آغاز حرکت یکی از بزرگترین کاروان‌های نمایشی-آیینی جهان اسلام

سرپرست کاروان عاشورای خمینی شهر در گفت و گو با پایگاه خبری ایسنا در خمینی شهر در مورد این حرکت نمادین، گفت: این کاروان در ابتدا با حضور یکهزار نفر کار خود را آغاز کرد، اما امروز در خمینی شهر با حضور بیش ۳۵۰۰ نفر به یکی از اشکال عزاداری تبدیل شده و البته شهرتی کشوری نیز یافته است.

مهدی پیمانی این کاروان را اولین و بزرگترین کاروان نمایشی-آیینی جهان اسلام دانست و گفت: این کاروان عظیم در سال ۱۳۷۰ به ثبت رسیده و به صورت قانونی فعالیت خود را ادامه داده است، اما بعد از ۲۸ سال هنوز به عنوان یک مراسم آئینی در فهرست آثار ناملموس یونسکو به ثبت نرسیده است.

وی گفت: این نمایش آیینی- مذهبی در برگیرنده مجموعه ای از کاروان ها و نمادهای مختلف شامل کاروان امام حسین (ع)، یاران و اهل بیت ایشان، پیامبران الهی از آدم تا خاتم، فرشتگان، لشکریان ابن سعد و شمر و یزید، شخصیت های حاضر در قیام عاشورا و پس از آن است که  به طور همزمان در این کاروان حاضر می شوند و مردم زیادی از سراسر کشور و حتی گردشگران و مستندسازان خارجی را به تماشای خود می کشاند.

پیمانی ویژگی منحصر به فرد این کاروان را استفاده نکردن از وسایل مصنوعی و تجهیزات گریم عنوان و اظهار کرد: از جمله ویژگی های منحصر به فرد این کاروان، استفاده نکردن از وسائل مصنوعی و تجهیزات گریم و آرایشی و چهره‌ پردازی شخصیت های کاروان است.

وی افزود: شخصیت های اصلی کاروان هشتم محرم در طول سال، چهره های خود را برای نقشی که در این کاروان به آن ها نیاز است حفظ می کنند.

شروعِ قیمت تورهای جام جهانی قطر از ۲۰۰ میلیون تومان/ اقامت در امارات برای دیدن بازی‌های ایران از ۷ تا ۱۲ هزار دلار آب می‌خورد
هم اکنون بخوانید

مبتکر و سرپرست کاروان عاشورای خمینی شهر گفت: دستگاه‌ها و گروه هایی که در کاروان نمادین ورود به کربلا را در خمینی شهر اجرا می‌کنند به ۲۴ دسته و شبهه لشکر رسیده و در بعضی از سال ها تا حدود ۶۰۰۰  نفر هم لباس پوشیده و نقشی را اجرا کرده اند که موزیک هر گروه و دسته و لشکری بسته به شخصیت گروه انتخاب می شود.
 
وی در مورد نقش موسیقی در این اعتماد نو به نقل از برنامه، گفت: با توجه به اینکه شخصیت ها هیچ کلامی ندارند با صدای موزیک احساس آن گروه هنری به بیننده القا می شود و برای مثال گروه شمر که در شب نهم وارد می شود، آرامش ندارد و خشمگین است که برای نشان دادن به بیننده با صدای بلندتر و ترسناک تر موزیک متن اجرا می شود.

به گزارش ایسنا، کاروان هشتم محرم خمینی شهر از اذان ظهر روز هشتم محرم حرکت خود را آغاز می کند و با عبور از محلات مختلف خمینی شهر در هنگام اذان مغرب به کار خود پایان می دهد.
 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا