نشانه‌هایی از تغییر در پوشش زنان عربستانی

به گزارش ایسنا، روزنامه “مترو” چاپ انگلیس در گزارشی نوشت، تعداد اندکی از زنان عربستانی به تازگی تصمیم خطرناکی گرفته، “چادر عربی” را کنار گذاشته و در راستای حرکت به سوی آزادی‌های اجتماعی از پوشیدن آن خودداری می‌کنند. این در حالیست که این پوشش بلند، گشاد و مشکی رنگ، پوشش سنتی زنان در کشور محافظه‌کار عربستان بوده و نماد دین‌داری و تقوا تلقی می‌شود.

مترو همچنین نوشته است: با وجود اینکه نشانه‌هایی از تغییری آرام و تدریجی در داخل جامعه عربستان مشاهده می‌شود اما این زنان از سوی موسسات محافظه‌کار دینی این کشور مورد حمله قرار می‌گیرند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سال گذشته میلادی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.بی.اس آمریکا گفته بود که این پوشش اجباری نیست و احتمالا از محدودیت‌های آن کاسته می‌شود اما پس از آن مصاحبه دستوری در این زمینه صادر نشد و تنها تعدادی از زنان پوشیدن چادر عربی را کنار گذاشتند و یا اینکه آن را با پوشش‌های رنگی جایگزین کردند.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت، مشاعل الجلود (۳۳ ساله) پوشیدن چادر عربی را کنار گذاشته و عکسی از او منتشر شده که با کفش‌های پاشنه بلند و پیراهنی به رنگ نارنجی تیره و یک شلوار گشاد در حال قدم زدن در مرکز ریاض است. اما مراکز خرید ریاض که نمی‌توانند به کسانی که اخلاق عمومی را رعایت نمی‌کنند، اجازه ورود بدهند، مانع از ورود او شدند.

طبق گزارش یاد شده، الجلود ماه ژوئیه ویدئویی را در توییتر درباره این مساله منتشر کرد که از سوی یکی از شاهزادگان مورد انتقاد قرار گرفت و این شاهزاده خواستار مجازات او شد و گفت: الجلود می‌خواهد با اعلام تصمیمش برای کنار گذاشتن چادر عربی جلب توجه کند.

اخراج بیش از ۵ هزار پناهجو از آلمان
هم اکنون بخوانید

با این حال الجلود همچنان پوشش سر خود را در محل کار حفظ کرده است اما موضعگیریش دیگر زنان را تشویق می‌کند به او ملحق شوند، از جمله مناهل العتیبی (۲۵ ساله) که در این رابطه می‌گوید: از چهار ماه قبل در ریاض بدون پوشش چادر عربی ظاهر می‌شوم.

به نوشته روزنامه مترو چادر عربی از هزاران سال قبل وجود داشته است اما در دهه‌های اخیر حتی برای زنان غیرمسلمان در عربستان اجباری شده است.

این روزنامه افزود، بن سلمان تلاش می‌کند چهره عربستان را تغییر دهد، او به زنان اجازه حضور در کنسرت‌های موسیقی را داده و سازمان سرگرمی این کشور نیز اخیرا از تعدادی از ستارگان موسیقی جهان که با لباس‌های زننده‌ شناخته می‌شوند، برای برگزاری کنسرت در این کشور دعوت کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا