزدیک‌تر به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ کند به ویژه اینکه ایران به هدف قرار دادن ارتش آمریکا و پایگاه‌هایش در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تهدید می‌کند و کویت استثنا نخواهد بود و باید نیروهای خود را در وضعیت آماده‌باش قرار دهد.

مذاکرات آنکارا و واشنگتن درباره جنگنده‌های اف-۱۶ به نقطه مثبت رسیده است
هم اکنون بخوانید

محمد الدلال، نماینده کویتی نیز سؤالاتی را از وزرای دفاع و کشور درباره نقض حریم هوایی کویت مطرح و تأکید کرد که دولت کویت خواهان اتخاذ تدابیری برای حمایت از حریم هوایی، دریایی و زمینی و فراهم کردن امنیت داخلی است.

مساله جالب توجه درباره این پهپاد این است که در زمانی صورت گرفته که صباح الاحمد، امیر کویت به نیروهای امنیتی و ارتش به خاطر احتمال برخورد نظامی میان آمریکا و ایران دستور آماده‌باش داده بود. نقض حریم هوایی کویت توسط این پهپاد همزمان با حمله پهپادی به تأسیسات آرامکو صورت گرفت.

طرف‌های امنیتی در کویت به تحقیقات خود درباره نقض حریم هوایی کشورشان توسط این پهپاد در سایه نبود امیر کویت در کشور ادامه می‌دهند.

تحقیقات باید به این سؤالات پاسخ دهند که مهم‌ترین آن‌ها توانایی این پهپاد برای به پرواز درآمدن راحت در حریم هوایی کویت و طرف مسؤول آن است و اینکه آیا این پهپاد می‌توانست عملیاتی را در داخل خاک کویت انجام دهد و چه ارتباطی با حمله آرامکو داشت و آیا با اطلاع برخی طرف‌های کویتی وارد حریم هوایی شده است یا خیر؟

نبود امیر کویت در کشور نیز تردید و سؤالاتی را درباره ولیعهدی و اسامی که بر این کشور حکمرانی خواهند کرد، ایجاد کرده است. هرچند که نواف الاحمد درحال حاضر ولیعهد است و احتمالا بدون هیچ‌گونه نزاعی بر تخت تکیه بزند و در این زمان حساس که کویت موضعی بی‌طرفانه را نسبت به بحران‌های منطقه اتخاذ کرده و با عادی‌سازی روابط مخالف است دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند و با موضع کویت مخالفند.

بایدن: آمریکا به ناتو بازگشته است /نباید به ذهنیت جنگ سرد بازگردیم
هم اکنون بخوانید

صباح الاحمد ۹۰ ساله شایعاتی درباره وضعیت جسمانی‌اش منتشر شده و اخیرا در فایل ویدیویی در روزنامه الجریده دیده شد که اولین حضور علنی او بعد از وخامت وضعیت جسمانی‌اش در آمریکا بود. خبرگزاری رسمی کویت (کونا) اعلام کرد که وضعیت جسمانی امیر کویت خوب است پیش از این شایعاتی مبنی بر مرگ امیر کویت منتشر شده بود.

با این حال نگرانی برخی نسبت به وضعیت داخلی کویت از بین نرفته است چراکه صباح الاحمد ۹۰ سال دارد و همگی به آینده کویت بعد از او می‌نگرند با اینکه نواف الاحمد، برادر ناتنی امیر کویت پست ولیعهدی را در دست دارد اما در محافل کویت صحبت از اسامی کسانی است که بیشترین شانس را برای در دست گرفتن قدرت دارند که عبارتند از: ناصر صباح الاحمد، پسر امیر کویت که وزیر دفاع و صاحب دیدگاه ۲۰۳۵ کویت است. برخی فعالان از او به خاطر کوتاهی‌اش در زمینه دیدگاه اقتصادی‌اش انتقاد می‌کنند.

ناصر محمد الصباح نخست‌وزیر سابق شخصیت با نفوذی بوده و در محافل سیاسی  دارای اعتبار است. مخالفان قبلا توانستند او را از پستش برکنار کنند. او یک نامزد قوی است و بسیاری از قبایل بزرگ از او حمایت می‌کنند.

مشعل الاحمد الصباح که از پشت پرده کشور را اداره می‌کند و یکی از مهم‌ترین ستون‌های آن است. او معاون رئیس گارد ملی است که پست وزارتی نداشته است. گفته می‌شود او قادر است که تغییرات سرنوشت‌ساز در ساختار حکومت ایجاد و امنیت را در کویت حفظ کند.

مرزوق الغانم، رئیس پارلمان کویت شایعات درباره وضعیت جسمانی صباح الاحمد را رد کرده و گفته که به زودی در سلامت کامل به کشور بازمی‌گردد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 8 =

دکمه بازگشت به بالا