انگلیس در ائتلاف دریایی اروپا در خلیج فارس سنگ انداخت

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، برخی مقامات اعلام کرده‌اند که پیوستن انگلیس به ائتلاف دریایی آمریکا باعث شده تا اعتماد نو به نقل از برنامه اروپا برای اعزام نیرو در جهت حفاظت از امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس به تاخیر بیفتد.

منابع مطلع از مذاکرات میان اعضای اتحادیه اروپا اظهار کردند که پیوستن غیرمنتظره انگلیس به ائتلاف دریایی آمریکا، تمام تلاش‌های این اتحادیه را بی‌نتیجه کرده است.

یک منبع ارشد اتحادیه اروپا گفت: خیلی از ما می‌خواستیم این ائتلاف کاملا اروپایی را با حضور انگلیس ایجاد کنیم تا از کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران جلوگیری کنیم اما حالا اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایمان به دلیل طرفداری انگلیس از آمریکا متوقف شده است.

یک منبع در وزارت دفاع فرانسه در خصوص ائتلاف اروپا گفت: این ائتلاف قرار است با حضور کشورهای اروپایی تشکیل شود که به ماموریت اروپا علاقه‌مندند. ما نمی‌خواهیم این حس را القاء کنیم که قرار است ائتلافی ضدایرانی بسازیم.

به گزارش ایسنا، به دنبال تنش‌های اخیر ایجاد شده در منطقه خلیج فارس، آمریکا مدتی است با ادعای حفاظت از کشتیرانی آزاد در تنگه هرمز قصد دارد ائتلافی جهانی تشکیل دهد و تا کنون از کشورهای متعددی برای پیوستن به این ائتلاف در خواست کرده است.

 سه کشور انگلیس، استرالیا و بحرین تا به حال به ائتلاف آمریکایی خلیج فارس پیوسته‌اند.

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به افزایش حضور نظامی کشورهای دیگر در خلیج فارس به بهانه تامین امنیت آن گفته بود: ما ۱۵۰۰ مایل مرز در خلیج فارس داریم. به همین دلیل است که به آن خلیج فارس می‌گویند، خلیج مکزیک نیست و در مجاورت ما است. ما بزرگ‌ترین قدرت خلیج فارس و تنگه هرمز هستیم و تأمین امنیت و آزادی کشتیرانی جزئی از منافع مهم ما در زمینه امنیت ملی است. هیچ کس نمی‌تواند بدون ایران در این آب‌ها امنیت را تأمین کند.

۱۳ آبان یادآور حماسه‌های مختلف فرزندان این مرز و بوم در تقویم زرین افتخارات کشور است
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا