ورود دیرهنگام رسانه‌های رسمی در موضوعات مهم هزینه‌زا است

به گزارش ایسنا، دکتر اکبر نصرالهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد مرکز گفت: رسانه‌ها نباید وقایع منفی‌ را بزرگ و اخبار مثبت را کوچک‌نمایی کنند و یا راهبردهای سکوت و انکار را اتخاذ کنند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری، با انتقاد از غفلت رسانه‌ها از اصل بالانس و توازن در ارزش‌های خبری و پرداخت اخبار مناطق و موضوعات مختلف گفت: تحقیقات نشان می‌دهد  رسانه‌ها متأثر از نظریه مرکز و پیرامون و رویه نادرست رسانه‌های سراسری، خبرهای شهرستان‌ها و روستاهای مختلف را با وجود دارا بودن ارزش‌های خبری پوشش مناسب نمی‌دهند.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با تشریح تاکتیک هزینه از سرمایه گفت: همان‌طور که منافع ملی باید در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد، در شهرستان‌ها هم‌ ضرورت دارد منافع شهرستان بیش از منافع بخشی، سیاسی و جناحی مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد اما متاسفانه بررسی‌ها نشان می دهد تنش‌های سیاسی بعضاً خودساخته در رسانه‌های شهرستان‌ها بر اصول حرفه‌ای و منافع مردم غلبه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: کار مسئولانه و صادقانه و انعکاس مشکلات مردم در کنار انتشار  خدمات مسئولان و ارائه راه حل ها  برای امیدزایی و اعتمادافزایی باید در اولویت کار رسانه‌ها باشد.

او در تشریح تاریخچه و اهمیت تاکتیک‌های خبری گفت: تاکتیک های خبری سابقه‌ای  به قدمت رسانه‌ها و تاریخ زندگی اجتماعی دارند اما با افزایش سواد رسانه‌ای مردم، تنگ‌تر شدن حلقه رقابت بین رسانه‌ها و گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی، متنوع، پیچیده و دسخوش تغییر شده‌اند.

نصرالهی افزود: با توجه به تاریخچه و امکانات رسانه‌های غربی و حمایت آشکار و پنهان برخی کنشگران سیاسی از رسانه‌های معاند، آموزش تاکتیک‌های رسانه‌ای به مردم ضروری است و آن‌ها  را در مقابل عملکرد مغرضانه رسانه‌های غربی و  شبکه‌های اجتماعی غیرمسئول واکسینه می‌کند.

چهارمین شب از "هفت شب برخوان سعدی"
هم اکنون بخوانید

به گفته او، غفلت رسانه‌ها و مسئولان از استفاده مناسب از اصول و تاکتیک‌های رسانه‌ای و اقدام‌ به موقع و هم‌افزا و توجه ناکافی در بالا بردن سواد رسانه‌ای مردم، انحراف افکار عمومی را در موضوعات مختلف موجب شده است؛ به گونه‌ای که در بسیاری از موضوعات راهبردی، رسانه‌های ملی و محلی در زمین رسانه‌های غیرمسئول و معاند بازی می‌کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به ماجرای اخیر در مورد «دختر آبی» اشاره کرد و افزود: ماجرای مربوط به دختر آبی مسأله‌ای نیست که رسانه‌های رسمی آن را شکل داده باشند بلکه مشخص است که اتاق فکری پشت این مسأله بوده و با  تاکتیک‌های  رسانه‌ای، جریان‌سازی شده است.

وی گفت: ورود دیرهنگام رسانه‌های ملی از جمله صدا و سیما در موضوعاتی مثل دختر آبی برای کشور هزینه‌زا شده است.

این استاد دانشگاه مهم‌ترین سرمایه هر رسانه‌ای را اعتماد مردم به آن رسانه دانست و تأکید کرد: رسانه‌ها باید مراقبت کنند تا اعتماد را از دست ندهند و سرمایه خود یعنی اعتماد مردم را در مواقع لزوم و استثنایی، به نفع منافع و امنیت ملی و روحی مردم هزینه کنند.

نصراللهی با اشاره به تغییر آرایش رسانه‌ای و تنگ‌تر شدن عرصه رقابت بین رسانه‌ها به ضرورت اتخاذ تاکتیک شروع قبل از دیگران پرداخت و تصریح کرد: اذهان مردم مثل لوح سفید است و ورود دیرهنگام رسانه‌ها به موضوعات مهم موجب می‌شود رسانه‌های رقیب و غیرمسئول افکار عمومی را شکل دهند.
 
وی افزود: آرایش رسانه‌ای مردم تغییر کرده است؛ مردم هیچ تعهدی به رسانه خاصی نداده‌اند تا آنها را ببینند و بخوانند و بشنوند. هیچ دستگاه و  رسانه‌ای نمی‌تواند خبرها را حبس کند بنابراین شروع به‌موقع و قبل از دیگران از تاکتیک های مهم اعتمادزا و مخاطب‌افزا  است

«گنگ خوابدیده» گزارشی از یک سوء تفاهم دویست‌ساله
هم اکنون بخوانید

او در پایان تأکید کرد: خبرها باید مردم‌محور باشد نه مسئول‌ و شهرت محور؛ اگر موضوعات خبری رسانه‌ها  از  بین مردم انتخاب شود، مردم به آن توجه و به رسانه نشردهنده اعتماد می‌کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − شش =

دکمه بازگشت به بالا