عاشورا جنگ بین دو اسلام است/ ما نیازمند منطقی هستیم که از عثمانی‌ها حسینی بسازد/ اگر مدرسه عاشورا نبود سوریه پیروز، عراق مقاوم، بحرین ایستاده و یمن افتخارآفرین تولد نمی یافت


عاشورا جنگ بین دو اسلام است/ ما نیازمند منطقی هستیم که از عثمانی‌ها حسینی بسازد/ اگر مدرسه عاشورا نبود سوریه پیروز، عراق مقاوم، بحرین ایستاده و یمن افتخارآفرین تولد نمی یافت

امام جمعه موقت تهران گفت: تردید نکنید اگر مدرسه عاشورا نبود انقلاب اسلامی تولد نمی‌یافت و از گردنه سخت دفاع مقدس با قدرت عبور نمی‌کردیم و اگر مدرسه عاشورا نبود سوریه پیروز، عراق مقاوم، بحرین ایستاده و یمن افتخارآفرین تولد نمی‌‌یافت.

به گزارش پایگاه خبری سیاسی اعتماد نو به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه عبادی نمازجمعه این هفته تهران ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سالار شهدا امام حسین(ع) و خاندان و اصحاب آن حضرت گفت: چهل سال است انقلاب اسلامی با کشتی عاشورا فتوحات ماندگاری را به دست آورده است. این منظومه فکری با تمام ارزش‌ها یک جریان عظیم و قدرتمند سیاسی و اجتماعی است که با مرواریدهای غلتان اشک جرعه‌جرعه معرفت، بصیرت، شجاعت و معنویت را در کام جان و روان انسان می‌ریزد و مهمترین منبع حیات امت اسلامی در طول تاریخ بوده و خواهد بود.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: منظومه فکری که هم راه را می‌نمایاند و هم بستر حرکت پر شتاب انسان و جامعه را انتخاب و مخاطب خود را تربیت و به مقصد می‌رساند. عاشورا جنگ بین دو اسلام یعنی اسلام یزیدی و اسلام ناب محمدی و انقلابی است. تردید نکنید اگر مدرسه عاشورا نبود انقلاب اسلامی تولد نمی‌یافت و از گردنه سخت دفاع مقدس با قدرت عبور نمی‌کردیم و اگر مدرسه عاشورا نبود سوریه پیروز، عراق مقاوم، بحرین ایستاده و یمن افتخارآفرین تولد نمی یافت.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: عاشورا بزرگترین پیروزی تاریخ اسلام است. توماس کارلای می‌نویسد حسین و یارانش ثابت کردند که توفیق عددی برای جایی که جایی حق و باطل روبرو می‌شوند اهمیتی ندارد و پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت باعث شگفتی من است. پیروز صحنه عاشورا حسین‌بن‌علی(ع) است، نه از دیدگاه ما بلکه از دیدگاه صاحب‌نظران غربی که شرق را مورد تحلیل قرار داده‌اند. تمدن اسلامی که رهبر معظم انقلاب جوانان را به آراستگی اخلاقی و رفتاری برای فراهم آمدن زمینه ظهور گام دوم این انقلاب دعوت کرده‌اند بدون تردید جان مایه خود را از عاشورای حسینی گرفته است. در عاشورا نظم نوین جهانی تبلور یافته است.

این نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: عاشورا تبلور انسان، جامعه و حاکمیت در تراز اسلام است و ما تفکر عاشورا را در بستر خلق انسان در تراز دین و شکل گیری نظام اسلامی مبتنی بر قرآن می‌یابیم. موضوع عاشورا تربیت انسان است. با تربیت انسان جامعه انسانی ساخته می‌شود. ماربین محقق آلمانی می‌گوید موضوعی که نمی‌توان نادیده گرفت آن است که حسین(ع) اولین شخص سیاستمداری است که تا امروز احدی سیاستی به موثر سیاست او اتخاذ نکرده است. این سرباز رشید اسلام به مردم نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگری پایدار نیست. شما فکر می‌کنید اگر این مدرسه نبود یمن قهرمان می‌توانست ۵ سال در محاصره همه قدرت‌های استکباری مقاومت کند و هرروز برگ زرینی خلق کند؟

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بنای ستم در برابر حقیقت پر کاه است. آمریکا و استکبار جهانی و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای او بدانند نگاه امت به پا خواسته در سراسر امت اسلام به قدرت استکباری جهان، نگاه حسین‌بن‌علی(ع)‌است. حسین(ع) با قربانی کردن عزیزترین افراد خود به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلندآوازه ساخت. این مورخ می‌گوید اگر چنین حادثه‌ای پیش نیامده بود ممکن بود یکباره اسلام و اسلامیان محو شوند. یک نویسنده فرانسوی می‌گوید با عزاداری برای حسین(ع)‌ سوگواران می‌دانند که پستی و زیردستی و استعمار و استثمار را نباید قبول کرد. این سیاه پوشان که عظمت عاشورا را در سوگواری‌ها فریاد کردند منطق عاشورا را فریاد کردند.

تسلیت ظریف به سید حسن نصرالله
هم اکنون بخوانید

ابوترابی‌فرد در خطبه سیاسی نمازجمعه این هفته تهران گفت: در خطبه دوم اولا یاد نخستین امام جمعه مجاهد و زاهد و هوشمند ایران اسلامی حضرت آیت‌الله طالقانی را گرامی می‌داریم و از دستگاه قضایی کشور تشکر دارم که با تکریم خانواده آسیب‌دیده در حادثه اخیر فصل جدیدی در حل معضلات اجتماعی گشودند. امیدوارم که با اتخاذ روش‌های مناسب در جهت حل چالش‌ها گام برداریم که سید آزادگان در دوران اسارت طولانی خود با الهام از این روش‌های تربیتی بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند. از اقدامات اخیر دستگاه قضایی در برخورد با فساد تشکر دارم.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: می‌خواستم باتوجه به گام سوم که در راستای دفاع از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برداشته شده است مسائل هسته‌ای را در حوصله وقت اشاره کنم اما باتوجه به اینکه بحثم در خطبه نخست به پایان نرسید در این خطبه به نگاه تربیتی عاشورا که در چهره سه شخصیت برجسته عاشورایی تبلور یافته یعنی حضرت قمر بی هاشم به عنوان نماد خاندان پیامبر اکرم، زهیربن قین و زینب کبری به عنوان یک بانوی نمادین در مدرسه عاشورا اشاره کنم.

نایب رئیس اول مجلس نهم ادامه داد: عاشورا را این انسان‌ها ساخته‌اند. این انسان‌هایی که تربیت یافته مدرسه قرآن هستند. پیام عاشورا برای جامعه انسانی خلق چنین انسان‌هایی است. وجود مبارک امام ششم(ع) در معرف این شخصیت به دو ویژگی اشاره می‌کنند؛ قوه بصیرت که یعنی استحکام رای و اصالت اندیشه. جامعه بشری باید نافذالبصیره باشد، ملت عزیز باید اینگونه باشند و اگر این بصیرت نبود پیروزی‌های بزرگ در دستان شما نبود و اگر این بصیرت ارتقا یابد چالش‌های مدیریتی و اقتصادی که با ان روبرو هستیم رخت بر خواهد بست.

رئیس پیشین نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران افزود: شهید حججی‌ها و مدافعان حرم و زنان و مردان ایستاده در این تحریم سخت اقتصادی تنها علامتی که به استکبار جهانی دادند علامت ایستادگی بود و دشمن را در موضع یاس قرار داد، نماد این اندیشه هستند اما بصیرت و ایمان مرز نمی‌شناسد و ما باید در مرز ایمان و بصیرت حرکت کنیم. ثمره این تفکر و اندیشه در رفتار او تجلی یافت و از او یک انسان مجاهد ساخت. مجاهدت آنگاه تفسیر می‌شود که در رکاب رهبر و امام صالح تحقق یابد و این مجاهدت می‌تواند افتخار آفرین باشد. این قدرت می‌آفریند و این اندیشه است که خلق عزت می‌کند.

ظریف: یکی از راهکارها برای حل موانع بانکی در عرصه تجارت خارجی، استفاده از ارز ملی است
هم اکنون بخوانید

وی یادآور شد: اگر عنصر امات و امت وفادار نبود جبهه مقاومت اسلامی شکل نمی‌گرفت. این قله را ببینید و خود را به او نزدیک کنید.  زهیر تا دیروز با حسین‌بن‌علی (ع) و با امام علی(ع) فاصله داشت اما منطق عاشورا زهیر را می‌سازد. ما نیازمند منطقی هستیم که از عثمانی‌ها حسینی بسازد و ما نباید در مسیر طرد حرکت کنیم؛ مسیر ما باید مسیر جذب باشد. این همان است که آقای پناهیان اشاره داشتند جامعه دو قطبی نمی‌تواند اقتدار خلق کند و همه باید در کنار رهبر مقتدر بایستیم. دست کسانی که فاصله دارند را بفشاریم و آن‌ها را به قله نزدیک کنیم. آیت‌الله بهجت در قله تقوا می‌گفت به من نگاه کنید و آنچه من می‌کنم شما ننمایید. بهجت از عمل خود راضی نیست از او سبقت بگیرید. اگر خود را شاخص دیدید نمیتوانید به عنوان یک عامل در تقریب دل‌ها قدم بردارید.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران گفت: وقتی دعوت امام حسین(ع)‌ ابلاغ می‌شود سکوت خیمه را فرا می‌گیرد. ای بانوی آراسته به عقلانیت و مادران این شهدای زنده تاریخ از شما درس آموختند. گفت زهیر فرزند پیامبر تو را دعوت کرده درنگ می‌کنی؟ محضر آقا شرف‌یاب شد اما حسینی که عاشورا را ساخته زهیر را تربیت می‌کند. زهیر با چهره نگران وارد خیمه امام شد اما با چهره درخشان و با قلبی نورانی به محبت حسین(ع) خیمه را ترک کرد. عاشورا یعنی عاشوراییان انسان تربیت کنید و آن هم با منطق حسینی انسان ساز باشید. با سخن و قول نیکو و با کلام آراسته به ادب انسان ساز باشید، حتی با فرعون که دستش به خون طفلان شیرخوار است.

وی ادامه داد: مخاطب همه ما هستیم اما مخاطب ویژه حر است که به جبهه حق برگردد. این منطق حسین(ع) است که حر می‌سازد و عده‌ای از یاران حر به جبهه اباعبدالله حسین(ع) بازگشتند. باید حق و باطل را شناخت. مدیران و جوانان باید حق را شناخت و کنار حق ایستاد. یزید شناس باشید مردم کوفه، یزیدشناس باشید ملت‌های مسلمان، یزید زمان استکبار است هرچند که این قدرت رنگ باخته است. چه کسی در یمن فساد می‌کند؟ بن‌سلمان؟ او که هویت ندارد او حتی نقش عروسک را هم ندارد. این کار جبهه استکبار است. 

وی افزود: متوجه قلب فساد باشید؛ مخاطب یزید است. اما زهیر چه می‌گوید؛ زهیری که دیروز فاصله داشت چند روز در این مدرسه بوده است؟ ما به این انقلاب نیازمندیم. قسم خورد یا اباعبدالله اگر ما همیشه در دنیا و لذات آن باقی باشیم و ابدی بودیم جدایی از دنیا را به خاطر یاری تو برمی‌گزیدیم. سلام بر زهیر!

ابوترابی‌فرد گفت: مجاهدت حضرت زینب(س) ترک نمی‌شود. بانوان عاشورایی، دغدغه ما باید این باشد که در این مساله کذایی زنان ما بیایند یا نیایند؟ این بانو است که مقابل یزید می‌ایستد، نه بی‌حیایی و آلودگی به گناه! زینب کبری(س) محصول مدرسه طهارت است. تاریخ خواهد دانست که حادثه انقلابی مولد کربلا این منظومه فرهنگی منظومه پیروز تاریخ است. مدرسه عاشورا مدرسه تربیت چنین انسان‌هایی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا